فراخوان آثار سوگواره ملی «هنری عاشورا» در خراسان‌شمالی تمدید شد 

بجنورد- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: مهلت ارسال آثار به سوگواره ملی «هنری عاشورا» در این استان تا پایان تیرماه سالجاری بود که این فراخوان تا ۲۰ مردادماه تمدید شد.

تقی صادقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سوگواره ملی «هنری عاشورا» در ۲ بخش رقابتی (انفرادی و گروهی) و آموزشی در خراسان شمالی برگزار می شود.

وی به برگزاری کارگاه آموزش موسیقی با حضور همه اعضای گروه های شرکت کننده اشاره کرد و افزود: در این کارگاه با بهره مندی از اساتید مطرح کشور در خصوص آلات موسیقی، مقامات و دستگاه های ایرانی در موسیقی مذهبی (تعزیه خوانی ) بحث و تمامی شرکت کنندگان گواهی شرکت در کارگاه را دریافت خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی همچنین به برگزاری کارگاه مجلس شبیه خوانی اشاره کرد و افزود: هدف از برگزاری این کارگاه استفاده از ظرفیت اقتباس در متون ادبی و وقایع تاریخی( معاصر سازی)، نقش زبان در تعزیه و همچنین بازیابی شخصیت های دراماتیک واقعه عاشورا در خلق مجلس شبیه خوانی است.

وی بیان کرد: هنرمندان تعزیه خوان در بخش رقابتی انفرادی و رقابتی گروهی از اجرای خود فیلم گرفته و تا ۲۰ مردادماه جاری به دبیرخانه سوگواره ملی هنری عاشورا ارسال کنند ضمن اینکه این فیلم ها نیاز به تصویربرداری حرفه‌ای ندارد و ضبط آن توسط تلفن همراه و کادر افقی مورد تایید است.

صادقی گفت: علاقمندان در بخش انفرادی، گفت و گو با ذوالفقار شبیه حضرت عباس (ع)، زره پوشی شبیه امام حسین (ع)، زره پوشی شبیه شمر در تعزیه حر، زره پوشی شبیه حارث در تعزیه طفلان مسلم، ورود شمر به کربلا در تعزیه حضرت عباس (ع) و در بخش گروهی؛ مجالس غریب، مجلس شهادت طفلان زینب (س)، مجلس شهادت وهب نصرانی، مجلس شهادت امام سجاد (ع)، مجلس بنی اسد، مجلس غارت خیمه گاه به تولید اثر بپردازند.

وی همچنین بخش عکس عاشورا، طراحی کتیبه و پرچم و طراحی لباس محرم را از بخش های رقابتی سوگواره ملی هنری عاشورا برشمرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: علاقمندان برای شرکت در این سوگواره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۵۸۳۲۲۴۴۱۱۵ تماس حاصل کنند و یا به آدرس khsh.farhang.gov.ir و roydadnkn.ir مراجعه و در فضای مجازی از طریق شماره ۰۹۱۵۹۸۴۳۸۸۱ در پیام رسان ایتا آثار خود را ارسال نمایند.

سوگواره ملی هنری عاشورا به میزبانی خراسان شمالی در ۲ بخش رقابتی (انفرادی و گروهی) و آموزشی در تاریخ ۱۵ تا ۲۰ شهریورماه جاری برگزار می شود.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری در شمالشرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha