فعال بودن زنان ایرانی برای غربی‌ها جالب است/ گزارش نینجاهای زن یک میلیون بار دیده شد

تهران- ایرنا- مجری و گزارشگر ایرانی، فرانسوی برنامه «ایران» که از پرس تی­‌وی پخش می‌شود می‌گوید: فعال بودن زنان ایرانی در جامعه برای بینندگان غربی جالب است. چرا که تبلیغات رسانه‌های معاند این موضوع را به آنها القا کرده بود که زنان ایرانی در خانه محبوس هستند و فعالیتی ندارند.

به گزارش ایرنا، یکی از برنامه‌های قدیمی شبکه پرس تی‌وی که به طور اختصاصی به معرفی مردم و فرهنگ ایران می‌پردازد برنامه «ایران» است که هر هفته در دو نوبت روی آنتن پرس تی‌وی می‌رود.

«ایران» یک تولید گزارشگرمحور است و گزارشگران برنامه با سفر به مناطق مختلف ایران و تهران به معرفی فقط جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری می‌پردازند و بینندگان برنامه را با افراد و گروه‌های موفق ایرانی نیز آشنا می‌کنند.

گیسو میشا احمدی یکی از گزارشگرانی است که همکاری خود را از ابتدای پخش «ایران» با این برنامه آغاز کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، با تاکید بر اینکه علاقه خودش به مقوله گردشگری و ایرانگردی از جمله دلایل اصلی حضور در برنامه «ایران» است توضیح می‌دهد: «ایران» قرار نبود فقط یک برنامه صرفاً گردشگری باشد و تهیه گزارش‌های میدانی و تولید محتوای علمی، فرهنگی و هنری نیز در دستور کار ما بود. برای مثال، گزارش‌های مبسوطی از فعالیت‌های هنری مانند برگزاری نمایشگاه‌های خط و نقاشی تهیه و بر روی آنتن می‌رفت اما از آنجا که جاذبه‌های گردشگری در ایران قابل توجه است، این موضوع در برنامه برجسته‌تر شد و بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این در حالی بود که موضوعات دیگری همچون مباحث فرهنگی، علمی، فرهنگ ایران، مردم‌شناسی، تاریخچه هنرهای ایرانی و پیشرفت‌های علمی ایرانیان و به‌خصوص زنان نیز در دستور کار گزارشگران برنامه قرار داشت.

گزارشگر برنامه «ایران» ادامه می‌دهد: ما در این برنامه بسیاری از هنرهای ایرانی را که ناشناخته بودند معرفی کردیم که بسیار با استقبال مواجه شد. همچنین برخی از برنامه‌ها که به موضوعات خاصی مانند نینجاهای زن و تیم هاکی بانوان می‌پرداخت با اقبال فوق العاده و باورنکردنی بینندگان روبه‌رو شد.

وی تصریح می‌کند: برنامه «ایران» مدت ۱۰ سال است که روی آنتن پرس تی‌وی می‌رود و در این مدت زحمات زیادی برای ساخت و تولید آن کشیده شده است. ساخت چنین برنامه‌هایی که یک حالت رقابتی در آن وجود دارد بسیار سخت است و باید علاوه بر تلاش فراوان، خلاقیت و نوآوری‌های مخاطب پسند را نیز در آن لحاظ کرد.

یک برنامه را با به پنج زبان ضبط کردیم

به گفته گزارشگر «ایران» این برنامه یکی از برندها و نقاط قوت شبکه پرس‌تی‌وی است.

احمدی در این‌باره توضیح می‌دهد: وقتی برای تهیه گزارش به شهری می‌رفتیم، گردشگران تا ما را می‌دیدند می‌شناختند، چرا که برنامه «ایران» به خاطر جذابیت زیاد، علاوه بر پرس تی‌وی از شبکه‌های داخلی نیز پخش می‌شد. «ایران» برنامه بسیار موفقی بود و امیدوارم که با لحاظ تکنیک‌های جدید و خلاقیت‌های لازم احیا شود و به دوران اوج خود بازگردد.

وی با تاکید بر استقبال مخاطبان داخلی و برون‌مرزی از برنامه «ایران» می‌گوید: نه تنها مخاطبان داخلی که بینندگان خارجی نیز از برنامه رضایت داشتند و بازخوردهای بسیار خوبی از بینندگان می‌گرفتیم. همچنین میزبان‌های ما در شهرهای مختلف برنامه را می‌پسندیدند و اظهار رضایت می‌کردند. همین استقبال باعث شد تا شبکه مستند از ما بخواهد که برنامه را همزمان با دو زبان انگلیسی و فارسی ضبط کنیم تا از طریق این شبکه نیز روی آنتن برود. بعدها شبکه هیسپان تی‌وی و کانال فرانسه پرس تی‌وی و شبکه العالم نیز همین درخواست را از ما داشتند و یک برنامه را در یک لوکیشن ثابت به پنج زبان ضبط می‌کردیم.

فعال بودن زنان ایرانی برای غربی‌ها جالب است/ گزارش نینجاهای زن یک میلیون بار دیده شد

میشا احمدی در پاسخ به این پرسش که استقبال مخاطبان از کدام بخش‌های برنامه ایران بیشتر بوده است؟ عنوان می‌کند: برنامه‌هایی که به معرفی غذاهای محلی ایرانی می‌پرداختند بیشترین بازدید را داشتند و معمولاً با استقبال زیادی مواجه بودند. البته جاذبه‌های طبیعی و طبیعت زیبای ایران نیز مورد توجه مخاطبان قرار می‌گرفت.

وی ادامه می‌دهد: برخی از گزارش‌های ما نیز بسیار مورد استقبال قرار می‌گرفت. برای مثال، گزارشی که از نینجاهای زن تهیه شد تا یک میلیون بار بازدید شد. برای خودم گزارش‌هایی که از جنگل‌های ارسباران و رودخانه مرزی ارس تهیه کردم جذابیت بیشتری داشت. همچنین گزارش‌هایم از استان خراسان رضوی با محوریت کشت زعفران خیلی خوب از آب درآمد و برای خودم هم رضایت‌بخش بود. همچنین گزارشی تهیه کردم از نیروهای ایرانی که از مرزهای دریایی دفاع می‌کردند و برای انجام ماموریت‌های خود تا حتی ۴۰ روز از خانواده‌هایشان دور بودند. این گزارش هم بسیار جذاب بود و با استقبال مخاطبان مواجه شد. تلاش‌های نیروهای ایرانی در دفاع از کشور برای مخاطبان بسیار جذاب به نظر می‌رسید.

فعال بودن زنان ایرانی برای غربی‌ها جالب است/ گزارش نینجاهای زن یک میلیون بار دیده شد

تغییر نگاه مردم جهان به کشور ایران و ساکنانش

گزارشگر «ایران» با اشاره به اهداف این برنامه یادآور می‌شود: یکی از اهداف و دلایل ساخت برنامه «ایران» تغییر نگاه مردم جهان به کشور ایران و ساکنانش است که در این راه موفق بوده و عملکرد قابل قبولی داشته است. تعداد قابل توجهی از مخاطبان برنامه در نظرات‌شان اعلام می‌کردند که دیدگاه‌شان نسبت به کشور ایران و توانایی‌هایش تغییر کرده است. برای مثال، معرفی مرکز رویان بسیار اثرگذار بود چرا که شبیه چنین مرکزی را در منطقه خاورمیانه نداریم و بینندگان ما باور نمی‌کردند که ایران در این حوزه تا این حد پیشرفت داشته است.

میشا احمدی خاطرنشان می‌کند: برنامه «ایران» حتی در کشور آمریکا نیز مخاطبان فراوانی دارد و بسیاری از مردم این کشور برنامه را به طور مرتب پیگیری می‌کنند. برای بینندگان غربی بسیار جالب توجه است که زنان ایرانی تا این حد در اجتماع فعال هستند، چرا که تبلیغات رسانه‌های معاند این موضوع را به آنان القا کرده بود که زنان ایرانی در خانه محبوس هستند و فعالیتی ندارند.

وی با اعلام رضایت از همکاری یک دهه‌ای‌اش با برنامه «ایران» می‌گوید: سال‌هاست که در سازمان صدا و سیما فعال هستم و با مسئولیت‌های مختلفی از جمله تدوینگر، فیلمبردار، مجری و گوینده خبر انجام وظیفه کرده‌ام. برنامه «ایران» را بسیار دوست دارم و خوشحالم که همکاری مستمر با آن داشته‌ام. امیدوارم این همکاری در سری جدید برنامه نیز ادامه داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha