۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۲۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85181939
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اینجا زنجان، میعادگاه عاشقان حسینی

۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۲۴
کد خبر: 85181939
اینجا زنجان، میعادگاه عاشقان حسینی

زنجان- ایرنا - امروز هشتم محرم ۱۴۴۵ پایتخت شور و شعور حسینی حال و هوایی دیگری داشت، عاشقان حسینی در میعادگاه عاشقی، حسینیه اعظم زنجان " یوم العباس" گرد هم آمدند و حضور وصف ناشدنی خود را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وقتی محرم می آید، هشتمین و یازدهمین روزهای آن قدری متفاوت تر می شود، فضای شهر عطرآگین تر از روز های قبل، سیمای شهر حزن انگیزتر و دل های عاشقان حسینی برای حضور در اجتماعی پرشور بی قراری عجیبی پیدا می کند، گویا سالهاست در و دیوار این شهر به نام سیدالشهدا مزین شده و هر سال که می گذرد همچنان ساعت قرار عاشقی به وقت خود باقی است.

امروز شهر من حال دیگری داشت، در عصر یک روز گرم تابستانی همه دلدادگان حسینی از دور و نزدیک و حتی از کشورهای خارجی نیز خود را به اجتماع حسینیه اعظم زنجان رسانده بودند، تا یکبار دیگر عشق و ارادات خود را در یوم العباس به طبق اخلاق بگذارند.

جای جای مسیرهای برگزاری مراسم، مملو از جمعیتی بود که از ساعت ها قبل از آغاز برنامه، به حسینیه اعظم زنجان آمده بودند، هر چند خستگی از رخسار عزاداران نمایان بود و گرمای هوا آزار می داد، اما این شرایط به عشق حسین جلوه معنوی به خود گرفته بود.

حضور جوانان و نوجونان حتی کودکانی که در کنار پدر و مادر خود لباس سیاه به تن کرده بودند، بیش از گذشته خودنمایی می کرد، همه اقشار حضور داشتند حتی پیرزنی را دیدم به دلیل کهولت سنی خود توان راه رفتن نداشت اما به کمک دختر خود به این مراسم پر از عشق رسانده بود تا در این شور حسینی شرکت کند.

اینجا زنجان، میعادگاه عاشقان حسینی

امروز همه عزاداران حسینی در خیایان های منتهی به میدان انقلاب زنجان که یاد آور حرکت های ماندگار و تاریخی این شهر است، یکصدا شاه بیت" بیت «گلو ام‌البنین اوغلی ابوالفضل / امیر المومنین اوغلی ابوالفضل / بو دریای کرمدی / نگهبان حرمدی» را جانانه سر دادند.

امروز مسیر حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان نیز روایتی دیگر داشت، چون که هر فردی بر حسب توان خود برای ادای نذرش آمده بود، یکی خروس به دست دارد، دیگری گوسفندی را با خود می‌کشید و به برکت همین نذریه هاست که حسینیه زنجان به دومین قربانگاه جهان اسلام تبدیل شده است.

امروز زنجانی ها حماسه دیگر و یوم العباس مثال زدنی را ثبت کردند، امروز عاشقان حسینی نشان دادند با وجود سختی ها، و دشواری های زیاد، هرگز از مکتب حسینی روگردان نیستند، خسته نشده اند، بر عکس هر سال پر شورتر از سال قبل حضور می یابند و امروز چه صحنه هایی عاشقانه خاص در دسته حسینیه اعظم زنجان در قالب دوربین عکاسان نیز ثبت و برای همیشه تاریخ ماندگار شد و از نگاه آنان دور نماند.

همه ساله مقارن با روز هشتم محرم که در زنجان به "یوم العباس" مشهور است، خیل صدها هزار نفری عاشقان و دلدادگان سقای دشت نینوا از اقصی نقاط ایران و کشورهای اسلامی روانه زنجان می‌شود تا گرداگرد هم خالق حماسه‌ای شگرف و بی نظیر شده و در دریایی مواج، اتحاد، همبستگی و عشق ناگسستنی خود به آل الله را به منصه ظهور برسانند.

این مراسم باعظمت معنوی که از محرم سال ۱۳۸۳ بصورت زنده و مستقیم از ده‌ها شبکه استانی، ملی و برون مرزی پخش می‌شود به دلیل عواملی همچون یکدستی مردم، نوحه‌های خاص و نبود نشان و نمادهای خرافی ثبت ملی شده و دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان به عنوان یکی از نخستین میراث ناملموس فرهنگی کشور ثبت شده است.

این مراسم دی‌ماه سال۸۷ با شماره ۱۰ در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده و پس از آن نیز در شهریورماه سال ۱۳۹۱ دسته عزاداری زینبیه اعظم با شماره ۷۲۲ ثبت ملی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha