هیات‌های مذهبی، پرچمدار جهاد تبیین

قزوین - ایرنا - عضو شورای هیئات مذهبی قزوین بر ضرورت تقویت کارکردهای اجتماعی هیات های مذهبی برای مقابله با هجمه های فرهنگی دشمن تاکید کرد و گفت: هیات ها پرچمدار جهاد تبیین هستند.

به گزارش ایرنا، هیات های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی و اجتماعی بوده که حول محور حب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و تعظیم شعائر دینی به خصوص بزرگداشت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبداله الحسین (ع) فعالیت می‌کنند.

اصلی‌ترین رسالت هیات های مذهبی، اقامه عزاداری و ذکر مصیبت در شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) و احیای فرهنگ پرشور و شعور و بالنده عاشوراست.

به گفته کارشناسان مذهبی آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش اجتماعی هیات های مذهبی در جامعه و کارکرد آنها در برقراری تعاملات در سطوح مختلف مردمی است و تبیین فرهنگ درس آموز عاشورا در ابعاد گوناگون زندگی است.

همزمان با ایام سوگواری دهه محرم بیش از یک هزار هزار هیات مذهبی در سطح استان قزوین به عنوان بزرگترین و مردمی ترین تشکل نقش بسیار مهمی را برای بصیرت افزایی و روشنگری مردم بر عهده دارند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین همزمان با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در گفت و گو با محمود کاتبی عضو شورای هیات‌های مذهبی استان قزوین نقش این هیات ها و همچنین مداحان را در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و پیشبرد جهاد تبیین را جویا شد.

هیات های مذهبی، پرچمدار جهاد تبیین

ایرنا. مهم‌ترین برنامه هیات‌های مذهبی قزوین در ایام محرم و صفر را بفرمایید؟

در ایام محرم و صفر،هیات‌های مذهبی قزوین مهمترین برنامه خود را به روشنگری اختصاص داده اند.

ما تلاش می‌کنیم روشنگری در بدعت‌ و خرافات صورت بگیرد، ‌همه مطالب عنوان شده در مساجد و هیات ها تحت عنوان سخنرانی و مداحی باید همراه با سند باشد، همچنین موعظه و مداحی نباید مطابق سلیقه گوینده باشد بلکه باید دقیق و مانند روایت باشد.

ضرورت آسیب شناسی در این حوزه و پیگیری مسائل و موضوعات مهم و حیاتی از سوی هیات ها باید در قالب آگاه‌سازی عمومی دنبال شود،در کنار هیات‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری از روحانیون در قالب همایش طلایه داران تبلیغ خواسته‌ایم تا اولویت برنامه‌های تبلیغی و جریان سازی خود را تعیین و اعلام کنند.

ایرنا. راهکار شما برای اجرای برنامه‌های ماه محرم بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب و جهاد تبیین چیست؟

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ریشه‌ای‌ترین جهاد را امیدآفرینی دانستند و در دیداری که با مداحان در سال گذشته داشتند هیات های مذهبی را کانون جهاد تبیین معرفی کردند.

یکی از مهم ترین رسالت هیات‌ها برنامه ریزی و اقدام مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم است و هیات های مذهبی باید از منظر تبیینی و انتقال محتوا به مخاطب، اشاعه مفاهیم منشور گام دوم انقلاب را دنبال کنند.

بیانیه گام دوم نیز باید از طریق مختلف توسط عوامل هیات های مذهبی روشنگری شود که می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و کلاس‌های آموزشی اشاره کرد.

هیات های مذهبی، پرچمدار جهاد تبیین

ایرنا. مهم‌ترین آسیب هیات های مذهبی قزوین چیست و چه راهکاری برای حل آن پیشنهاد می‌کنید؟

مهم ترین آسیب موجود در هیات های مذهبی نبود مربی قوی است، برای حل این مسئله باید به جوانان و نوجوانان بها داد و در زمینه پرورش افراد ورود کرد، همچنین می توان از ظرفیت رسانه‌های خوب فرهنگی اسلامی استفاده کرد.

مسوولان هیات و مساجد باید به روز باشند، هنجارها و ناهنجاری ها را بشناسند و از سواد رسانه ای برخوردار باشند و با برنامه ریزی صحیح از بروز خرافات و بدعت ها در هیات های مذهبی جلوگیری کنند.

ایرنا. برای اینکه برنامه هیات‌های مذهبی محدود به محرم و صفر نباشد چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از شاخصه‌های هیات های مذهبی مطلوب برگزاری مجالس به صورت هفتگی و مستمر است‌ از این طریق مخاطب می‌تواند یک بار در هفته از نعمات معنوی هیات بهره‌مند شود و از این طریق می‌توان اثرات فرهنگی و تربیت بهتری را به صورت مستمراً بر روی مخاطب گذاشت بنابراین هیات ها باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که فعالیت آنها محدود به ایام خاصی مانند محرم و صفر نباشد.

ایرنا. به منظور جذب اقشار مختلف به هیات ها چه اقدامی انجام شده تا حضور در هیات ها ویژه قشر خاصی نباشد؟

هیات های مذهبی بستری برای جذب مخاطبان به ویژه جوانان و تبیین مسائل دینی و مذهبی برای این قشر هستند بنابراین تقویت فعالیت ها و به کارگیری جوانان در هیات‌های مذهبی یک اصل مهم و اساسی است.

فلسفه تاسیس هیات، احیای ارزش‌های اسلامی در هر عصری است و ایام محرم به لطف و برکت امام حسین (ع) شاهد حضور اکثریت جوانان در هیات ها هستیم و ناخودآگاه جذب اتفاق می‌افتد؛ آنچه اهمیت دارد این است که طوری اقدام کنیم که جوانان در این راه باقی بمانند.

هیات های مذهبی، پرچمدار جهاد تبیین

ایرنا. سیاست سازمان تبلیغات اسلامی در قبال هیات مذهبی چیست؟

تبیین فلسفه نهضت حسینی و قیام حضرت سیدالشهدا (ع)، ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر و اشاعه فرهنگ عاشورا از مهم‌ترین برنامه‌های هیات‌ها در ایام محرم است که سازمان تبلیغات اسلامی به آن تاکید دارد.

هیات‌های مذهبی از ارکان مهم مراکز فرهنگی شهر محسوب می‌شود و رونق هرچه بیشتر هیات‌ها موجب جذب هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان به دستگاه اباعبدالله الحسین (ع) خواهد شد.

سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین با برگزاری جلسات‌ توجیهی در راستای توانمندسازی مداحان و برگزار کنندگان هیات ها در این خصوص تلاش می کند.

ایرنا. نوآوری در سبک خواندن مداحان مسئله دیگری است که امروزه به آسیب تبدیل شده است، به نظر شما چگونه می‌توان این نوآوری‌ها را با سنت‌ها تلفیق کرد؟

نوآوری خوب است اما باید همراه با حفظ سنت‌ باشد و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در ماه محرم و صفر در سخنرانی ها و اشعار خود از مطالب بامحتوا و موثق استفاده کنند و همچنین سطح علمی و معرفتی خود را در زمینه کاری خود بالا برند.

امروزه نوآوری در سبک خواندن مداحان که به آسیب تبدیل شده که ناشی از عدم شناخت صحیح است بنابراین نیاز است برای مداحان جدید کلاس های آموزشی برگزار و به آنها در خصوص شناخت صحیح واقعه عاشورا آموزش داد.

هیات های مذهبی، پرچمدار جهاد تبیین

ایرنا. مداح باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا در اصلاح امور جامعه مؤثر باشد؟

اصل مهمی که مداحان ما باید به آن توجه و اهمیت بدهند این است که از هرگونه مطالب خرافی که باعث می‌شود ارزش‌های والای امامان بزرگوار ما خدشه‌دار شود پرهیز کنند.

یک مداح باید از نظر اخلاق، رفتار و گفتار نسبت به عامه مردم در مرتبه بالاتری باشد و استفاده از اشعار موزون و مطالب تاریخی دقیق و مستند از اهمیت بسزایی در مداحی برخوردار است.

مداحان باید تلاش کنند ویژگی‌های بارز ائمه اطهار(ع) را به نسل نوجوان و جوان بهتر انتقال دهند.

همچنین ضروری است که در این برهه زمانی حساس در کشور مداحان پرداختن جهاد تبیین که از منویات رهبر معظم انقلاب است را در دستور کار خود قرار دهند.

ایرنا. نظر شما درباره مداحانی که از سبک‌های خوانندگان غربی تقلید می‌کنند، چیست؟

مداحی به سبک غربی دور از شان اهل بیت (ع) است، روضه‌خوان و مداح باید دقت کند که سراغ هر نوع سبکی نروند بلکه از بزرگان شیعه باید الگو برداری کنند.

کلام آخر:

اثرگذاری هیات های مذهبی در مسائل مختلف به واسطه نظرات معصومین علت محکمی است تا بگوییم که هیات ها کانون جهاد تبیین هستند.

همه نهادهای فرهنگی در پرداختن ویژه به جهاد تبیین وظیفه مضاعف دارند بنابراین از هیات های فعال درخواست می شود که جهاد تببین را با هدف امید آفرینی به جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان در راس برنامه های خود قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha