ساکنان روستاهای آهنگران و سمنگان روانسر: ما را دریابید

کرمانشاه - ایرنا- اهالی روستاهای آهنگران و سمنگان از توابع شهرستان روانسر با بیان اینکه جاده خاکی و شنی چهار روستای این منطقه پس از ۴۵ سال از انقلاب هنوز آسفالت نشده از مسئولان خواستند به مشکلات متعدد مردم این روستاها رسیدگی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دهیار روستای آهنگران (آسن گران) روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: جاده شنی و خاکی این منطقه؛ در مسیر چهار روستای، آهنگران، سمنگان، دوآب و حاجی آباد قرار دارد، قبل از انقلاب احداث شده اما بعد از انقلاب با وجودی که بارها به استانداری کرمانشاه و فرمانداری روانسر برای آسفالت آن مراجعه و نامه نگار کرده ایم، اما هنوز خاکی و شنی باقیمانده است.

«کیوان قادری» با بیان اینکه این روستاها در دامنه کوه قرار دارند و در فصول سال مشکلات فراوانی برای عبور و مرور داریم؛ مهمترین مطالبه مردم این روستاها از مسئولان استان را آسفالت کردن این جاده عنوان کرد.

وی با بیان اینکه روستای آهنگران سه شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، بیان داشت: در جاهایی می بینیم مسئولان جاده یک روستای چهار و پنج خانواری را آسفالت کرده اند اما جاده مسیر این چهار روستا که هر کدام بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند چون بدور از چشم آنها و انزار عمومی و دور افتاده است، انجام نمی دهند.

کُت تن خود را هم فروخته ایم، مشکلات شما را حل می کنیم

عضو شورای اسلامی روستای آهنگران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ گفت: نمایندگان و مسئولان استان همواره در سرکشی به روستا، به ما وعده می دهند، اگر کُت تن خود را هم فروخته اند، مشکلات ما بویژه آسفالت جاده را حل می کنند اما هیچ وقت به وعده خود عمل نکردند.

«محمد قادری» در ادامه آسفالت جاده مسیر آهنگران، سمنگان را مهمترین درخواست خود از مسئولان استان و شهرستان روانسر اعلام کرد و بیان داشت: این روستاها با مشکلات دیگر اعم از نداشتن خانه بهداشت، اجرا نشدن طرح هادی، مدرسه کانکسی، قطعی مکرر آب شرب روبرو است؛ اما مهمترین مطالبه خود را آسفالت جاده می دانند.

وی شغل مردم روستاهای آهنگران و سمنگان را اول دامداری و بعد کشاورزی عنوان کرد و افزود: به دلیل کوهستانی بودن "مار گزیدگی" زیادی برای مردمان این منطقه اتفاق می افتد؛ اما "آمپول مار گزیدگی" در روستا در دسترس کسی نیست که آن را تزریق کند، خانه بهداشت در روستای "کانی شریف" قرار دارد و بیشتر وقت ها، وقتی مراجعه می کنیم، کسی در آنجا نیست و باید به شهر برویم که فرد مار گزیده در طول این مدت با عوارض شدید و یا حتی خطر فوت روبرو می شود.

قادری اضافه کرد: افراد روستا اکثرا با سواد هستند، اگر آموزش مختصر کمک های اولیه و آمپول تزریق کردن ببینند، می توانند کمک بسزایی به مارگزیده ها و افراد بیمار روستا داشته باشند.

ساکنان روستاهای آهنگران و سمنگان روانسر: ما را دریابید

وی در بیان بخش دیگر از مشکلات روستای آهنگران گفت: مدرسه روستای آهنگران قدیمی است و آموزش و پرورش مجبور شده، کلاس درس دانش آموزان را در کانکس برپا کند، اما جایی برای استراحت معلم و دستشویی ندارند و معلم مجبور است در ماشین خودش استراحت کند.

این عضو شورای روستای آهنگران افزود: اگر هزینه مدرسه کانکسی را به بازسازی مدرسه قدیمی اختصاص می دادند، الان هیچ مشکلی برای مدرسه نداشتیم.

قادری به مشکل عدم اجرای طرح هادی روستا و ول بودن آب و فاضلاب خانه های روستایی نیز اشاره کرد و گفت:، بچه های روستا مکانی برای بازی ندارند، به همین دلیل شب روز در کنار دیوار ها سرشان توی گوشی است و معلوم نیست چی یاد می گیرند.

تلفن همراه به سختی آنتن می دهد

مظفر قادری عضو دیگر شورای روستای آهنگران نیز در این گفت و گو به قطعی مکرر آب شرب این روستا بدلیل شکستگی عمدی لوله آب شرب توسط روستاهای سر راه یا به خاطر دزدیدن ترانس برق چاه اشاره کرد و افزود: در بعضی از اوقات اهالی روستا مانند هفته گذشته یک هفته آب شرب آنها قطع شد و با تانکر شخصی به چاه های اطرف برای تهیه آب می رویم.

ساکنان روستاهای آهنگران و سمنگان روانسر: ما را دریابید

وی همچنین به ضعیف بودن آنتن تلفن همراه اشاره کرد و گفت: اینترنت نیز در این منطقه به سختی اتصال پیدا می کند.

راه روستای آهنگران در صورت تامین اعتبار آسفالت می شود

مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان روانسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ در خصوص بهسازی و آسفالت راه های روستایی، گفت: این اداره هر سال لیست راه های روستایی را که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه مشمول دریافت اعتبار جهت بهسازی و آسفالت هستند (روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵) با اولویت شاخص جمعیت جهت تامین اعتبار به فرمانداری شهرستان روانسر معرفی می کند.

«فرخ الله کرمی» افزود: روستای آهنگران دارای ۲۳ خانوار با جمعیت ۸۴ نفر در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال شرقی شهر روانسر قرار دارد و براساس توافق به عمل آمده فی مابین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه و قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) راه روستایی آن یکی از پروژه های پیشنهادی این اداره برای تامین اعتبار بهسازی و آسفالت است که در صورت تامین اعتبار و بعد از طی مراحل اداری مانند انجام مطالعات توسط شرکت مشاور، برگزاری مناقصه، مبادله موافقت نامه و انعقاد قرارداد) عملیات اجرایی آن بلافاصله آغاز خواهد شد.

الله کرمی همچنین اظهار داشت؛ کار اداری مربوط به برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار برای تعدادی از راه های روستایی شهرستان از جمله حاجی آباد، دوآب، سمنگان، شهرک حسن آباد،زرین چقا،حسین آباد،تپه ره ش و بزگوره انجام شده و طی هفته های آینده عملیات اجرای تعدادی از این محورهای روستایی می شود.

این مقام مسئول در پایان به پیگیرهای مسئولان استان "صحرایی" استاندار کرمانشاه، "آرش لهونی" نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی و " مصطفی زاده" فرماندار روانسر در راستای تامین اعتبارات این پروژه ها اشاره کرد و گفت: اگر این پروژه ها به موقع تامین اعتبار شوند به موقع هم به بهره برداری می رسند.

گفتنی است روستاهای آهنگران ( آسن گران) در جاده کرمانشاه - روانسر در مسیر پشت کوه روستای معروف این محور "کانی شریف " قرار دارد و به اعتقاد اهالی روستا قرار داشتن در مرز شهرستان کرمانشاه و روانسر عامل اصلی عدم رسیدگی به این روستاها است.

کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۴ شهرستان و ۲هزار و ۵۹۵ روستای دارای سکونت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha