دستاوردهای سفر معاون علمی رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا-زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان نشان از ظرفیت بالای این بخش در نوآوری برای تولید محصولات جدید بازارپسند دارد، به همین دلیل توسعه شرکت‌های دانش بنیان برای چهارمحال و بختیاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، در سفر معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری در آخرین روز تیرماه ۱۴۰۲ بر توسعه این زیست‌بوم تاکید شد و در این زمینه عملیات احداث ۲ طرح مهم فناور و دانش‌بنیان آغاز شد.

افتتاح ساختمان بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری یکی دیگر از برنامه هایی بود که در استان با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با ۶۰ میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری رسید.

همچنین در این سفر کارخانه فناورانه زیست‌رویش با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار و فعالیت در کشت‌های فناورانه به بهره‌برداری رسید.

اجرایی شدن عملیات ۲ طرح حوزه فناوری و دانش‌بنیان شامل مرکز ساخت و تولید نمونه‌های اولیه در حوزه IT و ICT و مرکز نمونه‌سازی و آزمایشگاه زیست‌فناوری از دیگر دستاوردهای سفر معاون معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری بود.

عملیات اجرایی مرکز ساخت و تولید نمونه های اولیه در حوزه IT و ICT در زمینی به مساحت یک‌هزار مترمربع با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز شد که در این مرکز قرار است ۱۰ شرکت مستقر شود و ۳۰ نفر از نخبگان و فعالان دانش‌بنیان مشغول به کار شوند.

همچنین مرکز نمونه‌سازی و آزمایشگاه زیست‌فناوری پارک علم و فناوری نیز در زمینی به مساحت ۲ هزار متر و اعتبار۷۰ میلیارد تومان احداث می‌شود که در این مرکز نیز ۷۰ نفر مشغول به کار می شوند.

دستاوردهای سفر معاون علمی رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری

آیین واگذاری اراضی پردیس به شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری نیز در این سفر شکل و بوی عملیاتی به خود گرفت.

دستاوردهای سفر معاون علمی رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری

نخبگان چهارمحال و بختیاری چه گفتند و چه شنیدند؟

در سفر معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان به چهارمحال و بختیاری در نشستی با نخبگان این استان در خصوص خواسته‌های آنان بحث و تبادل نظر شد.

استخدام در دستگاه‌های اجرایی، تقویت زیرساخت‌های حوزه دانش‌بنیان، زمینه‌ساز توسعه صادرات، توجه وزارتخانه ها به محصولات تولیدی،حمایت از محصولات فناور و توجه به بیمه تکمیلی شاغلان در شرکت های دانش بنیان در دیدار با معاون رییس‌جمهور مطرح شد.

یکی از نخبگان چهارمحال و بختیاری گفت: استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی یکی از مهمترین خواسته‌های فعالان این عرصه است.

پریسا بهشود تاکید کرد: با نخبگان چهارمحال و بختیاری در دستگاه‌های اجرایی استان می‌توان زمینه فعالیت بیشتر نخبگان و افزایش بهره‌وری در امور مختلف را فراهم کرد.

یکی دیگر از نخبگان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: شرایط سخت‌گیرانه، فرایند بسیار طولانی و خیلی کُند جایزه شهید شهریاری برای جذب نخبگان به‌عنوان هیات‌علمی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تسریع شود.

حامد غفاری تصریح کرد: جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی که از اردی‌بهشت‌ماه سال‌ گذشته شروع شده است هنوز پس از یک سال عملیاتی نشده است و فرایندی طولانی دارد و هنوز متولی خاصی ندارد.

یکی دیگر از نخبگان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بهره‌مندی از توان نخبگان و جوانان می‌تواند در پیش‌بُرد بهتر و سریع‌تر فعالیت‌های توسعه‌ای نقش‌آفرین باشد.

بهنام بختیاری‌مقدم تاکید کرد: جوانان نخبه امروز با فناوری‌های نوین و طرح‌های علمی جدید خود توانسته‌اند زمینه رفع بخشی از مشکلات کشور و چهارمحال و بختیاری در حوزه‌های مختلف را فراهم کنند.

وی افزود: بالاترین نعمت‌های هر جامعه جوانان و استعدادهای برتر هستند که می‌توانند در راستای پیش‌بُرد اهداف جامعه و اعتلای فرهنگ، هنر، ورزش و اقتصاد در شرایط دشوار کارایی و تاثیرگذاری مثبت داشته باشند.

دستاوردهای سفر معاون علمی رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری

روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به ضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی استان با جدیت و اولویت در حال پیگیری است.

غلامعلی حیدری تاکید کرد: بنیاد نخبگان باید نخبه‌شناسی، نخبه‌پروری و استفاده از نخبگان را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به پیگیری‌ها برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری و استفاده از توان آنان افزود: قسمتی از این موضع در اختیار تهران قرار دارد که با اولویت در حال پیگیری است.

حیدری به جوان‌تر شدن ۲۰ ساله سن مدیران کل دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: برای اشتغال پایدار، بهره‌وری و خوداتکایی در استان اقدامات قابل‌توجهی شده است.

وی یادآور شد: آمادگی لازم برای بهره‌گیری از توان نخبگان چهارمحال و بختیاری به‌منظور تسریع در روند توسعه استان وجود دارد.

دستاوردهای سفر معاون علمی رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری

حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور نیز گفت: این نهاد باید حلقه اتصال بین جامعه نخبگی کشور و حاکمیت باشد اما اکنون به یک نهاد خدمت‌دهنده تبدیل شده است و برهمین اساس کارکردهای آن باید اصلاح شود.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی افزود: در قالب نظام ارزیابی دانش‌بنیان‌ها، سه ساختار به عنوان شرکت‌های نوپا، فناور و نوآور شناخته می‌شود، که متناسب با ماهیت، نیازها و عملکردشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و رشد می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با تاکید بر این که دوره کنونی، دوره حمایت‌های متناسب با ضرورت کشور و استفاده حداکثری از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود است، ادامه داد:باید بدانیم که برای ثمربخشی و باردهی درخت اقتصاد، رشد برگ‌ها یا تنومندی تنه به تنهایی کافی نیست و می‌باید، ساقه‌های جوان و مستحکم شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآوری‌ها را به بدنه صنعت متصل کنند تا شاهد اثربخشی و ثمردهی باشیم.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: وظیفه بنیاد نخبگان باید فضاسازی و مطالبه‌گری از سایر دستگاه‌ها برای پاسخگویی به نیاز نخبگان کشور باشد که این موضوع هنوز به‌خوبی شکل نگرفته است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای پیگیری مطالبات نخبگان، اظهار کرد: گرفتن ردیف استخدامی برای تعداد زیادی از نخبگان قدر مسلم کار بزرگ و سختی بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با طرح یک کارکرد جدید برای بنیاد نخبگان، افزود: باید کاری کرد که رشد استعدادها و نخبگی حول محور استاد و معلم با اخلاق، باحوصله، سالم و باتجربه چه در محیط‌های دانشگاهی و چه در بخش صنعت و جامعه شکل گیرد.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه استان چهارمحال و بختیاری را منطقه‌ای با ظرفیت‌های خاص و منحصر به فرد دانست و گفت: غذای سالم، آب پاکیزه، هوای پاک و انسان‌های خوب و بی‌آلایش از جمله ظرفیت‌هایی این خطه است که باید بیش از پیش به آن پرداخت و در راستای رشد و توسعه این منطقه به کار گرفت.

ایده‌های نو یک مسوول

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تاکنون موفق به ثبت پنج اختراع شده‌ام که همگی می‌تواند به رونق و توسعه کمک کند.

علی حیدری تاکید کرد: تولید سیمان پورزال‌آلیسم از ضایعات کاشی و سرامیک برای کاهش حرارت یکی از این اختراع‌ها است که با توجه به رتبه پنجم ایران در تولید کاشی و سرامیک دنیا می‌توان به این اختراع نگاه ویژه داشت.

وی افزود: با تولید سیمان بنایی با استفاده از ضایعات کارخانه‌های سنگ توانستیم از انحصار کشورهای چین و هند خارج شویم.

وی یادآور شد: استفاده از ترکیبات کربنات کلسیم به‌جای ترکیبات سیلیسی در تولید سنگ‌های مصنوعی با هدف جلوگیری از خروج ارز از دیگر تکنولوژی‌های جدیدی است که در اختیار ما قرار دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تکنولوژی تولید گچ پلیمری با زمان گیرش ۲.۵ برابر و مقاومت چهار برابر گچ معمولی به دست آمده است.

وی گفت: اما متاسفانه در مرحله استفاده از این فناوری‌ها برخی از مدیران و دستگاه‌های اجرایی و مشاوران به سختی حاضر هستند این موارد را بپذیرند.

حیدری تاکید کرد: خودباوری به مخترعان بدهید تا بتوانند ایده‌های بهتر و کارآمدتری داشته باشند.

دستاوردهای سفر معاون علمی رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری

اتاق بازرگانی آماده همکاری با نخبگان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اکنون هفت محصول پتروشیمی، اوره، بادام، گز و انواع فولاد و فلزات از این استان به نقاط مختلف کشور صادر می‌شود.

شهرام زارع فارسانی تصریح کرد: نخبگان چهارمحال و بختیاری به‌دنبال ایده‌پردازی و کارآفرینی باشند تا به موفقیت‌های بهتری دست یابند.

وی با اشاره به لزوم تقویت صادرات محصولات تولیدی چهارمحال و بختیاری به مناطق مختلف دنیا افزود: در این راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی استان به نخبگان کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، بیش از ۴۰ هزار دانشجو و نزدیک به یک‌هزار عضو هیات علمی، استاد و مدرس در دانشگاه‌ها و مراکز علمی چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در سفر به چهارمحال و بختیاری به‌همراه استاندار از نزدیک از واحدهای فناور و دانش‌بنیان استان دیدن کرد.

چهارمحال و بختیاری ۱۱ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha