به گزارش ایرنا، محمدرضا ابراهیمی روز چهارشنبه در گردهمایی مدیران مدارس اصفهان افزود: علاوه بر آن ۴۰۰ نفر نیز از مسیر تفاهمنامهای که منعقد شده است در دانشگاههای سراسری تحصیل خواهند کرد و پس از ۲ سال، برای فراگیری اصول معلمی به دانشگاه فرهنگیان وارد میشوند تا تحصیلات خود را کامل کنند.
وی اظهار داشت: یکی از راههای تربیت نیروی انسانی کارآمد، توجه به دانشگاه فرهنگیان است که در دورهای مورد بیتوجهی قرار گرفت، زیرا دولت وقت اعتقادی به آموزش و پرورش حاکمیتی نداشت و این در حالیست که حتی در لیبرالترین کشورها نیز سه حوزه آموزش و پرورش، بهداشت و امنیت تحت نظارت دولت هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به وضعیت دستگاه تعلیم و تربیت در زمان شروع به کار دولت سیزدهم گفت: وضعیت نامساعد نیروی انسانی یکی از بزرگترین چالشهای آموزش و پرورش در آغاز این دوره بود، زیرا توجه کافی به جذب و تربیت نیروی انسانی توانمند وجود نداشت.
وی بی توجهی به نیروی انسانی را بهمعنای بیاعتنایی به برنامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و اضافه کرد: افزایش جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و پرورش آنها برای تدریس در دستگاه تعلیم و تربیت، در راستای جبران ترک فعلهای دیگران است و کمک میکند تا در سالهای آینده به لحاظ کسری نیروی انسانی از وضعیت بحرانی خارج شویم.
ابراهیمی یادآور شد: اما برای رفع مشکل در این دوره گذار نیز برنامههایی از جمله بکارگیری نیروهای حقالتدریس و ادامه همکاری نیروهای بازنشسته در دستور کار قرار دارد.
وی در بخش دیگری اجرای نظام رتبهبندی معلمان را از دیگر برنامههای دولت در راستای توجه به آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این برنامه قرار بود در سال ۱۳۹۰ اجرا شود اما با ترک فعل رخداده سالها مورد غفلت قرار گرفت و با اهتمام دولت مردمی با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اجرایی شد تا زمینهساز تغییر رویکرد جامعه به حرفه معلمی باشد.
وی شروع رتبهبندی را اقدامی ارزشمند برشمرد و گفت: افق رتبهبندی این است که هر معلم، ۸۰ درصد حقوق رتبه متناظر خود در هیات علمی دانشگاه تهران را دریافت کند اما بدون آغاز این مسیر، رسیدن به افق امکانپذیر نیست.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با بیان رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی افزود: بیش از ۶۰ میلیون حکم برای رتبهبندی صادر شد و طبیعی است که هر کار بزرگی نیز مورد اعتراض قرار گیرد؛ اما موضوع مهم جذب اعتبار تخصیصدادهشده برای رتبهبندی در سال ۱۴۰۱ بود.
وی ادامه داد: در زمان حاضر نیز اعتراضات در حال رسیدگی است و تلاش میشود تا این روند تا پایان مرداد به اتمام برسد، زیرا در سالجاری، باز هم رتبهبندی در جریان خواهد بود و همکاران تازهوارد مشمول این طرح میشوند.
ابراهیمی افزود: از دیگر طرحهای حاکمیتی آموزش و پرورش که افزایش حکمرانی آموزش و پرورش را موجب شد، شیوه جدید برگزاری آزمونهای نهایی بود که در آن، تصحیح برگهها بهصورت الکترونیک بود و در استان اصفهان بیش از ۵۰۰ هزار برگه مورد تصحیح قرار گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزایش تأثیر معدل در نتیجه کنکور را در راستای عدالت آموزشی خواند و افزود: چنین اقدامی به نفع دانشآموزان روستایی و مناطق محروم است، زیرا دیگر تکنیکهای تستزنی تأثیری در نتیجه کنکور نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: مجوز جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی اخذ شده که از این تعداد، حدود ۱۰ درصد آن سهمیه اصفهان است و جذب ۲۵ هزار نیروی خدماتی نیز از برنامههایی است که در دستور کار قرار دارد.
ابراهیمی تأمین تجهیزات را از دیگر برنامههای وزارت آموزش و پرورش خواند و گفت: در کنار ترمیم نیروی انسانی، نوسازی و بهسازی تجهیزات مدارس نیز موردنیاز است که در این زمینه، به میزان مطلوبی تجهیزات در سال تحصیلی گذشته به آموزشگاهها و بهویژه هنرستانها تزریق شد.
وی تأسیس هنرستانهای جوار صنعت را از اقدامات قابلتوجه در سال تحصیلی گذشته دانست و گفت: تفاهمنامه احداث ۳۲ هنرستان جوار صنعت در سال گذشته منعقد شد که تا سال آینده، نیمی از آنها به بهرهبرداری خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی گذشته بالغ بر ۹۰۰ هزار دانش آموز در بیش از ۶ هزار واحد آموزشی تحصیل کردند.
نظر شما