به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس کمیسیون حملونقل و عمران شورای شهر تهران ظهر دوشنبه در مراسم آغاز طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای شهر تهران بر لزوم استفاده از فناوریهای نوین برای ساماندهی پارک حاشیهای در پایتخت تاکید کرد.
سید جعفر تشکری هاشمی افزود: باید فناوریها به طور صحیح مورد استفاده قرار بگیرد و از آن به نفع رضایتمندی عموم مردم استفاده کنیم آنچه موجب رنجش مردم میشود بی انضباطی است این قدم پایانی نیست باید در سایر موضوعات هم با همین روحیه و مبتنی بر دانش روز دنیا فعالیت کنیم.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر میخواهیم پلیس در برخورد با متخلفان قوی باشد باید به سمت استفاده مطلوب از فناوریهای نو حرکت کنیم این فناوریها جزو لاینفک زندگی مردم است امروز شهرهای هوشمند دیگر آرزو نیستند و در خیلی از نقاط دنیا جزو یک وظیفه محسوب میشوند یک شهر منظم برای مردم میتواند یک دستاورد مهم باشد.
وی خاطرنشان کرد: مردم وقتی ناراحت می شوند که بی عدالتی را ببینند بنابراین اعمال قانون عادلانه و مبتنی بر فناوریها که دقت پلیس را افزایش میدهد یک ضرورت است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: پارک حاشیهای منافع بسیار زیادی برای شهروندان دارد که شامل کاهش تمایل شهروندان به استفاده از خودرو شخصی و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری است.
مجتبی شفیعی که در مراسم آغاز طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای شهر تهران سخن می گفت، افزود: موضوع مدیریت پارک حاشیه ای در حوزه مدیریت ترافیک، انضباط بخشی و حرکت به سمت استفاده عادلانه از تسهیلات حمل ونقل هدف گذاری شده است.
وی افزود: این طرح سابقه ۵۳ ساله دارد و برای اولین بار در در خیابان های منوچهری و فردوسی شروع شده بود هدف ما این است که ۱۲۰ هزار فضای پارک تحت پوشش پارک حاشیه ای قرار دهیم و حال حاضر فاز اول اولین قراردادمان را شروع کردیم.
شفیعی ادامه داد: اولین قرارداد در مناطق دو، سه، ۶، ۱۲، و ۱۷ است و ۶۳ هزار فضای پارک در نظر گرفته شده هم اکنون نیز ۱۶ دستگاه خودرو پلاک خوان در سطح مناطق دو، ۶ و هفت کار خود را شروع کردند.
مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: تا پایان سال تکلیف خودمان در حوزه پارک حاشیه ای را محقق خواهیم کرد، پارک حاشیه ای منافع بسیار زیادی برای شهروندان دارد و مزایای آن شامل کاهش تمایل شهروندان به استفاده از خودرو شخصی، ایجاد درامد پایدار برای شهرداری، توسعه حمل و نقل عمومی و فضای پارک است.
به گفته وی، برای جانبازان و توان یابان هم به ازای هر ۷۰ فضای پارک یک فضای پارک رایگان داریم که مشکلی نداشته باشند اما شهروندان باید از محل کیف الکترونیک سامانه تهران من نسبت به شارژ حساب خود اقدام کنند که عوارض از کیف پولشان کم شود.
وی افزود: در گام اول بابت پارک حاشیهای بر اساس نوع خودرو و مدت توقف جدولی تهیه می شود که به صورت معمول در ازای هر نیم ساعت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است که از همان ابتدا هم محاسبه میشود این سیستم بیش از ۹۵ درصد قدرت پلاک خوانی دارد.
همچنین معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: انضباط ترافیکی برای ما بسیار اهمیت دارد پنج میلیون خودرو در شهر تهران باید انضباط داشته باشند تا تردد و پارک آنها مشکل ساز نشود.
جلال بهرامی افزود: پارک حاشیه ای به منظور ایجاد محدودیت برای مردم نیست بلکه هدف این است که راحت تر زندگی کنند.
نظر شما