۳ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۷
کد خبر: 85180135
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تدابیر گذر از تنش آبی در تابستان گرم شیراز

۳ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۷
کد خبر: 85180135
تدابیر گذر از تنش آبی در تابستان گرم شیراز

شیراز-ایرنا- بروز مشکلات قطعی و افت فشار آب در مناطق مختلف شیراز، موجب شد تا شرکت آب و فاضلاب برای گذر از تنش آبی فصل گرم در این کلانشهر چهار دستگاه حفاری چاه را بطور همزمان بکار گیرد و تأمین آب شرب شهروندان این روزها اولویت اصلی مسوولان این شرکت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها مشکل و کمبود در تأمین آب شُرب شهر شیراز و بسیاری از روستاهای پیرامونی این کلانشهر به یک نگرانی جدی تبدیل شده و حتی کار را به مرز بحران رسانده است.

قطعی‌های چندین ساعته آب در شیراز

در برخی مناطق شهر مشکل افت فشار آب وجود دارد و مردم با قطعی‌های چندین ساعته مواجه هستند.

این در حالیست که گرمای بی‌سابقه تابستان در شهر شیراز و آثار کاهش بارش‌ها و خشکسالی شدید در چند دهه اخیر نیز این مشکل کم‌آبی را دوچندان کرده است.

هرچند مردم تقریباً به افت فشار و قطعی شبانه آب عادت کرده‌اند اما در مناطق مختلف و در طول روز هم شهروندان ساعت‌های زیادی را با قطعی آب مواجه هستند.

متوسط سرانه مصرف آب در فارس، ۲۰۰ لیتر

آن طور که مسئولان آب و فاضلاب فارس آمار می‌دهند متوسط سرانه مصرف آب در این استان حدود ۲۰۰ لیتر بر اساس تولید و تعداد مشترکان است؛ این در حالیست که گفته شده ۶۷ درصد از مشترکان بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند.

هرچند که در هفته‌های اخیر خبری مبنی بر تکمیل خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود امید تازه‌ای در دل مردم شیراز زنده کرد تا شاید افتتاح این پروژه در سفر دوم دولت سیزدهم به فارس موجبات حل بحران کم‌آبی و برطرف شدن مشکل قطعی‌های مکرر و افت فشار آب در این کلانشهر آن هم در گرمترین روزهای سال را فراهم کند اما در حال حاضر مشکلات قطعی و افت فشار آب در شیراز همچنان ادامه دارد.

در حالی مردم شیراز با مشکل قطعی و افت فشار آب مواجه هستند که شرکت آب و فاضلاب شیراز نیز به دنبال راهکاری اساسی برای حل این مشکل است.

فعال بودن همزمان چهار دستگاه حفاری چاه در کلانشهر شیراز

مدیرعامل آبفا شیراز اعلام کرده که در حال حاضر در این کلانشهر چهار دستگاه حفاری چاه همزمان برای تأمین آب شرب مردم فعال است.

بهمن بهروزی افزود: شرکت آب و فاضلاب شیراز تدابیری برای گذر از تنش آبی فصل گرم امسال در نظر گرفته است اما با توجه به افزایش شدید دمای هوا و فعالیت کولرهای آبی پرمصرف که بخش قابل توجهی از مصرف آب را به خود اختصاص داده، نگرانی تأمین آب تشدید شده است.

وی ادامه داد: چاه شماره ۲خرامه که یکی از منابع تأمین‌کننده آب شهرک سعدی بود دچار ریزش و کدورت شده بود که پس از خارج کردن از مدار و تجهیز چاه، با دبی ۳۰ لیتر بر ثانیه در مدار بهره برداری قرار گرفت.

بهروزی در مورد چاه ۱۰۱ ابیوردی گفت: چاه مذکور که به دلیل افت سفره، رسوب‌گذاری و کاهش عمق از مدار بهره‌برداری خارج شده بود، در حال نوسازی و کف شکنی است و هم اکنون تا عمق ۲۸۵ متر حفاری شده و به زودی در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

افزایش جمعیت و روی‌آوردن همشهریان به مناطق پیرامون

وی با اشاره به افزایش جمعیت و روی‌آوردن همشهریان به مناطق پیرامون، گفت: منطقه قره باغ در نزدیکی شهر شیراز علی‌رغم وجود چهار حلقه چاه آهکی دچار افت فشار شده بود که پس از جانمایی و اخذ مجوزهای لازم، در حال حفر چاه پنجم هستیم که در آینده نزدیک بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل آبفا شیراز گفت: جهت تأمین آب همشهریان در محدوده دروازه قرآن نیز یک دستگاه حفاری مستقر و مشغول عملیات بیرون کشیدن لوله جدار چاه و کف‌شکنی است.

در شرایط بحران کم‌آبی، افزون براینکه مسئولان و متولیان آب باید با اجرای طرح‌های مختلف مشکلات مردم را کاهش دهند، سایر بخش‌های مصرف کننده آب هم بایستی خود را با شرایط خشکسالی شدید تطبیق دهند و خود را برای رویارویی با این بحران آماده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha