۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85180593
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت نشریه پاکستانی از تلاش تهران-اسلام‌آباد برای توسعه تجارت منهای دلار

اسلام‌آباد - ایرنا - نشریه کثیر الانتشار «جنگ» پاکستان درتازه‌ترین گزارش خود از روند رو به رشد همکاری‌های دوجانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران، نوشت که تهران و اسلام‌آباد در تکاپوی برداشتن گام‌های جدید برای توسعه سازوکار تهاتر در تجارت دوجانبه و حمایت از مبادلات بازرگانی منهای دلار و استفاده از ارزهای محلی هستند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، روزنامه اردو زبان جنگ چاپ شهر راولپندی در گزارش اختصاصی امروز خود در صفحه اول این روزنامه به نقل از منابع بلندپایه رسمی دولت پاکستان، نوشت: افق گسترش تجارت دوجانبه ایران و پاکستان روشن‌تر و دو کشور برای کنار گذاشتن دلار و بکار گیری ارزهای محلی رویکرد جدی‌تری اتخاذ کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: تهران و اسلام‌آباد به توافقات اطمینان بخشی برای رفع مسائل فنی مرتبط با خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان دست یافته و همزمان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی گام‌های عملی را برای پیاده‌سازی سازوکار ارزهای محلی و تهاتر در مبادلات تجاری برداشته‌اند.

نشریه جنگ نوشت: پاکستان برای دور ماندن از تاثیرات تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای عملیات کردن سازوکار تهاتر با ایران مصمم است و در این خصوص توافقات خوبی میان دو کشور همسایه به ویژه پس از سفر اخیر فرمانده ارتش پاکستان به تهران صورت گرفته است.

این نشریه با استناد به دیدار روز گذشته سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با وزیر امور دارایی این کشور افزود که دو کشور عزم قوی را برای کنار زدن چالش‌هایی هستند که از یک دهه گذشته پیش روی همکاری‌های اقتصادی به ویژه مانعی در پیشبرد خط لوله گاز قرار داشته است.

سفر آتی هیات اقتصادی ایران به پاکستان، تسهیل ساز وکار تهاتر

به گزارش خبرنگار ایرنا، یک هیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران قرار است تا روزهای آینده برای بررسی راهکارهای تسهیل سازوکار تهاتر و شناسایی فرصت‌های جدید برای افزایش حجم تجارت دوجانبه با پاکستان، به اسلام‌آباد سفر کند.

بحث افزایش همکاری‌های تجاری، بانکی و تهاتر با هدف افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور همسایه، در جریان دیدار روز گذشته سفیر ایران در پاکستان با وزیر امور دارایی این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وزارت امور دارایی پاکستان نیز همزمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مسوولان تجاری ایران و پاکستان هفته آینده در اسلام‌آباد درباره بررسی موضوعات مختلف دیدار و جلسات مرتبط با این حوزه برگزار خواهد شد.

در این چارچوب، یک هیات اقتصادی از ایران تا روزهای آینده به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان سفر خواهد کرد که در جریان آن کمیته مشترک تسهیل سازوکار تجارت تهاتر دو کشور برگزار خواهد شد.

اعضای هیات ایرانی قرار است در طول اقامت در اسلام‌آباد با مسوولان ارشد وزارتخانه‌های بازرگانی، امور دارایی و بانک مرکزی پاکستان دیدار نمایند.

بیست و سوم خرداد امسال سومین نشست کمیته مشترک سرمایه‌گذاری ایران و پاکستان با سفر معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران به اسلام‌آباد برگزار شد.

پایگاه خبری سماء نیوز پاکستان اوایل خردادماه امسال نوشت: تقویت دیپلماسی برای تجارت منطقه‌ای به سرعت ادامه دارد که برای پاکستان یک گام خوشایند و موجب بهبود معیشت کشور خواهد شد. بر همین اساس دولت اسلام‌آباد توسعه تعاملات با تهران، مسکو و پکن را با جدیت پیگیری می‌کند.

سایت سماء به نقل از ناظران اقتصادی پاکستان نوشت که اسلام‌آباد با توازن در سیاست منطقه‌ای خود باید گام‌های استوار و محکم در مسیر تعمیق با شرکای مورد اطمینان در منطقه بردارد زیرا این موثرترین راهکار برای غلبه بر بحران اقتصادی پاکستان به حساب می‌آید.

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در راستای تقویت همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و بالا بردن حجم مبادلات تجاری اردیبهشت امسال بازارچه مشترک مرزی را به طور رسمی افتتاح کردند.

سیاستمداران پاکستانی، کارشناسان اقتصادی و رسانه‌های این کشور با استقبال از گام‌های تهران و اسلام‌آباد در توسعه تجارت دوجانبه به ویژه حمایت از مراودات مرزی، بر لزوم بکارگیری از ارزهای محلی در تجارت دوجانبه و عدم وابستگی اسلام‌آباد به واردات از غرب تاکید کردند.

امسال حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان برای اولین بار از ۲ میلیارد دلار عبور کرد و پیش بینی می‌شود با عزم مقام‌های بلندپایه دو کشور برای افزایش همکاری‌های تجاری به ویژه کمک به تسهیل و روان‌سازی تجارت مرزی در آینده نیز حجم تجارت دوجانبه به رقم ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha