غوغای عاشقان علمدار دشت کربلا در کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- اینک نوای ای اهل حرم پیر و علمدار نیامد ، علمدار نیامد از اهالی دیاری برخاسته که خالصانه به سقای دشت کربلا عشق می ورزند؛ اینجا کهگیلویه و بویراحمد و شب تاسوعاست و دل ها به سمت بین الحرمین پرکشیده است.

به گزارش ایرنا، همزمان با تاسوعای حسینی اعضای هیات های عزاداری کهگیلویه و بویراحمد در حالیکه پرچم های مزین به نام مبارک یا حسین (ع) ، یا ابوالفضل (ع) را در دست دارند در صفوفی منظم با گویش های مختلف زنجیر زنی و سینه زنی می کنند.

اینجا تا چشم کار می کند دسته های عزاداری سینه زنی و زنجیرزنی است و عزاداران با سربندهای قرمز و سبز یاحسین و عباس با نوحه سرایان همنوایی می کنند.

اینک تاسوعای حسینی محشر تشنگی است عزاداران در کهگیلویه و بویراحمد همگام با دیگر آزادی خواهان ایران و جهان مویه‌کنان سوگوار خورشید روی نیزه و نفیر گلوی بریده و دستان از تن از جدا شده سقای دشت کربلا هستند.

حالا سوگواری عاشقان سرور و سالار شهیدان در آیین های گهواره حضرت علی اصغر(ع) همراه با شروه خوانی ، سینه زنی سنتی به شکل دایره ای یا به صورت خطی، زنجیرزنی، دمام زنی و گل مالی در استان کهگیلویه و بویراحمد به اوج خود رسیده است.

غوغای عاشقان علمدار دشت کربلا در کهگیلویه وبویراحمد

اینک ارادتمندان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در کهگیلویه و بویراحمد با نصب پارچه نوشته‌ های سیاه رنگ عزا بر سر درب منازل، مغازه‌ ها و مکان ‌های عمومی عشق و علاقه خود را نسبت به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش نشان می دهند.

گروهی از شیفتگان اباعبدالله حسین (ع) در این استان با پذیرایی با شربت و آب خنک در هیات های عزاداری خادمی خود را به پیشوای سوم شیعیان جهان نشان می دهند و عده ای واحدهای مسکونی خود را به عزاخانه های حسینی تبدیل کرده اند خلاصه در کهگیلویه و بویراحمد مانند همه نقاط کشور هر کسی هر چه از دستش می دهد انجام می دهد تا نشان دهد که عشق به سیدالشهدا (ع) هرگز غبار زمان نمی گیرد.

اینک که محرم امسال به ایستگاه نهمین شب رسیده است عاشقان ولایت و امامت در کهگیلویه و بویراحمد خود را آماده می کند تا در بهار اشک غبار از دل های خسته خود بزدایند و وجودشان را به عطر حسینی معطر کنند.

سخنرانان و مداحان در این آیین ‌های سوگواری به تبیین بخشی از زندگی، ابعاد شخصیتی، فضائل اخلاقی و ویژگی ‌های سومین امام شیعیان و اهداف نهضت عاشورا می ‌پردازند.

تاسوعا وقت بزرگداشت حضرت ابوالفضل عباس(ع) پرچمدار و علمدار نهضت حسینی است، هنگامه ای که قمر بنی هاشم دلاورانه به نبرد با سپاه یزید شتافت، در صحنه کربلا اوج ولایتمداری را به منصه ظهور رساند و اینگونه خالق حماسه ای ماندگار در جهان اسلام شد.

نگاهی به رویدادهای تاریخی شب تاسوعا

در نهم محرم یعنی تاسوعا شمر وارد کربلا شد و نامه ابن زیاد را به عمر بن سعد داد که دستور جنگ بود در ابتدا ابن سعد رغبتی به این کار نداشت اما حاضر نشد که کنار بکشد و به این جنگ راضی شد و خود را بدبخت جاویدان کرد.

در فاصله میان رسیدن شمر در روز نهم تا روز دهم حوادثی اتفاق افتاد که می توان آن را آمادگی روانی برای شهادت خواند به طوری که شمر وقتی دید ابن سعد آماده جنگ است به نزدیک لشکر امام حسین علیه السلام رفت و فرزندان ام البنین (ع) را که مادرشان هم قبیله با او بود صدا زد و گفت: شما در امانید به همراه برادر خود حسین نجنگید و از او کنار بکشید.

آنان نپذیرفتند و پاسخی دندان شکن به او دادند و شمر با حالت خشم به لشگرگاه خود بازگشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha