نظام آموزش عالی باید به سمت تعلیم و تربیت برود

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و نقش دانشگاه‌های ما در ایجاد این تمدن پررنگ باشد. نظام آموزش عالی را باید به سمت تمدنی ببریم که اساسش تعلیم و تربیت است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، نشست مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم و موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با هدف افزایش سطح تعاملات و ارتباطات دوسویه برگزار شد.

قاسم عموعابدینی در این نشست گفت: حال آموزش عالی در سطح جهان بد است. زیرا در نظام آموزش عالی، آموزش فراموش شده است. فراموش کردیم خداوند تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است. اگر این‌گونه شد، خروجی‌های آن حکمت خواهد بود. علم باید نافع باشد و خیر کثیر داشته باشد.

وی گفت: اشکال نظام آموزشی غربی خلأ اخلاق محوری و تربیت است؛ اما ایرانیان این تجربه را دارند و در اولین دانشگاه جهان که در ایران تاسیس شد، این موضوع سرآمد بوده است. چهل سال است دانشگاه‌های دنیا ریل‌گذاری خود را عوض کرده‌اند و از دانشکده‌های جمع‌محور و گروه‌محور به دانشگاه‌های استادمحور تبدیل شده‌اند. اما با اینکه اولین مدیریت دانشگاهی در دنیا با ایرانیان بوده‌ است و تا زمان دارالفنون دانشگاه‌های ایران بر مبنای برنامه‌محوری و استادمحوری و شاگردپروری بود، در چهل سال گذشته و با وجود تغییر این رویه در دنیا هنوز دانشگاه‌های ما تغییر نکرده‌اند.

نقش پررنگ دانشگاه‌ها در تمدن نوین اسلامی

عموعابدینی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: باید تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و نقش دانشگاه‌های ما در ایجاد تمدن نوین اسلامی پررنگ باشد. نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی را باید به سمت تمدنی ببریم که اساسش تعلیم و تربیت است.

نظام آموزش عالی باید به سمت تعلیم و تربیت برود

انجام طرح‌های تحقیقاتی و تشکیل میزکار مشترک

عموعابدینی در پایان گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم آمادگی دارد با انجام طرح‌های تحقیقاتی و میز کار مشترک نسبت به رفع مسائل آموزش عالی با کمک موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی اقدام کند و ما نیز حمایت لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز در این نشست اظهار داشت: در راستای نقش موسسه به عنوان کانون تفکر آموزش عالی وظایف و کارکردهایی برای موسسه پیش‌بینی شده است که می‌توان به آینده‌پژوهی و اجرای طرح‌های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، برنامه‌ریزی کلان، نظریه پردازی، مطالعات تطبیقی، مطالعه روشهای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی و طراحی زیر ساختها و استقرار نظام‌های مناسب به منظور ارتقای کیفیت آموزش عالی اشاره کرد.

علی‌باقر طاهری‌نیا همچنین آمار آموزش عالی، سند برنامه توسعه، دانش افزایی مدیران و رصد اشتغال دانش آموختگان را از مهمترین برنامه‌های مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی برشمرد و اضافه کرد: موسسه مسئول تدوین برنامه هفتم توسعه در بخش علوم، تحقیقات و فناوری بود و مرجع ارائه راه حل‌های دانش بنیان برای مسائل روی میز آموزش عالی است.

وی از توسعه گروه‌های پژوهشی موسسه به عنوان یکی از رویکردهای تحولی در موسسه نام برد و در مورد جهت‌گیری‌های تحولی موسسه اضافه کرد: ظرفیت‌سازی جدید، انجام مطالعات تخصصی به منظور پاسخ‌گویی به مسایل ارجاعی و توسعه منابع انسانی از طریق جذب اعضای هیات علمی جدید و تسهیل فرآیند ارتقاء و تبدیل وضعیت همکاران هیات علمی دیگر رویکردهای تحولی در موسسه در دوره فعلی بوده است.

ثبت‌نام بیش از ۱۴۰۰ نفر در شبکه متخصصان آموزش عالی

عضو شورای معاونان وزارت علوم در تشریح پنجره‌های جدید تحولی موسسه نیز گفت: شبکه سازی یکی از اقداماتی است که در این خصوص انجام شده و ایجاد شبکه متخصصین آموزش عالی به عنوان یکی از پنجره‌های جدید تحولی با بیش از ۱۴۰۰ عضو ظرفیت جدیدی است که می تواند بازوی مشورتی وزارت علوم باشد، همچنین افتتاح اندیشکده آموزش عالی با مشارکت بسیج اساتید و ایجاد واحد سنجش نگرش دانشگاهیان از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه است.

طاهری نیا افزود: برای اینکه دسترسی مدیران اجرایی را به نتایج طرح‌های پژوهشی ساده کنیم گزارش ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرای "ازما" طراحی شد و تمامی فعالیت‌های پژوهشی موسسه در نهایت یک فرم ازما دارد که با توجه به تاکید مقام عالی وزارت و حمایت ایشان از این موضوع در نظر داریم نسبت به فراگیری آن در سطح مراکز آموزش عالی کشور اقدام کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha