۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 2055
کد خبر: 85179295
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک دانشمند هسته‌ای: گزارش آژانس درباره پساب نیروگاه فوکوشیما ژاپن اشتباه است

تهران- ایرنا- یک دانشمند هسته‌ای پاکستانی می گوید« گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر بلامانع بودن ریختن پساب نیروگاه هسته ای فوکوشیما ژاپن به اقیانوس اشتباه است".

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از چاینا دیلی، «ظفر قریشی" استاد دانشگاه پاکستانی در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا گفت: منافع مردم محلی که تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرند و منافع کشورهای منطقه که قرار است تحت تأثیر این موضوع باشند، نادیده گرفته شده است.

از سوی دیگر هم ژاپن مدعی است که ریختن پساب نیروگاه فوکوشیما به دریا کاملا مطابق استانداردهای بین المللی است و هیچ خطری برای محیط زیست و انسان ها ندارد.

ظفر قریشی که کشورش صاحب فناوری هسته ای ا ست، به خبرگزاری شینهوا گفت: چین، کره جنوبی و سایر کشورهای منطقه، کاملا محق هستند که برای رفع نگرانی های خود، مکانیسم مشترکی را مطالبه کنند.

قریشی گفت: فاجعه فوکوشیما، مانند آنچه در چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ رخ داد، یک حادثه هسته ای سطح ۷ بود که بالاترین میزان در مقیاس بین المللی رویدادهای هسته ای و رادیولوژیکی بود. طرح ژاپن برای ریختن آب‌های آلوده به مواد هسته ای به دریا برای ماهی ها بسیار خطرناک و مضر است، زیرا حاوی سزیم، استرانسیوم، ید و تریتیوم، کربن ۱۴ و کبالت ۶۰ است که برخی از آنها رادیواکتیو هستند.

وی اظهار داشت: حادثه چرنوبیل باعث آسیب تشعشعات بسیار زیادی به ماهی ها شد و اگر مردم از این نوع غذای آلوده استفاده کنند، سلامت میلیون ها نفر را برای سال های طولانی تحت تاثیر قرار می دهد. مواد رادیو اکتیو به اعماق دی ان ای انسان می رود و ساختار پزشکی داخل بدن ما را تحت تاثیر قرار می دهد و از طریق نسل ها منتقل می شود.

قریشی با بیان این که بزرگترین بازنده تخلیه آب های آلوده به مواد هسته ای توسط دولت ژاپن، ماهیگیران ژاپنی، مردم ژاپن و کل این کشور خواهند بود، افزود: اقیانوس آرام اقیانوس بزرگی است که تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای در آن به طور بالقوه بر تمام کشورهای منطقه که به شدت به ماهی‌ها و گیاهانی که در زیر آب رشد می‌کنند وابسته هستند، تأثیر می‌گذارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha