زمان انتظار زائران اربعین پشت مرزهای عراق به حداقل می رسد

بغداد - ایرنا - معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین گفت: ارسال اطلاعات زائران ایرانی به طرف عراقی، همزمان با ثبت این اطلاعات در سامانه های مرزی جمهوری اسلامی، سبب تسریع در خروج آنها از مرز شده و زمان انتظار را به حداقل می رساند.

«مجید میراحمدی» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار بین الملل ایرنا اظهار داشت: نشست عملیاتی قرارگاه های مشترک اربعین بین جمهوری اسلامی ایران و عراق روز گذشته به ریاست وزیر کشور عراق در بغداد برگزار شد.

وی با تقدیر از توجه و تلاش های وزیر کشور عراق برای ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین، گفت: بسیاری از مشکلات و مسائلی که در سال های گذشته برای زائران ایرانی مشکل ساز بود، با تصمیمات وزیر کشور عراق در حال برطرف شدن است.

میراحمدی با اشاره به اینکه در سال های گذشته توقف طولانی مدت زائران اربعین در پشت مرزهای کشور برای ورود به عراق یکی از مهمترین مشکلات بود، افزود: یکی از تصمیمات بسیار مهم در جلسه با وزیر کشور عراق این بود که این زمان انتظار به حداقل برسد.

رئیس ستاد اربعین ادامه داد: بر این اساس مقرر شد، همزمان با ثبت اطلاعات زائران در سامانه های مرزی جمهوری اسلامی توسط پلیس ایران، این اطلاعات به طرف عراقی منتقل شود و مقامات این کشور با اتکاء به این اطلاعات، مجوز ورود زائران ایرانی را به عراق صادر کنند.

به گفته وی، این اقدام، سرعت خروج زائران از مرزهای ایران به داخل خاک عراق را بصورت چشمگیری افزایش می دهد.

میر احمدی ادامه داد: مرحله آزمایشی این طرح با موفقیت انجام شد، امیدواریم به زودی نهایی شود که یک تحول بزرگ در زمینه تردد زائران ایرانی بین مرزهای دو کشور به وجود می آورد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اضافه کرد: در نشست روز گذشته با وزیر کشور عراق، میزان پیشرفت موضوعاتی که پیشتر وی در زمینه تسهیل ارائه خدمات به زائران ایرانی بر آن تاکید کرده بود، نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

میر احمدی با بیان اینکه همکاری مقامات دو کشور نویدبخش آرامش، سهولت و راحتی در مرزهای دو کشور برای عبور زائران اربعین است، کمبود امکانات حمل و نقل در عراق را برای ارائه خدمات به زائران اربعین، یکی از نگرانی های جدی مسئولان کشورمان عنوان کرد.

رئیس ستاد اربعین توضیح داد: مقامات عراقی درخواست داشتند تا از امکانات جمهوری اسلامی ایران در این بخش استفاده و این پیشنهاد در قالب قرارگاه حمل و نقل مشترک بین ایران و عراق اجرایی شود.

وی گفت: اسکان و تغذیه زائران موضوع دیگری بود که در جلسه با وزیر کشور عراق مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد.

میر احمدی با اشاره به اینکه از اول تا دهم ماه صفر، موکب های عراقی فعالیت ندارند، افزود: به همین دلیل زائرانی که قصد دارند در این مدت به این کشور سفر کنند با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

به گفته میراحمدی، این موضوع شب گذشته در سومین نشست مشترک ستاد اربعین زائران ایران (مستقر در تهران و عراق) که در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی اتخاذ شد.

وی افزود: هفته آینده نیز وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق به اتفاق از مرزهای دو کشور که تردد زائران اربعین در آنها انجام خواهد شد، بازدید و میزان پیشرفت توافق نامه ها طرفین در این زمینه را بصورت میدانی بررسی می کنند تا چنانچه کمبودها و عقب ماندگی هایی وجود داشته باشد، به سرعت بر طرف شود.

سومین نشست مشترک ستاد اربعین زائران ایران ( مستقر در تهران و عراق ) با حضور معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و سفیر کشورمان در سفارت تهران در بغداد برگزار شد.

در این نشست که با حضور مسئولان قرارگاه‌های ۱۰ گانه و کمیته های حمل و نقل، اسکان و تغذیه، گمشدگان و راهنمایی زائران، رسانه و اطلاع رسانی، امنیت، بهداشت و درمان، موکب داران و فرهنگی برگزار شد، اقدامات صورت گرفته برای برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین حسینی و ارائه خدمات بهتر به زائران مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین هریک از مسئولان قرارگاه‌ها و کمیته های یاد شده پیشنهادها و نقطه نظرات خود را پیرامون ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین حسینی در عراق بیان کردند و با طرح تجربیات به دست آمده طی سال های، نقاط قوت و ضعف ستاد اربعین حسینی و همچنین امکانات موجود و مورد نیاز برای ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین را مورد بررسی و ارزیابی قراردادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha