شکوه روز عاشوراییان در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - نخستین ساعات عاشورای حسینی است و اینجا در کهگیلویه و بویراحمد هرکوی و برزنی همچون دیگر نقاط کشورمان میعادگاه سوگواری صدها نفر از دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع)شده است.

به گزارش ایرنا،از ساعت های ابتدایی صبح امروز جمعه دهم محرم حرکت دسته های عزاداری سینه زنی و زنجیرزنی در حالی که نوحه سرایان با گویش های متفاوت آنان را همراهی می کند به سوی میعادگاه های از پیش اعلام شده آغاز شده است.

شماری از شهروندان با حرکت بیرق های سرخ و سبز فضای با شکوه تری به عزاداری های امروز در کهگیلویه و بویراحمد داده اند، اینک حسینیه ای به وسعت همه مساحت استان فریاد العطش اهل بیت خون خدا را زمزمه می کنند و با آنان همنوا شده اند .

شکوه روز عاشوراییان در کهگیلویه و بویراحمد

عاشورا در کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هیات های عزاداری با زبان‌ها و گویش‌های لری، ترکی، عربی،بندری، اصفهانی و بهبهانی جلوه ای از ارادت اقوام مختلف ایرانی به اباعبدالله حسین (ع) شده است.

در طول مسیر هیات ها برخی شهروندان با باز گذاشتن درب واحدهای مسکونی خود با شربت و آب خنک از سوگواران حسینی پذیرایی می کنند و برخی خانواده هم در حال توزیع نذرهایی چون شله زرد، آش رشته و دمپخت گوشتی و سایر غذاهای نذری هستند.

اینک جای جای مناطق روستایی و شهری استان شاهد برپایی آیین های سوگواری عاشورائیان است،ارادتمندان سیدالشهدا (ع) در این خطه به یاد مصیبت های وارد شده به پیشوای سوم شیعیان به سوگ نشسته اند.

اینجا پرشورترین آیین های سوگواری امسال در شهرستان های گرمسیری در حال برگزاری است جایی که با وجود گرمای بالای دمای هوا اما دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای خادمی، شرکت کنندگان در آیین های عاشورایی بر یکدیگر پیشی می گیرند .

شیفتگان سیدالشهدا (ع) در عاشورای خون خدا از راه های دور و نزدیک خود را به این خیل عزاداران رسانده اند تا در غم جانسوز شهدای کربلا سوگواری کنند.

قرار است اجتماع بزرگ عزاداران حسینی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ساعت ۹.۳۰ دقیقه بامداد امروز در خیابان جمهور اسلامی میدان امام حسین (ع)آغاز شود.

در دوگنبدان هم سوگواران حسینی در گلزار شهدای این شهر در اجتماعی پرشور که هرساله مرسوم است با مکتب سرخ عاشورای حسینی پیمان وفاداری می بندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha