۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85182219
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

سرزمین علویان در عزای پرچمدار حریت و مردانگی

۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبر: 85182219
سرزمین علویان در عزای پرچمدار حریت و مردانگی

رشت - ایرنا - محرم به حریم و حرمت شهدای کربلا یادگار عشقی جاویدان و کمال حرمت انسان و ایمان متعالی است. اما تاسوعا بی ریاترین روز تاریخ است که در آن دلاور مردی از تبار علی (ع) به مرگ خود ارزشهای انسانی و مفهوم عشق را افزود.

تاسوعا بزرگداشت ایثار، ادب، مردانگی و جوانمردی در پیشگاه سرور جوانان بهشت است. روز باب الحوائج حضرت ابالفضل العباس (ع) است، روزی که حریت و آزادی، نامردی‌ها و نامردمی‌ها را به بند حقارت کشید و برای قرنها انسانیت و ارزشهای ناب انسانی و عشق به اهل بیت (ع) را بر تاریخ ماندگار کرد.

روز ابوفاضل علمدار کربلا، میر انقلاب و قیام حسینی (ع) است همان سرو آزادگان که در راه برادری از سلاله ناب محمدی(ص)، استوار و استاده جان به جان آفرین تقدیم کرد و سیه رویانی که آن روز راه و آب بر کاروان حسینی بستند و سقای کربلا را در زیر تیغ‌های نامردی و نامردمی خود بر فرات نیلگون غرق در خون کردند تا بیرق ایمان را بر زمین و علمدار کربلا را بر خاک بیندازند، نمی دانستند که خود بر خاک سیه روزی و رسوایی ابدی خواهند نشست.

آن روز که سرو باغ ایمان، خود تشنه لب، مشک بر دندان و بی دست، آب بر خیمه ها می برد، این دیوسیرتان تصور کردند با فروانداختن علمدار حسین، ایمان را خواهند شکست اما خود شکستند و سیه رویانی شدند در تاریخ انسانیت.

و اینک در سرزمین علویان مردمان دیار گیل و دیلم پاس می دارند آن برادری و دلاوری ها را و در رثای علمدار کربلا که بیرق ایمان را افراشته داشت، عزاداری می کنند و با حضور در آیین های ویژه و خاص این روز برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش سینه می زنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین های عزای اباعبدالله (ع) و تاسوعای حسینی شامگاه گذشته با حضور گسترده مردم در هیات ها، مساجد، امام زادگان شهرها و روستاهای مناطق مختلف گیلان برگزار شد و سوگواران برای امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت عزاداری کردند.

مومنان عزادار از صبح امروز در شهرها و روستاهای استان در دیار علویان با حضور پرشور در مراسم ویژه تاسوعای حسینی با سینه و زنجیرزنی به یاد شهدای دشت نینوا سوگواری کردند و بر مظلومیت اباعبدالله و کاروانش اشک ماتم ریختند.

مومنان در شهرها و روستاهای گیلان خود را به هیات های عزاداری می رسانند در تاسوعای حسینی و عزاداری های سرور و سالار شهیدان شرکت کنند.

حضور کودکان با سربندهای سبز و مشکی با عناوین یا اباعبدالله حسین(ع)، یا ابوالفضل عباس، یا علی اصغر، یاقمر بنی هاشم و یا حضرت زینب (س) در کنار بزرگترها جلوه ای از عشق ماندگار اباعبدالله است.

آیین های تاسوعای حسینی در روستاهای گیلان نیز با حضور پرشور و شعور مردم حال و هوای خاصی دارد، حضور جوانان و نوجوانان در این آیین ها قابل توجه است، و مراسم عزای اباعبدالله در سطحی گسترده با آیین های خاص هر منطقه برگزار می شود چنانکه امروز هم مردمان هر خطه گیلان با تجمع باشکوه مردم در روستاهای خود از آل بویه شهرستان املش و روستای سیاه ورود آلیان فومن تا غیره آمده اند تا این عزادارای ها را به رسم دیرین و سنت های منطقه پرشور و با حضور هیات ها برگزار کنند.

اینجا عزادارای ها به رسم دیرینه صدها ساله با شور برگزار می شود و همه هستند از شیعه و سنی، از مسیحی و مسلمان می آیند تا عزای حسینی را به پا دارند و بیرق حریت و آزادگی میر علمدار کربلا و سرور و سالار شهیدان را افراشته دارند.

نهمین روز محرم، تاسوعای حسینی نام گرفته است، تاسوعا تجلی آزادگی امام حسین (ع) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha