۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۴
کد خبر: 85182808
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شور حسینی در اردبیل به اوج رسید

۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۴
کد خبر: 85182808
شور حسینی در اردبیل به اوج رسید

اردبیل - ایرنا- شهرها و روستاهای استان اردبیل همزمان با روز عاشورا غرق در ماتم و عزا شده و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) با اجتماع و عزاداری شور حسینی آفریدند.

به گزارش ایرنا ، مراسم عزاداری مردم ولایی اردبیل از نخستین ساعات بامداد جمعه آغاز شده و مردم در دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی عزاداری کرده و شاعران حسینی و مداحان اهل بیت (ع) به نوحه‌سرایی پرداخته و عزاداران و عاشقان امام حسین (ع) در عزای مولای خود اشک ماتم می‌ریزند.

مراسم شاخسی واخسی (شاه حسین و وای حسین) و شبیه‌خوانی در اکثر میادین شهر و در محوطه مساجد برگزار می‌شود و مردم به دور میدان شبیه‌خوانی حلقه می‌زنند و با دیدن صحنه‌های نمادین شهادت امام حسین (ع) و اسارت اهل بیتش اشک ماتم می‌ریزند.

شور و شعور حسینی در اردبیل به اوج رسید

روز عاشورا اوج برپایی مراسم شبیه‌خوانی در مناطق مختلف استان اردبیل است و در روستاها و میادین مختلف شهرها این مراسم برپا می‌شود.

شور و شعور حسینی در عزاداری‌های عاشورا در اردبیل به اوج رسید

تعزیه جناب مسلم ، تعزیه خروج امام از مدینه ، توبه حربن یزید ریاحی ، مجلس امان نامه ، وداع امام حسین ، تعزیه حربن یزید ریاحی ، تعزیه تنور خونین ، تعزیه ساربان ، تعزیه تشییع پیکر شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسعد ، تعزیه شهادت علی اکبر و تعزیه اسارت اهل بیت امام از جمله شبیه خوانی‌هایی است که در گذشته بترتیب در ایام محرم به اجرا در می‌آمد اما امروزه تنها در ایام تاسوعا ، عاشورا ، دوازدهم محرم و اربعین مراسم شبیه‌خوانی برپا می‌شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ، به دلیل تقارن یوم عاشورا با یوم جمعه، نماز جمعه ظهر عاشورا به امامت آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و به یاد نماز ظهر عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در محل مصلای امام خمینی اردبیل برگزار خواهد شد ، همچنین روضه خوانی در بین‌الصلاتین جمعه از دیگر برنامه‌های نماز جمعه خواهد بود.

مراسم شام غریبان شهادت امام حسین (ع) و ۷۲ یار با وفایش‎‎ نیز همزمان با غروب‎ خورشید دهم‎‎‎ محرم با حضور عاشقان آن حضرت در مساجد شهرها و روستاهای استان اردبیل برگزار می‌شود ، روشن کردن شمع ، نوحه‌سرایی و عزاداری از جمله برنامه‌های این مراسم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha