عاشورای حسینی با درس‌هایی برای نشان دادن مظلومیت واقعه‌سازان کربلا

تهران - ایرنا - قیام عاشورا با هزاران واژه و درس در وصف سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش به عنوان روزی مهم برای نشان دادن مظلومیت واقعه‌سازان کربلا یادآوری می‌شود، روزی که نوای العطش و تشنگی امام حسین (ع)‌ و همه همراهانش را پس از سال‌های سال برای ما بازگو می‌کند.

گروه جامعه ایرنا - عاشورای حسینی به عنوان یک قیام زنده واقعه‌ای بزرگ، به یاد ماندنی و فراموش نشدنی از مظلومیت سرور و سالار شهیدان در کربلا در برابر سپاه کوفه است،‌ کربلایی که در سال ۶۱ هجری قمری و به دست یزیدیان، لب‌های تشنه امام حسین (ع) و یارانش را برای همیشه در ذهن مردم ماندگار کرد.

این واقعه به عنوان یکی از دلخراش‌ترین وقایع تاریخ به شمار می‌رود و پس از ۱۴۰۰ سال هنوز روزهای تاسوعا و عاشورا مردم کشورهای مختلف از جمله ایران عزادار و سوگوار سیدالشهدا هستند، روزی که یزدیان پس از بیعت نکردن امام حسین (ع) با یزیدبن معاویه این روز را برای همیشه تاریخ به ثبت رساندند.

عاشورا روزی است که درس‌های زیادی از آزادگی، شجاعت، شهامت، مظلومیت، بی‌گناهی و همه دلدادگی‌های سرور و سالار شهیدان باید یاد گرفت. روزی که برای همیشه در تاریخ زنده ماند تا درس عبرتی برای یزیدیان زمان باشد، آنهایی که دنبال ظلم و ستم به دیگران هستند. این است درس‌هایی که از واقعه کربلا باید آموخت.

شاید عاشورا نشانه‌های خوبی از مظلوم بودن امام حسین (ع) برای ما جهانیان نشان داد، اما این درس‌ها باید نه تنها برای دیروز بلکه برای فرداها و آیندگان این گستره گیتی باشد. عاشورا درس‌های آزادگی و مظلومیت را برای همه به نمایش گذاشت تا جهانیان الگوبرداری قوی از این وقایع بسیار تلخ در روز کربلا را برای آینده خود ترسیم کنند.

رسم آزادگی و دلدادگی را باید از سیدالشهدا آموخت، عشق به امام حسین را باید از روزهای عاشورایی تجربه کرد. اگر امروز درس دلاوری و دلدادگی را از حسین نیاموزیم دیگر هیچگاه این آموزه‌ها را نخواهیم آموخت. پس روزهای عاشورا را روز عبرت و روز ظلم و ستم به واقعه‌سازان باید دانست.

عاشورای حسینی با درس‌هایی برای نشان دادن مظلومیت واقعه‌سازان کربلا

فداکاری و گذشت را باید از امام حسین (ع) و یارانش یاد گرفت. عشق را باید از زینب (س) آموخت، عشقی که برای همیشه پایدار بود و تا ثانیه‌های آخر از سیدالشهدا و همه یارانش صورت گرفت، بنابراین این درس‌ها را باید به عنوان الگویی برای آیندگان این سرزمین و حتی جهانیان تبدیل کرد.

عاشورا را باید مدرسه عشق برای همه دانست، درس‌های نهفته‌ای که در این مدرسه با حرکت خونین یزیدیان به نمایش گذاشته شد، واقعه کربلا همگان را با ارزهای متعالی و مفهوم حیات هدف‌دار آشنا کرد. امروز در این مدرسه همه باید حضور داشته باشیم تا درس دلدادگی، عشق، فداکاری، گذشت، زندگی و درس‌های آزادگی را بیاموزیم.

عاشورا به عنوان نماد اصلی آزادگی و سید و سرور سالار شهیدان به عنوان سرور آزادگان محسوب می‌شود. درس را باید از این وقایع بزرگ تاریخی یاد گرفت تا برای همیشه تاریخ زنده بماند و عبرتی برای حاکمان ظالم و ستمگران زمان باشد. البته کربلا عبرت بزرگی و درسی آموختنی برای یزید و یارانش در آن دوران شد.

ایثار و از خودگذشتگی به عنوان یکی دیگر از درس‌های عاشورای حسینی است، امام حسین (ع) نشان دادند که در روز عاشورا و در کربلا باید از همه چیز حتی جان گذشت. اینها همه درس‌هایی از جنس ایثارگری در واقعه کربلا و روز عاشورا است که برای همگان آموزنده است.

عاشورای حسینی با درس‌هایی برای نشان دادن مظلومیت واقعه‌سازان کربلا

نهضت حسینی درس‌هایی دیگر مانند فریضه‌های امر به معروف و نهی از منکر، پایبندی به اصول و ارزش‌های انسانی و اخلاقی و عمل به تکلیف را برای ما به دنبال داشته است، بنابراین این واقعه بسیار بزرگ در روز عاشورا درس‌های زیادی داشته است و باید هم عبرت بگیریم و هم برای همیشه از آنها استفاده کنیم.

ایستادگی و مقاومت در برابر مصائب و مصیب‌ها درس دیگر این مدرسه عشق برای امروزیان و آیندگان این عرصه گیتی است. دل را باید در گرو این همه درس سپرد و رنگ آزادگی، مقاومت، ایثار و از خودگذشتگی به خود گرفت تا زمینه‌های ظلم و جور در جوامع برچیده شود و باعث آزار دیگران نشویم.

حماسه عاشورا در واقع دانشگاهی به بزرگی و وسعت همه جهانیان است، به تصویر کشیدن اعتقاد به توحید، باور به معاد و جاودانگی، باور به حقانیت امامت و جایگاه راستین آن هم از دیگر درس‌های واقعه عاشورا به عنوان یک دانشگاه عظیم به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha