۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85179451
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ارتقای خدمات درمانگاه شفای ابهر در گرو تخصصی شدن + فیلم

زنجان - ایرنا -رییس درمانگاه شفای ابهر گفت: تخصصی شدن این مرکز با توجه به ارتقای خدمات آن به رضایتمندی گروه‌های هدف منجر می‌شود ولی متاسفانه با آن موافقت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،امروزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به امری مهم و ضروری برای آحاد جامعه تبدیل شده است که در این رابطه سازمان های مختلف به ویژه تامین اجتماعی تلاش می کنند با ارتقای کیفیت خدمات، سطح رضایتمندی گروه های هدف را افزایش دهند.

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان زنجان نیز در مراکز ملکی خود به ویژه در شهرستان ها اقدامات گوناگونی را در راستای خدمت دهی بهتر به بیمه شدگان انجام داده که در مقایسه با چند سال گذشته متمایز و برجسته است.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اقداماتی درمانی صورت گرفته در شهرستان ابهر با دکتر پریسا احدی رییس درمانگاه شفای ابهر گفت و گو کرده است.

ایرنا: در خصوص وضعیت درمانگاه شفای ابهر توضیح دهید؟

احدی: درمانگاه شفای ابهر یکی از مراکز ملکی تامین اجتماعی استان زنجان محسوب می شود که در سال ۷۲ و در زمینی به مساحت چهار هزار مترمربع تاسیس شده است که در مراحل اول به صورت تک شیفت خدمت رسانی می کرد که از سال ۹۶ تا به اکنون ۲ شیفت صبح و بعدازظهر در خدمت مراجعه کنندگان است.

این درمانگاه در سطح عمومی فعالیت می کند که تخصصی شدن این مرکز یکی از خواسته های به حق شهروندان با توجه به شمار بیمه شدگان است هر چند این موضوع مطرح شد اما با مخالفت بیمارستان شهید سلیمانی(مرجع بالادستی) مواجه شد.

این مرکز در سطح عموم با سه پزشک عمومی و بخش مامایی در حال خدمت رسانی است و در واحد پارکلینیک هم با استقرار آزمایشگاه، موارد ارجاعی را انجام می دهد.

در مجموع شمار ویزیت این مرکز در سال گذشته ۷۳ هزار ۵۴۰ نفر بوده است.

ارتقای خدمات درمانگاه شفای ابهر در گرو تخصصی شدن + فیلم

ایرنا: در خصوص غربالگری بیماری ها چه اقداماتی انجام شده است؟

با توجه به افزایش بیماری های مزمن از قبیل دیابت، فشار خون، بیماری های اعصاب و روان، کم کاری تیروئید و آسم به منظور رفاه مراجعه کنندگان پرونده الکترونیک برای آنها تشکیل شده و داروهای مورد نیاز نیز به آنها ارائه می شود.

بیشترین پرونده های مزمن گروه های هدف مربوط به بیماری های دیابت، فشار خون و قلب است و بیماران با توجه به ستاره شدن هر ۲ ماه یکبار برای بررسی وضعیت خود به درمانگاه مراجعه می کنند.

از سال ۹۷ با اجرای این طرح برای سه هزار و ۲۳ نفر پرونده مزمن تشکیل شده که این تعداد در سال گذشته ۵۴۳ مورد و طی سه ماهه سال جاری نیز ۱۱۸ بیمار بوده است.

با توجه به اهمیت این نوع بیماری ها کلینیک دیابت در این مرکز راه اندازی شده به طوری که به صورت تصادفی افراد بالای ۳۰ سال مورد سنجش قرار می گیرند و در صورت مشاهده موارد مشکوک به پزشک ارجاع داده می شوند تا آزمایش های بیشتری بر روی آنها انجام شود و در صورت مثبت بودن تحت درمان قرار گیرند؛ همین فرآیند برای بیماران فشار خون نیز انجام می شود .

این سازمان از ۲ سال گذشته عمده فعالیت های کاری خود را بر بیماریابی به ویژه غربالگری سرطان سینه در زنان بالای ۳۰ سال و همچنین دهانه رحم قرار داده است که موارد مشکوک به متخصصان مربوط ارجاع داده می شود.

از سال گذشته تاکنون ۹۸۲ غربالگری سینه انجام شده که از این تعداد چهار مورد سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شد و با اقدامات انجام گرفته درمان شدند که اقدامی ارزنده محسوب می شود .

این اقدام در همه مراکز درمانی تامین اجتماعی انجام می شود که در مدت یاد شده ۵۰ مورد غربالگری دهانه رحم انجام شد که یک مورد آن مثبت بوده است.

از دیگر اقدامات درمانی تامین اجتماعی در سطح شهرستان، غربالگری سرطان روده بزرگ با آزمایش مدفوع ساده است که برای افراد بالای ۵۰ سال در زنان و مردان انجام می شود.

این بیماری که شیوع بالایی دارد در صورت تشخیص به هنگام قابل درمان است که یک مورد آن در شهرستان شناسایی شد.

بسیاری از مردم از انجام غربالگری بیماری ها هراس دارند در صورتی که تشخیص به هنگام آن و همچنین آموزش می تواند بسیاری از هزینه های ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

از طرفی در خصوص ارائه خدمات دندانپزشکی نیز مشکلاتی وجود دارد که جذب نیرو با توجه به تعرفه های کنونی معضلاتی دارد.

روزانه ۲۵۰ نفر به درمانگاه مراجعه می کنند که تلاش ما بر رضایتمندی بیماران است و برای بازسازی و بهسازی درمانگاه یک میلیارد تومان تعیین شده است و باید برای انجام این کار اقدام کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha