۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۵۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85179897
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: بحران اقتصادی سوریه در حال عمیق‌تر شدن است

 نیویورک – ایرنا- گیر پدرسن نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد: بحران اقتصادی سوریه در حال عمیق تر شدن است و خدمات اساسی و سایر زیرساخت های حیاتی سوریه در آستانه فروپاشی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گیر پدرسن نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز دوشنبه به وقت محلی به شورای امنیت سازمان ملل گفت: سوریه همچنان از نظر ارضی تقسیم شده است و در جامعه سوریه اختلافات زیادی در بسیاری از مسائل وجود دارد. پنج ارتش خارجی در سوریه حضور دارند و ماه گذشته شاهد افزایش تنش‌های نگران‌کننده میان این ارتش‌ها در ماه گذشته بوده‌ایم.

این مقام سازمان ملل افزود: غیرنظامیان همچنان خودسرانه بازداشت، شکنجه و به زور ناپدید می شوند. آنها همچنان در میان درگیری های خشونت آمیز زخمی و کشته می شوند.

پدرسن ادامه داد: این ماه همچنین شاهد حملات هوایی منتسب به اسرائیل، گزارش‌هایی از حملات پهپادی ترکیه، گزارش‌هایی از حملات هوایی دولت سوریه در شمال حلب بودیم و آمریکا اعلام کرد که حملات پهپادی را علیه یکی از رهبران داعش انجام داده است. تنش در جنوب غرب سوریه بار دیگر تشدید شده است.

وی تصریح کرد: ما به آرامشی پایدار که منجر به آتش بس سراسری شود، نیاز داریم. تهدید ناشی از گروه های تروریستی در سوریه بسیار واقعی است و باید با همکاری با آن مقابله کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: در همین حال، بحران اقتصادی سوریه در حال عمیق تر شدن است. به عنوان مثال، در این ماه، پوند سوریه به پایین ترین ارزش خود در مقابل دلار و نرخ غیررسمی برای اولین بار از مرز ۱۲ هزار پوند نسبت به یک دلار آمریکا عبور کرد.

وی تاکید کرد: این بدان معناست که برخی از کارگران سوریه در حال حاضر کمتر از ۸ دلار آمریکا در ماه حقوق دریافت می کنند در حالی که در ماه ژوئن درآمد آنها حدود ۱۸ دلار بود. با این شرایط، یک خانواده سوری به سختی می تواند یک وعده غذایی در روز را تامین کند.

پدرسن افزود: خدمات اساسی و سایر زیرساخت های حیاتی سوریه در آستانه فروپاشی هستند. در گرمای سوزان تابستان، برخی از خانوارها به طور متوسط روزانه کمتر از سه ساعت به برق و آب دسترسی دارند.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: از دولت سوریه می خواهم که به طور فعال با سازمان ملل متحد در یک مسیر سیاسی برای خروج از این درگیری همکاری کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، روسیه در نشست  ۲۰ تیرماه  شورای امنیت سازمان ملل با تمدید یکساله باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی در مرز سوریه و ترکیه که عملیات کمک‌رسانی سازمان ملل به شمال غرب سوریه (منطقه ای که در کنترل مخالفان است و حدود ۹ میلیون نفر در آن زندگی می کنند)، از آن طریق انجام می شد،مخالفت و رای گیری انجام شده را وتو کرد.

چین در رای گیری برای پیشنهاد غرب که از سوی سوئیس و برزیل ارائه شده بود، رای ممتنع داد، در حالی که ۱۳ عضو باقی مانده شورای امنیت به آن رای مثبت دادند و روسیه با رای منفی خود، آن را وتو کرد.

در طرح غربی ها خواسته شده بود تصمیمات مندرج در بندهای ۲ و ۳ قطعنامه ۲۱۶۵ (۲۰۱۴) شورای امنیت برای مدت ۱۲ ماه یعنی تا ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۴ فقط برای گذرگاه مرزی باب الهوی تمدید شود و از دبیرکل درخواست شده بود که حداکثر تا ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ یک گزارش ویژه در مورد نیازهای بشردوستانه در سوریه ارائه کند.

در این میان پیشنهاد روسیه نیز برای تمدید ۶ ماهه این طرح نتوانست آرای لازم را بدست آورد. در رای گیری برای پیشنهاد مسکو نیز تنها روسیه و چین به پیشنهاد برای تمدید شش ماهه این طرح رای مثبت دادند. ۱۰ عضو شورای امنیت به آن رای ممتنع دادند درحالی که آمریکا، انگلیس و فرانسه به این یپشنهاد رای منفی دادند.

دو روز بعد، بسام صباغ نماینده دائم سوریه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اطلاع داد که سوریه با باز بودن گذرگاه باب الهوی در مرز ترکیه برای ورود کمک های بشردوستانه به مدت ۶ ماه موافقت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha