ارادت به اسوه وفا در محضر امام رضا(ع)+فیلم

مشهد-ایرنا- تاسوعای حسینی در هر نقطه از ایران رنگ و بوی خاصی دارد اما در مشهد به واسطه وجود مضجع منور رضوی، حال و هوای ابراز ارادت به ساحت علمدار کربلا حضرت عباس (س) دارای ویژگی هایی خاص است.

به گزارش ایرنا، در آیین های مذهبی و ملی در مشهد، حرم مطهر رضوی نقطه کانونی است و اصولا مشهدی ها در عزا و عروسی، غم و شادی و مجالس رسمی و غیر رسمی به صورت پیش فرض حضور در بارگاه حضرت رضا(ع) را عاشقانه در برنامه خود گنجانده و حتی می توان گفت به بخش کانونی زندگی خویش تبدیل کرده اند، حالا در نظر بگیرید در آیین مذهبی و با اهمیتی مانند گرامیداشت سالروز نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) حضور در حرم رضوی چه جایگاه رفیعی دارد.

اوج حضور مردم در عزاداری های محرم در تاسوعا و عاشورای حسینی حرم رضوی است و دسته های عزادار حتی پیش از آغاز محرم برای نحوه برپایی مراسم در ۲ روز ذکر شده برنامه ریزی می کنند، دسته روی در روزهای تاسوعا و عاشورا ویژه برنامه اصلی است البته جلسات شبانه ای که در قالب فعالیت هیات مذهبی و روضه های خانگی در دهه اول محرم برپا می شود علاوه بر این ویژه برنامه است.

ارادت به اسوه وفا در محضر امام رضا(ع)

پنج هزار هیات مذهبی در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ هیات در مشهد است، علاوه بر این شورای هیات‌های مذهبی بانوان استان نیز با هزار و ۱۰۰ هیات فعال و دستکم نیمی از آنها مربوط به مشهد است و هیات های بزرگ و باسابقه به صورت هماهنگ و منظم در آیین های دسته روی به سوی حرم رضوی در روزهای تاسوعا و عاشورا شرکت دارند.

حوالی ساعت هشت صبح است که آرام آرام دسته های عزادار وارد صحن های حرم می شوند.

هیاتی از روستای "شترک" از حاشیه مشهد از بست طبرسی وارد صحن می شود و دم "حسن، حسین" و" عریان بدن، حسین جان" را سر می دهند.

جوانی از این هیات از سابقه دسته عزای روستا این گونه گفت: هر ساله تاسوعا هیات علی بن موسی الرضا علیه السلام شترک از چهار کیلومتری مشهد به حرم می آید تا به حضرت رضا(ع) عرض تسلیت کند.

علی، سابقه تاسیس هیات را به قدمت روستا دانست و اضافه کرد: روزهای عاشورا در روستا برنامه داریم اما در روز تاسوعا که مختص سوگواری برای حضرت عباس است برای عرض تسلیت می آییم.

وی وفادارای و ادب حضرت عباس به امام حسین (ع) را ویژگی علمدار کربلا عنوان کرد.

هبات ابوالفضلی نوغان که به قول یکی از عزاداران سابقه ۵۰ ساله دارد در صحن سقاخانه اسماعیل طلا در توصیف خصایص حضرت عباس (ع) دم گرفته است.

رضا یکی از جوانان این هیات در وصف زیباترین صحنه از واقعه کربلا به ایرنا گفت: زیباترین صحنه ای که از رشادت حضرت عباس در ذهن دارم همان زمانی که به شط فرات رفت، آب در دست گرفت اما به یاد و احترام برادرش حسین(ع) و کودکان تشنه آب را نخورد.

همچنان که دسته‌ها می آیند و می روند زنان و مردان جمع شده در گرداگرد آنها اشک می ریزند و بر سرو سینه می زنند، برخی به زیر لب حاجت می خواهند و برخی آنچنان بر مصیبت خاندان رسول الله اشک ریزند که انگار عزیزی از خانواده خود را از دست داده اند، این صحنه ها روایتگر و سندی بر عشق ابدی ملت ایران به ائمه اطهار (ع)و پایبندی آنان به فرهنگ ایثار، وفاداری و شهادت است و تاریخ این سرزمین بر وجود این محبت مهر تایید زده است.

همان گونه که قبر منور حضرت رضا(ع) در کانون عزادارای مردمی تاسوعا قرار گرفته است، مراسم و سخنرانی های رسمی در این روز نیز در حرم رضوی برگزار می شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی پیش از ظهر امروز در رواق امام خمینی (ره) و در سرای حضرت عباس مقتل خوانی می کند و تولیت آستان قدس رضوی نیز در شب عاشورا و شامگاه پنجشنبه در مراسم خطبه خوانی با حضور مردم ولایتمدار مشهد و مسوولان و مدیران استانی سخنرانی خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha