انتخابات اسپانیا، ترمز در مسیر راستگرایان اروپا

تهران- ایرنا- کارشناسان معتقدند اگر چه بسیاری پیش‌بینی‌ می‌کردند که شرایط سیاسی اسپانیا، ادامه وضعیت سوئد، فنلاند یا ایتالیا در به قدرت رسیدن راستگرایان باشد، نتایج انتخابات این کشور مبنی بر فقدان تصاحب اکثریت آرا توسط احزاب راستگرا حتی در صورت تشکیل ائتلاف، نشان‌دهنده سیگنالی از احتمال توقف موج راستگرایان در اروپا است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای سوئیس اینفو به نقل از خبرگزاری فرانسه آورده است: به گفته تحلیلگران، در انتخابات سراسری روز یکشنبه (یکم مرداد/ ۲۳ ژوئیه)، اگر چه حزب مردمی از جناح راست (PP) پیروز شد، با این حال نتایج سبب شد تا از اهداف مورد نظر خود فاصله گرفته و دستیابی به دولت را تا حدودی غیر ممکن بداند؛ این مسئله نشان‌دهنده شکست برای جریان راست اروپا است که تا همین اواخر، امری نادر به نظر می‌رسید.

استیون فورتی (Steven Forti) کارشناس علوم سیاسی معتقد است: کمتر از یک سال تا انتخابات اروپا در ماه ژوئن آینده باقی مانده است، ناتوانی حزب مردمی و شریک احتمالی آن، حزب راست افراطی ووکس (Vox)، برای به دست آوردن اکثریتی که به آن‌ها اجازه حکومت دهد، به این معنی است که موج افراطی راست و محافظه کار از پیرنه (رشته‌کوهی در جنوب‌غربی اروپا و مرز طبیعی میان فرانسه و اسپانیا) عبور نمی‌کند و توقفی ناگهانی وجود دارد.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: سیگنالی که از اسپانیا به اروپا می‌رسد این است که می‌توان این موج را متوقف کرد.

به گفته این استاد دانشگاه خودمختار بارسلونا (UAB)، حزب مردمی روی کاغذ ممکن است در انتخابات پیروز شده باشد و با بیشترین تعداد نماینده (۱۳۶) جلوتر از حزب سوسیالیست (Psoe) نخست وزیر فعلی، پدرو سانچز (۱۲۲) باشد، اما این یک «پیروزی مهلک» و حتی «یک شکست از نظر سیاسی» بوده است.

با وجود بی میلی حزب مردمی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند که این حزب راستگرا با تجمیع کرسی‌های ووکس می‌تواند به اکثریت مطلق پارلمان دست یابد؛ متحدی که به دلیل مواضع رادیکال می‌تواند برای حزب مردمی بسیار آزادهنده باشد، اما در عین حال برای در اختیار گرفتن دولت، ضروری است. چنین وضعیتی در راه یافتن راست افراطی به قدرت می‌توانست برای اولین بار از زمان مرگ دیکتاتور فرانسیسکو فرانکو در سال ۱۹۷۵ اتفاق بیفتد.

بسیاری در اروپا پیش‌بینی می‌کردند که اسپانیا همان مسیری را طی خواهد کرد که سوئد و ایتالیا در سال گذشته یا فنلاند در سال جاری (۲۰۲۳) طی کردند؛ کشورهایی که اکنون جناح راست و راست افراطی در آن‌ها در قدرت هستند.

پرسشی که اکنون مطرح است اینکه آیا ناامیدی حزب مردمی و ووکس در اسپانیا، به معنای تجدیدنظر اروپا از استراتژی روی آوردن به راست سنتی یا راست افراطی است؟ تیری شوپن (Thierry Chopin) مشاور ویژه موسسه ژاک دلور پاریس (Jacques Delors) معتقد است: نمی‌توان با اطمینان چنین اظهار نظری کرد، زیرا شرایط ملی کشورها بسیار متفاوت است.

وی خاطر نشان کرد ووکس که در سال ۲۰۱۳ در نتیجه جدایی از حزب مردمی متولد شد، «گفتمان تا حدودی رسواکننده و شکلی از رادیکالیسم به دور از استراتژی بی‌اهمیت‌سازی و احترامی که در دیگر کشورهای اروپایی توسط جنبش‌های مشابه دیده‌ایم» را دارد.

در واقع، ووکس در طول مبارزه‌های انتخاباتی با موضع‌گیری‌های افراطی در مورد موضوعاتی مانند امتناع این حزب از اذعان به وجود خشونت علیه زنان، نپذیرفتن حقوق دگرباشان جنسی و مخالفت با سقط جنین و اوتانازی (مرگ خودخواسته)، موجب شرمندگی آلبرتو نونیز فیخو (Alberto Núñez Feijóo) رهبر حزب مردمی شد.

شوپن می‌افزاید: همگرایی ایدئولوژیک در اسپانیا برخلاف ایتالیا یا اروپای شمالی کارساز نبوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: نتیجه بد روز یکشنبه، در هر صورت، اتهامات بین دو طرف را برانگیخت.

ایگناسیو گاریگا (Ignacio Garriga) دبیرکل ووکس روز دوشنبه، رسانه‌های نزدیک به حزب مردمی را متهم کرد که به نام «رای مفید»، به «شیطان‌سازی و تحریف پیام ووکس» پرداختند تا آرای هواداران ووکس را بدزدند.

در ارزیابی تاثیر شکست روز یکشنبه بر احزاب راست اسپانیا در مقیاس اروپا، فورتی معتقد است که باید بدانیم آیا سانچز و ائتلاف سومار (sumar) به عنوان متحد چپ رادیکال او، موفق خواهند شد در قدرت بمانند یا خیر.

در غیر این صورت، احتمال می‌رود اسپانیا در آغاز سال آینده، «در آستانه انتخابات اروپا» در ماه ژوئن (خرداد- تیر)، با انتخابات جدیدی روبرو شود.

در حال حاضر، حزب مردم اروپا (EPP) که حزب مردمی اسپانیا به آن تعلق دارد، با گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی (ECR) که ووکس بخشی از آن است، به منظور دستیابی به توافق در پارلمان اروپا در حال مذاکره هستند.

فورتی تاکید کرد نتیجه انتخابات یکشنبه در اسپانیا «این استراتژی را بسیار پیچیده می‌کند».

شوپن می‌افزاید: آنچه در اسپانیا رخ داد، این تحلیل را تقویت می‌کند که این اتحاد بین احزاب راست، مسئله‌ای بدیهی نیست و در پارلمان اروپا رخ نخواهد داد.

بر اساس قانون انتخابات اتحادیه اروپا، انتخابات پارلمان اروپا قرار است در ژوئن ۲۰۲۴ برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha