برنامه‌های عزاداری روز تاسوعا و عاشورا در اردبیل اعلام شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به این که عزاداری‌های روزهای تاسوعا و عاشورا در اردبیل از برنامه‌های شاخص عزاداری در کشور است ، این برنامه‌ها را اعلام کرد.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه عزاداری روز تاسوعا ساعت ۱۳:۳۰ روز پنجشنبه پنجم مرداد در محل عالی قاپو اردبیل در قالب قرائت قرآن، سخنرانی و مداحی توسط مداحان اهل بیت (ع) اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اجتماع بزرگ حسینیان اردبیل نیز در روز عاشورا ساعت ۱۷ جمعه ششم مرداد در محل عالی قاپو اردبیل در قالب قرائت قرآن، سخنرانی و مداحی توسط مداحان و شعرای آئینی با حضور هیات‌ها، دسته‌های عزاداری و مردم حسینی دارالارشاد اردبیل برگزار می‌شود.

وی اقامه نماز ظهر عاشورا را نماد عبودیت همراه با دلدادگی به حضرت امام حسین (ع) دانست و گفت: مردم مومن و عزادار اردبیل با حضور گسترده در نماز ظهر عاشورا نماد عبودیت همراه با عزاداری را به عنوان خاستگاه تشیع در کشور به نمایش گذاشته و به یاد آخرین نماز حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به اقامه نماز ظهر عاشورا می‌پردازند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده افزود: در شهر اردبیل در ۲ نقطه شهر اعم از مصلای حضرت امام (ره) اردبیل و امامزاده سید صدرالدین (ع) واقع در میدان وحدت اردبیل و در شهرستان‌ها در مساجد جامع هر شهر نماز ظهر عاشورا اقامه خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه اردبیل در پرورش مداحان شهیر نقش بسزایی داشته و عزاداری‌های منطقه شهرت بین‌المللی دارد، اظهار کرد: مردم اردبیل عقلانیت و تدین را در اجتماع عزاداری روز تاسوعا و عاشورای حسینی به نمایش می‌گذارند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده مراسم عزاداری ماه محرم اردبیل را الگوی عزاداری برای کشور دانست و افزود: اردبیل با برگزاری مراسم باشکوه و مدون عزاداری محلات ۶ گانه و سیزده گانه در بازار تاریخی و سطح شهر نشان داد که با تلفیق شور و شعور حسینی همواره در احیای مکتب حسینی ثابت قدم بوده و همواره با تاکید بر ترویج وفاق و همدلی در اشعار و مداحی‌ها زبان زد تمامی استان‌ها است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این مراسم مطالبه ملی از اردبیل است و آحاد حسینیان، چشم به عزاداری اردبیل دوخته و همواره عشق و ارادت خود را به حسینیان اردبیل اعلام می‌کنند، لذا مداحان و شعرا بایستی از قرائت هر گونه اشعار تفرقه‌انگیز و طعنه‌پرداز خودداری کرده و پیام‌های همدلی و یکپارچگی حول محور حب اهل بیت (ع) و تبیین اهمیت ایثار و شهادت را به عزاداران ارائه کنند.

دیار دارالارشاد و دارالایمان اردبیل که محل زندگانی شیوخ، عرفا و فضلایی همچون شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مقدس اردبیلی بوده و در استقرار حکومت یکپارچه شیعی به همت صفویان نقش مهمی داشته است، ماه محرم را با آئین‌ها و برنامه‌های خاصی گرامی می‌دارد و شکوهمندی این برنامه‌ها به حدی است که اردبیل، به عنوان قطب عزاداری‌های ماه محرم، الگویی برای سایر مناطق کشور محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha