۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷
کد خبر: 85180528
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام عالی چین: پکن و دهلی نو تهدیدی برای یکدیگر نیستند

تهران- ایرنا- مدیر دفتر کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، در دیدار با مشاور امنیت ملی هند، خواستار اجرای سیاست‌های مشخص برای تثبیت روابط چین و هند شد و گفت: پکن و دهلی نو، تهدیدی برای یکدیگر نیستند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سی جی تی وی، وانگ یی در حاشیه نشست دوستان بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، گفت: هند و چین باید به توافق راهبردی سران دو کشور پایبند باشند که چین و هند هیچ تهدیدی برای یکدیگر ایجاد نمی کنند بلکه فرصت های توسعه به یکدیگر ارائه می دهند.

وی با اشاره به اینکه روابط چین و هند بر ثبات منطقه ای و جهانی تأثیر خواهد گذاشت، از هر دو کشور خواست تا اعتماد متقابل استراتژیک را تقویت کنند، بر اجماع و همکاری ها تمرکز کنند و روابط دوجانبه را هر چه سریعتر به مسیر توسعه سالم و باثبات برگردانند.

وانگ یی گفت: چین هرگز مسیری را که برخی کشورها برای هژمونی طلبی دنبال می کنند را نخواهد رفت و آماده همکاری با کشورهای در حال توسعه از جمله هند برای ترویج چندجانبه گرایی و دموکراتیک شدن روابط بین المللی است.

وی افزود: چین معتقد است که جهان چندقطبی عاری از هژمونی و با برابری و نظم شکل خواهد شد.

آجیت دوال با تایید سخنان وانگ یی گفت: هند و چین منافع مشترک گسترده ای دارند و دو طرف باید اعتماد متقابل استراتژیک را بازسازی کنند و به دنبال توسعه مشترک باشند. هند مایل به همکاری با چین برای یافتن راه حلی اساسی برای وضعیت مرز چین و هند، ارتقا و توسعه روابط دوجانبه و کمک مثبت به صلح و رفاه جهانی است.

وزارت امور خارجه هند پس از این دیدار، در بیانیه ای اعلام کرد، دوال به دیپلمات چینی گفته است: وضعیت در امتداد خط کنترل واقعی (LAC) در بخش غربی مرز هند و چین از سال ۲۰۲۰ اعتماد استراتژیک و اساس عمومی و سیاسی روابط را از بین برده است اما بر اهمیت تداوم تلاش ها برای حل کامل وضعیت و بازگرداندن صلح و آرامش در مناطق مرزی به منظور رفع موانع عادی در روابط دوجانبه تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: دو طرف توافق کردند که روابط دوجانبه هند و چین نه تنها برای دو کشور بلکه برای منطقه و جهان نیز مهم است.

این دیدار چند روز پس از آن صورت گرفت که سوبرانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، با وانگ یی، در جاکارتا پایتخت اندونزی ملاقات کرد و دو طرف در مورد مسائل باقی مانده در رابطه با صلح و آرامش در مناطق مرزی گفتگو کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha