مایه‌کوبی رایگان دام‌ها علیه تب‌برفکی در مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: با هدف کنترل و کاهش بیماری‌های واگیردار دامی، طرح مایه‌کوبی دام‌های سنگین و سبک علیه بیماری تب‌برفکی در این شهرستان آغاز شد.

عباس آغاز روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در قالب این طرح دام های سبک شامل گوسفند، بز، بزغاله و بره و دام های سنگین شامل گاو، گامیش و گوساله در دامداری های سنتی و صنعتی این شهرستان علیه این بیماری مایه‌کوبی خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح مایه‌کوبی تب‌برفکی دام‌های سبک و سنگین توسط چهار مرکز مایه کوبی و با پنج تیم بخش خصوصی انجام خواهد شد و یک اکیپ نظارتی شبکه دامپزشکی نیز در اجرای این طرح حضور خواهد داشت.

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد با بیان اینکه این طرح تا ۳۰ شهریور ماه آینده در این شهرستان ادامه خواهد داشت، از دامداران خواست تا با گروه‌های مایه‌کوبی برای اجرای موفق این طرح همکاری و از ورود دام‌های جدید به دامداری خود قبل از مایه‌کوبی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه مایه‌کوبی هر واحد دامداری با استفاده از یک سرسوزن انجام می‌شود، پیش‌بینی کردکه در قالب این طرح در مجموع ۳۲۰ هزار راس دام سبک و ۲۳ هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب‌برفکی مایه‌کوبی شود.

آغاز، همچنین از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

مایه‌کوبی رایگان دام‌ها علیه تب‌برفکی در مهاباد آغاز شد

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha