۴ مرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۳۷
کد خبر: 85182026
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین " علم‌گردانی " در استان یزد برگزار شد

۴ مرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۳۷
کد خبر: 85182026
آیین " علم‌گردانی " در استان یزد برگزار شد

یزد- ایرنا- همزمان با هشتمین روز از ماه محرم حسینی آیین سنتی " علم گردانی " روز چهارشنبه در ۱۰۰ نقطه استان یزد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین معنوی که با حضو پرشور خیل عزاداران حسینی برگزار شد بر اساس یک سنت دیرینه، علم‌ها با نظم و ترتیب در حسینیه‌ها به حرکت در آمدند.

در این مراسم که حضور نوجوانان و جوانان قابل توجه بود ابتدای هیات‌های مذهبی در رثای شهدای مظلوم دشت کربلا به عزاداری و سوگواری پرداختند.

همچنین در ادامه افرادی که دارای علم بودند در حالی که عزاداران مشغول جوش دوره بودند علم را در اطراف حسینیه‌ها با همراهی به مردم و شور حسینی به حرکت در آوردند.

علم نشان مخصوص از یک تیرک با سازه چوبی است که بلندی آن بیش از چهار متر است و بر سر آن نشان فلزی به شکل پنجه دست یا ماهیچه هلالی شکل کار گذاشته‌اند و برخی از آنها ۲ پرده و بعضی چند پرده دارند و در فاصله‌های معین، ۲ یا سه حلقه فلزی نصب کرده‌اند و روی هر یک از حلقه‌ها، پارچه‌هایی به درازای ۲ متر همچون پرده یا طاقه پهن شده، آویخته‌اند.

آیین " علم‌گردانی " در استان یزد برگزار شد

از علم‌ها معمولا پارچه‌هایی از جنس و رنگ دیگر نیز آویخته می‌شوند و آن را نمادی از علم حضرت ابوالفضل العباس (ع)، علمدار کربلا، پنجه یا انگشتان باز دست را نشان پنج تن آل عبا، همچنین مظهر دست بریده حضرت عباس و ماهیچه را مظهر رخسار قمر بنی‌هاشم می‌دانند که نماد قداست و قدرت است.

از دیگر برنامه‌های مهم عزاداری استان یزد در چند روز آینده می‌توان به آیین پرسه زنی و نخل برداری در تکایا و حسینیه‌ها اشاره کرد.

همچنین اوج مراسم عزاداری مردم یزد در روز عاشورا و برنامه شبیه گردانی و حرکت دستجات عزادار در سطح بیش از یک هزار حسینیه استان است.

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت سه هزار مسجد دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha