۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 85182561
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اوج عزاداری مردم خراسان جنوبی در عاشورای حسینی + فیلم

بیرجند - ایرنا - عزاداری هیات‌های مذهبی و قشرهای مختلف مردم خراسان جنوبی در روز عاشورای حسینی به اوج خود رسید و بار دیگر جلوه‌ای از عشق و ارادت به امام حسین (ع) را به منصه ظهور رساند.

به گزارش خبرنگار ایرنا همزمان با دهم ماه محرم و روز عاشورا در خراسان جنوبی مردم این خطه از ایران اسلامی در حالی که لباس سیاه بر تن دارند، نوحه گویان و شیون کنان در قالب هیات‌های سینه زنی و زنجیر زنی در هر کوی و برزن به یاد مصیبت های اهل بیت عصمت و طهارت اندوهگین و ماتم زده‌اند.

سر دادن ندای «لبیک یا حسین» و «یالثارات الحسین» و صدای طبل، سنج، مداحی، روضه خوانی و زنجیر زنی که در فضای شهرها و روستاها طنین‌انداز شده بیانگر اوج ماتم و اندوه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در روز عاشورا است.

کوچه‌ها و خیابان‌های شهر بیرجند نیز امروز حال و هوای خاصی دارد و دسته‌های عزاداری از پنج مسیر به سمت بهشت متقین (محوطه قتلگاه) حرکت کردند.

حال و هوای عاشورایی مردم، لباس و عَلَم سیاه، خیمه‌ها و کجاوه‌ها، حرکت قافله نینوا و فریاد «لبیک یا حسین» از گوشه گوشه میدان قتلگاه بیرجند شنیده می‌شود.

طبق رسوم همه ساله مردم و هیات‌های عزداری در روز دهم محرم‌ در محلی به نام قتلگاه بیرجند که به بهشت متقین شهر معروف است گرد هم می‌آیند و به عزاداری می‌پردازند.

حضور کودکان و نوجوانان در کنار افراد میانسال و مسن قابل توجه است و این حضور ثابت کرده که عشق به امام حسین و خوبی‌ها سن و سال، مکان و زمان نمی‌شناسد.

حضور زنان سیه‌پوش و کودکان زنجیر به دست در پشت سر هیات‌های عزاداری از صحنه‌هایی است که به عزاداری‌ها جلوه‌ای ویژه می‌دهد.

روز عاشورا در شهر مرزی دُرُح

علاوه بر مرکز استان امروز در سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز شاهد حضور پرشور مردم در مراسم عزاداری روز عاشورا هستیم و تا دورترین نقاط حتی روستاهای مرزی مجلس عزای امام حسین (ع) برپا شده است.

همچنین نماز جمعه عاشورایی در ۲۶ نقطه خراسان جنوبی از جمله در بهشت متقین بیرجند به امامت نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند اقامه شد.

هیات‌های عزاداری هر سال در محل مساجد و تکایا نماز ظهر عاشورا می‌خواندند اما امسال به دلیل همزمانی عاشورا با روز جمعه، هیات‌های عزاداری در نماز جمعه این هفته با شعار "نماز جمعه عاشورایی، همیشه مردمی همیشه انقلابی" شرکت کردند.
نماز جمعه در بهشت متقین بیرجند

همچنین با توجه به تحرکات خبیثانه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، عزاداران در مساجد، حسینیه‌ها و خیمه‌گاه‌های عزای حسینی در شب و روز عاشورا با قرائت قرآن و در دست داشتن کلام الهی، ندای لبیک یا قرآن و لبیک یا حسین سر دادند و این اقدام ننگین را محکوم کردند.

برگزاری آیین شبیه‌گردانی، تعزیه‌خوانی، مداحی و مرثیه‌خوانی، کاروان طفلان و جوانان کربلا از دیگر برنامه‌هایی است که در تجمع بزرگ عاشورایی اجرا شد.

این آیین‌ها هر سال در دیگر شهرهای خراسان جنوبی هم برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به حرکت نمادین کاروان نینوا، آیین سنتی بیل‌زنی در خوسف، آیین نخل‌گردانی در فردوس و سرایان، عزاداری با نوحه سنتی و شام غریبان اشاره کرد.

به دلیل سیل جمعیت و حرکت به سمت قتلگاه بیرجند پلیس راهنمایی و رانندگی محدودیت‌های ترافیکی را اعمال کرد و برنامه‌ها با مشارکت مردم به‌خوبی اجرا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha