فرصت طلایی مولدسازی اموال و دارایی‌های دولتی برای دانشگاه‌ها

 تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه تهران مولدسازی اموال و دارایی‌های دولتی را فرصت طلایی برای مراکز آموزش عالی دانست و گفت: برای اولین بار به دانشگاه‌ها اجازه داده شد که از طریق تهاتر برخی املاک را تبدیل به احسن کنند تا از منابع آن برای فعالیت و ماموریت‌های آنها استفاده شود.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی در نشست شورای دانشگاه تهران که در تالار شهید سلیمانی برگزار شد درباره برنامه و رویکرد این دانشگاه در زمینه مولدسازی اموال و دارایی‌ها اظهار داشت: برنامه داریم از ظرفیت قانونی که در بحث مولدسازی در بودجه امسال مطرح شده است، حداکثر استفاده را انجام دهیم و آن عبارت از این است که برای اولین بار اجازه داده شده است که بتوانیم از طریق تهاتر، برخی از املاک را تبدیل به احسن کنیم یا از منابع آن برای فعالیت و ماموریت‌های دانشگاه استفاده کنیم. یعنی اگر زمین، املاک و مستغلاتی داریم که استفاده آنچنانی از آنها نمی‌شود، فرصت خوبی است که در قالب این مجوز قانونی بتوانیم تبدیل به احسن کنیم.

وی افزود: در گذشته اگر می‌خواستیم ملکی را تبدیل به احسن کنیم باید به ترتیب در هیات رئیسه و هیات امنای دانشگاه، کمیسیون ماده پنج، کمیسیون لوایح دولت مطرح می‌کردیم و اگر در این فرآیند توفیقی هم حاصل می‌شد، حدود ۲ سال طول می‌کشید. ولی اکنون با مجوز قانونی که در زمینه مولدسازی اموال داده شده است، سرعت کار بالا می‌رود.

رئیس دانشگاه تهران از استقبال رئیس سازمان خصوصی‌سازی به منظور تشکیل کمیته مولدسازی اموال و دارایی‌های دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران در ذیل هیات عالی مولدسازی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با نظر مساعد اعضای این هیات، عواید حاصل از مولدسازی بخشی از زمین‌ها و امکانات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها که در حال حاضر بلااستفاده می‌باشد، صرف توسعه علم و فناوری و دانشگاه‌ها شود. اگر دانشگاه طرح توجیهی مناسبی داشته باشد، حتی می‌توان از این فرصت طلایی برای ورود منابع بلااستفاده سایر دستگاه‌ها به دانشگاه‌ها استفاده کرد.

دانشگاهیان به صورت علمی به تبیین نهضت حسینی بپردازند

براساس گزارش دانشگاه تهران، مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود به قیام عاشورا اشاره کرد و گفت:‌وظیفه دانشگاهیان است که واقعه عاشورا را به صورت علمی و ریشه‌ای مورد بررسی قرار دهند و از منظر حوزه‌های تخصصی علمی مختلف مدیریتی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی و غیره، به تبیین نهضت حسینی بپردازند.

وی ادامه داد: سال‌ها قبل در رابطه با نهضت عاشورا، استعاره‌ای را با عنوان «فرهنگ سازمانی عاشورایی» برای بهره‌گیری در نظامات مدیریت مطرح کردم و معتقدم واقعه عاشورا و نهضت حسینی (ع) یک نهضت فرهنگ‌ساز است و اگر یک نهادی در سطوح مختلف - از خانواده و سازمان در سطح محلی، ملی و تا گستره جهانی – بخواهد توفیق داشته باشد، مولفه‌هایی که در نهضت عاشورا اتفاق افتاد و باعث ماندگاری آن شد، برای نهادی که چنین هدفی را دنبال می‌کند، قابلیت کاربرد دارد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: شکل‌گیری فرهنگ سازمانی عاشورایی دارای یک سری عناصر پیش‌رویدادی به عنوان زمینه‌سازهای فرهنگی است. همچنین شاهد اقداماتی در زمان واقعه کربلا هستیم که از آنها به عنوان عناصر رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی یاد می‌کنم، و این نهضت پیامدهایی به‌دنبال داشت که در قالب عناصر پس رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی قابل بررسی است.

مقیمی ادامه داد: ما اگر در کنار برپایی عزاداری و گرامیداشت نهضت حسینی، بتوانیم رخدادهای این نهضت را در قالب این عناصر سه گانه در سازمان و فعالیت‌های اجتماعی خود جاری و ساری کنیم، قادر خواهیم بود مطلوب‌ترین فرهنگ سازمانی را که هم دارای اثرگذاری عمیق و هم ماندگاری است، در نهادها و سازمان‌ها مستقر کنیم.

فرصت طلایی مولدسازی اموال و دارایی‌های دولتی برای دانشگاه‌ها

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر بخواهیم فرهنگ دانشگاهی عاشورایی را با الهام از نهضت عاشورا در دانشگاه پیاده کنیم، باید به دقت هر یک از این عناصر را که به صورت واقعی در صحنه کربلا به وقوع پیوسته است، الگوی عملی خود قرار دهیم.

استاد مدیریت دانشگاه تهران در تبیین ابعاد فرهنگ سازمانی عاشورایی به این فرمایش امام حسین (ع) که فرمودند من برای اصلاح امور مسلمانان و امت جدّم و برپا کردن امر به معروف و نهی از منکر به پا خاستم؛ اشاره کرد و افزود: اگر ما می‌خواهیم فرهنگ سازمانی عاشورایی را در نظام سازمانی خود پیاده کنیم، باید مبناهای حرکتی‌مان، برپا کردن سنت‌های قرآنی و اسلامی باشد که در رفتارهای رسول مکرم اسلام متجلی شده است.

مقیمی افزود: آنچه امام حسین (ع) به ما می‌آموزد این است که اگر می‌خواهید فرهنگ‌ساز باشید و این فرهنگ ماندگار و اثرگذار باشد، باید در راستای قرب الهی باشد. نیت‌ها باید خیر باشد. چقدر از کارهایی که می‌کنیم برای خودخواهی و نشان دادن خودمان و اثبات خودمان است؟ همه داریم شبانه‌روزی کار می‌کنیم ولی اگر نیت‌مان ناخالص باشد، همه اقدامات‌ ما پوچ و بی‌حاصل است. هر چند که اعتقاد ما این است که قرب الهی و حرکت بر مبنای سنت‌های قرآنی و اسلامی و بزرگان دینی همیشه باید مبنای اقداماتمان باشد، ولی همواره با وضع مطلوب و الگوی عاشورایی فاصله زیادی داریم. لذا باور به اصلاح امور و حرکت در جهت قرب خداوند متعال، مقدمه‌ای جهت زمینه‌سازی و بسترسازی برای فرهنگ سازمانی عاشورایی است.

وی در تشریح مولفه‌های فرهنگ سازمانی عاشورایی، بیان داشت: هر کدام از رفتارهای فضیلت‌گرایانه و اتفاقاتی که در صحرای کربلا افتاد واقعاً یک مدرسه برای همه ما است. مولفه‌های مختلفی در عناصر رویدادی فرهنگ سازمانی عاشورایی وجود دارد که یکی از آموزه‌هایی که از رفتار امام حسین (ع) در صحنه کربلا می‌توان آموخت «پالایش و انتخاب هدفمند منابع انسانی» است.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: قیام امام حسین (ع) نشان داد که در زمینه ایمان و اعتقاد به خداوند و روبرو شدن حق با باطل، کمیت عددی مهم نیست. امام حسین (ع) با قلت نیروهایی که داشتند، توانستند تاریخ‌ساز باشند و لشکر باطل را عقب بزنند و ماندگار شوند. امام حسین (ع) چطور یاران خود را انتخاب کرد و چقدر مقام انسانی را تعالی بخشید. ما چقدر در حوزه منابع انسانی دارای انتخاب‌های هدفمند هستیم و چقدر به تعالی آنها کمک می‌کنیم؟

فرصت طلایی مولدسازی اموال و دارایی‌های دولتی برای دانشگاه‌ها

مقیمی بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های متنوع و مشارکت فراگیر را مولفه دیگر در فرهنگ سازمانی عاشورایی دانست و توضیح داد: در قیام امام حسین (ع)، از طفل شیرخوار تا زنان جوان و سالخورده و مردان جوان و پیرمردان حضور داشتند و یک تنوع جنسیتی، شغلی از صنوف مختلف و از سنین مختلف مشاهده می‌شود. این به ما می آموزد که برای اینکه جریان‌سازی کنیم و فرهنگ‌مان در راستای ارزش‌های الهی پایدار باشد، همه می‌توانند نقش‌آفرین باشند و جنسیت و کوچک و بزرگ هم نمی‌شناسد.

وی همچنین گفت: این هنر امام حسین (ع) بود که توانست از همه تنوع‌ها بهره بگیرد، حتی از ادیان دیگر. امروزه شاهد این تنوع‌بخشی در نظام‌های سازمانی هستیم؛ بویژه در شرکت‌های چندملیتی که دیگر مرز نمی‌شناسند. بنابراین از نهضت عاشورا می‌آموزیم که چگونه کار دشوار مدیریت چند فرهنگی را انجام بدهیم و امروزه به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت در دستور کار قرار دهیم.

رئیس دانشگاه تهران در زمینه سبک رهبری که امام حسین (ع) به کار گرفتند نیز اظهار داشت: این سبک رهبری در رفتارهای ایثارگرانه‌ای که در صحنه عاشورا شاهد آن بودیم و اینکه امام حسین (ع) خود و نزدیکانش را برای ایثار و فداکاری مقدم می‌دانست، نمایان می‌شود. این روحیه در جریان صحنه روانه کردن حضرت علی‌اکبر (ع) به عنوان اولین جوان و فرد از قبیله قریش به میدان نبرد متجلی شد.

مقیمی به حفظ شعائر دینی در نهضت حسینی نیز اشاره کرد و یادآور شد: امام حسین (ع) در اوج کارزار، نماز ظهر عاشورا را به همراه یارانشان برپا کردند. این پایبندی امام حسین (ع) به حفظ شعائر دینی، به ما پیام می‌دهد که هر چیزی در جای خودش باید باشد و در هیچ شرایطی معنا ندارد ما بخواهیم از برپایی شعائر الهی عقب‌نشینی کنیم.

وی با بیان اینکه سبکی که حضرت زینب (س) برای ترویج فرهنگ عاشورا و ماندگاری آن انجام داد، اثرگذاری و نقش‌آفرینی الگوهای زن مسلمان را نشان می‌دهد؛ اظهار داشت: ما با بهره‌گیری از فرهنگ سازمانی عاشورایی دانشگاهی می‌توانیم اهداف اصیل و ماندگار را در نهادهای علم و فناوری نهادینه نموده و به ماموریت‌های حوزه آموزش عالی دست پیدا کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha