مذاکره وزرای امور خارجه چین و ترکیه درباره انرژی هسته‌ای و مسائل اقتصادی

تهران- ایرنا- وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه در جریان سفر به آنکارا با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و درباره طیف مختلفی از مسائل از جمله انرژی هسته‌ای، کریدور میانی ابتکار کمربند و راه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا از شبکه تلویزیونی تی.آر.تی تر ترکیه، در این دیدار دو طرف درباره استفاده مؤثرتر از سازوکارهای گفت‌وگو و مشورت بین دو کشور در موضوعاتی مانند کمیته همکاری بین دولتی، مکانیسم مشورتی وزیران امور خارجه، رایزنی‌های کنسولی، کمیسیون مشترک اقتصادی، گسترش روابط اقتصادی و تجاری، هماهنگ سازی ابتکارات کریدور میانی، انرژی هسته‌ای، کشاورزی، هوانوردی غیرنظامی، فرهنگ و گردشگری و توسعه همه جانبه روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بنا به این گزارش، طرفین در این دیدار خواستار توسعه تجارت دوجانبه بین جمهوری خلق چین و ترکیه به حد پایدار شده و درباره افزایش سرمایه‌گذاری‌های متقابل مذاکره کردند.

بنا به گزارش شبکه تلویزیونی تی.آر.تی تر ترکیه، در دیدار وزیر امور خارجه چین و ترکیه، دو طرف در خصوص وضعیت جمعیت ترک اویغور استان سین کیانگ چین و برخی مسائل روز منطقه‌ای و بین المللی از جمله تحولات خاورمیانه، آخرین وضعیت جنگ روسیه و اوکراین و نظام مالی و پولی جهان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، وانگ یی وزیر امور خارجه چین قرار است با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز دیدار کند.

در جریان سفر وانگ یی وزیر امور خارجه چین به ترکیه که بالاترین دیدار مقامات دو کشور پس از ۲ سال محسوب می شود، یکی از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و مدیر کمیسیون مرکزی امور خارجه همراهی می کنند.

وزیر امور خارجه چین قرار است امشب در مراسم پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک آنکارا و پکن شرکت کند.

وانگ یی دیپلمات کهنه کار و ۷۰ ساله چینی تا شش ماه پیش نیز به مدت حدود یک دهه سکاندار دستگاه دیپلماسی چین بود و بار دیگر، از روز گذشته، این مسئولیت از سوی حزب حاکم به او سپرده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha