۲ مرداد ۱۴۰۲، ۴:۰۵
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85178918
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

راستگرایان اسپانیا پیروز انتخابات اما از کسب اکثریت بازماندند

تهران- ایرنا- حزب راستگرای مردمی اسپانیا در انتخابات زودهنگام پارلمانی توانست بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد اما از رسیدن به اکثریت بازماند.

به گزارش ایرنا به نقل از دویچه وله، شمارش ۹۹.۸ درصد آرای انتخابات روز یکشنبه نشان می‌دهد حزب مردمی ۳۳ درصد آرا و حزب سوسیالیست‌ها وابسته به پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا ۳۱.۷ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

بدین ترتیب، حزب مردمی به رهبری آلبرتو نونز فیخو ۱۳۶ کرسی و سوسیالیست‌ها ۱۲۲ کرسی از ۳۵۰ کرسی مجلس نمایندگان را به دست آوردند.

حزب مردمی برای رسیدن به اکثریت یعنی ۱۷۶ کرسی لازم است که با احزاب کوچکتر ائتلاف کند تا دولت جدید اسپانیا را تشکیل دهد.

حزب راست افراطی ووکس که برای شراکت با حزب مردمی اعلام آمادگی کرده، ۳۳ کرسی به دست آورده است اما مجموعا کرسی‌ها آنها به ۱۶۹ می‌رسد. به همین دلیل، هفت کرسی دیگر نیاز است تا راستگرایان اکثریت پارلمانی را تشکیل دهند.

در صورتی که راستگرایان بتوانند با حضور ووکس دولت تشکیل دهند این اولین بار پس از پایان دیکتاتوری ژنرال فرانکو در دهه ۱۹۷۰ خواهد بود که یک حزب راست افراطی به دولت اسپانیا راه پیدا می‌کند.

حزب چپ رادیکال «سومار» نیز ۱۵ کرسی و سایر احزاب چپگرای مورد حمایت سوسیالیست‌ها مجموعا ۳۱ کرسی به دست آوردند. ائتلاف چپ‌ها در مجموع ۱۵۳ کرسی را تصاحب کرد و آنها نیز نتوانستند اکثریت پارلمانی را از آن خود کنند.

فیخو یکشنبه شب در جمع هوادارانش در مادرید گفت که برای تشکیل دولت جدید اسپانیا تلاش خواهد کرد.

وی افزود: من به عنوان نامزد حزبی که بیشترین کرسی را تصاحب کرده است معتقدم این مسئولیت من است که برای تشکیل دولت تلاش کنم.

فیخو تاکید کرد: هیچ کسی وسوسه نشود که از تشکیل دولت جدید جلوگیری کند زیرا اسپانیا به یک دوره دیگر ابهام نیاز ندارد.

سانچز نیز با توجه به اینکه سوسیالیست‌ها در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۹ کرسی‌ها بیشتری را کسب کرده‌اند، نتیجه انتخابات را جشن گرفت.

وی یکشنبه در مقر حزبش در مادرید ائتلاف محافظه‌کاران و راستگرایان افراطی را شکست خورده خواند و گفت: بلوک واپس‌گرا که تلاش کرد تمام پیشرفت‌های ما در چهار سال گذشته را ناکام بگذارد، شکست خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha