تبلور شور حسینی نزد شیعه و سنی سیستان‌ و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- شیعه و سنی سیستان و بلوچستان همانند همه عاشقان اهل بیت (ع) در ماه محرم و صفر به ویژه در روز عاشورا با آداب و رسوم مخصوص به خود در غم سرور و سالار شهیدان حضرت حسین (ع) و یاران با وفایشان به عزاداری می‌پردازند.

به گزارش ایرنا، همزمان با عاشورای حسینی، پایتخت وحدت ایران اسلامی غرق در ماتم و عزا شده است. عزاداران حسینی سیستان و بلوچستان با وجود گرمای سوزان و توفان شدید همنوا با سراسر کشور به سوگ آقا اباعبدالله الحسین(ع) و یاران بزرگوارشان نشستند.

ماه محرم که آغاز می‌شود دل همه عاشقان حسینی در گوشه و کنار دنیا به سوی کعبه و میکده عشق «سرزمین کرب و بلا» رهسپار می‌شود.در این روزها و شب‌ها آسمان و زمین در سوگ کسی می‌نشینند که جایگاهش آغوش رسول خدا (ص) بود. محرم یادآور مظلومیتی است که تا قیامت قلب آسمانیان و زمینیان را به درد می‌آورد. محرم فصل نوحه و عزایی است که سوزش همچنان برای عاشقان حسینی تازگی دارد و نماد غمی است که تا آمدن منتقمش آرام نخواهد گرفت.

از صبح امروز مردم مومن و ولایی سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان همزمان با سراسر کشور با راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی، ارادت خودشان را به مقام والای امام حسین علیه السلام نشان دادند.

تاریخ به خوبی گواه ارادت ویژه مردمان خطه سیستان و بلوچستان به اهل بیت (ع) را می‌دهد که در هر شرایطی برای حفظ آرمان‌ها و توسعه تفکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تلاش کرده‌اند.

لباس‌های عزا، بیرق‌های مشکی، خیمه‌های افراشته، چشم‌های به ماتم نشسته و صدای طبل و سنج و زنجیر از جمله آیین‌های ماه محرم است که با شور و حال خاصی برگزار می‌شود.

از آنجایی که زاهدان شهری مهاجرپذیر است برخی اقوام مختلف ایرانی مقیم این شهر از سالیان دور هر یک با سبک و سیاق خود در این شبها به عزاداری می‌پردازند. حسینیه یزدی‌ها، بیرجندی‌ها، آذربایجانی‌ها، کرمانی‌ها، بمی‌ها، خراسانی‌ها و سیستانی‌ها از معروفترین حسینیه‌های شهر زاهدان هستند که هر یک سبک عزاداری مخصوص به خود را دارندحال و هوای شهر زاهدان از همان شب نخست محرم دگرگون شده و خیابان‌های این شهر میزبان دسته‌های عزادار سیدالشهدا (ع) است و به ماتم سرای حسینی تبدیل شده است. هیات‌ها و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی که شب به شب بر تعداد آنها افزوده می‌شود شبهای زاهدان را از قبل دیدنی‌تر می‌کند. حتی مساجد دانشگاه‌های زاهدان نیز با وجود فصل تعطیلات درهایشان را برای عزاداران سید و سالار شهیدان گشودند تا همه جای این شهر حسینی شود.

غوغای حضور حسینیان زاهدانی را می‌توان از ترافیک سنگین شبها در خیابان‌ها و معابر عمومی شهر بویژه زیباشهر، امام خمینی، مصطفی خمینی، شریعتی، بهشتی و گلزار شهدا به خوبی لمس کرد. حضوری که پیر و جوان، کودک و بزرگ و زن و مرد را گرد هم جمع کرده است.

از آنجایی که زاهدان شهری مهاجرپذیر است برخی اقوام مختلف ایرانی مقیم این شهر از سالیان دور هر یک با سبک و سیاق خود در این شبها به عزاداری می‌پردازند. حسینیه یزدی‌ها، بیرجندی‌ها، آذربایجانی‌ها، کرمانی‌ها، بمی‌ها، خراسانی‌ها و سیستانی‌ها از معروفترین حسینیه‌های شهر زاهدان هستند که هر یک سبک عزاداری مخصوص به خود را دارند. به طور معمول بزرگترین هیات‌های مذهبی نیز مربوط به این حسینیه‌هاست که در شبهای محرم دسته‌روی باشکوهی را در خیابانهای زاهدان به نمایش می‌گذارند. علاوه بر این مساجد محلات مختلف در شهر زاهدان نیز هر یک دارای یک هیات یا به عبارتی همان دسته هستند که هر شب برای عرض تسلیت به مساجد دیگر محلات می روند و بدین گونه غم شهادت سیدالشهدا و یاران باوفایش را با یکدیگر به سوگ می‌نشینند.

هر یک از اقوام مختلف مقیم زاهدان از سالها پیش تاکنون برای عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا غذای نذری مخصوصی تهیه و پخش می‌کنند که در این میان می توان به شله مشهدی، آبگوشت بمی و حلیم یزدی اشاره کرد.

"غُلور" نیز نوعی حلیم مخصوص سیستانیهاست که به عنوان نذری در روزهای عزاداری میان مردم توزیع می‌شود و از محبوبیت خاصی در این منطقه برخوردار است. این غذا از گندم نیمه آسیاب و خورشت گوشت گوسفند تهیه می‌شود و توزیع آن در طول ماه محرم به ویژه شب و صبح تاسوعا و عاشورا و اربعین بین مردم و عزاداران حسینی از جمله سنتهای مردم این منطقه است.

راه رفتن با پای برهنه، گل مالیدن بر سر و پاشیدن کاه بر سر عزاداران از دیگر آداب و رسوم مردم عزدار سیستان و بلوچستان است.

نماز ظهر تاسوعا و عاشورا نیز با شور خاصی و با شرکت عزاداران در حسینیه ها، مساجد، تکایا و خیابان‌ها اقامه می شود.برگزاری آیین شام غریبان نیز در حسینیه ها و معمولا در کنار مزار شهدا و شهدای گمنام با روشن کردن شمع و نوحه خوانی و سینه زنی همراه است.

تبلور شور حسینی در میان شیعه و سنی سیستان‌ و بلوچستان

برگزاری مراسم عزای حسینی در بیش از ۲۵۰۰ نقطه در سیستان و بلوچستان

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: از شب گذشته به صورت رسمی عزاداری‌های محرم در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نقطه از سطح این استان پهناور برگزار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جهانشاهی ضمن عرض تسلیت به مناسب ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، افزود: عزاداری‌های محرم الحرام همزمان با سراسر دنیا در بیش از ۲ هزار ۵۰۰ مسجد، هیات مذهبی، حسینیه، تکیه ها، خانه های دین و زندگی، هیات‌های خانگی و سیار آغاز شده و مردم این استان پهناور تا پاسی از شب به عزاداری و سوگواری سیدوسالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام می‌پردازند.
وی ادامه داد: از حدود یک هفته گذشته به صورت جدی سیاه‌پوشی شهرهای استان در اولویت عزاداران قرار گرفت و همراه با دستگاه های اجرایی و نهادهایی به مثل شهرداری‌ها شاهد سیاه‌پوشی خیابان‌ها و معابر بودیم.
این مقام مسوول تصریح کرد: برگزاری مراسماتی همچون مقتل خوانی، اجرای تعزیه، اجرای تئاتر، نمایشگاه‌های مختلف، دسته‌روی‌ها، پذیرایی از عزاداران حسینی توسط مواکب و ایستگاه‌های صلواتی، اجرای برنامه خیمه سوزان و تجلیل از پیرغلامان حسینی از جمله برنامه‌های محرم الحرام ۱۴۴۵ در سیستان و بلوچستان است.
وی تاکید کرد: هیات‌های مذهبی باید در روند اجرای برنامه‌ها، تابع کامل مصوبات شورای تامین بوده و از ورود خرافات به عزاداری‌ها جلوگیری کنند.

عزاداری‌های محرم جلوه ای از وحدت شیعه و سنی
وی محرم و عزاداری‌های این ماه را جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی عنوان کرد و گفت: همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی در غم از دست دادن اباعبدالله الحسین(ع) سوگوار بوده و در این ماه به انواع مختلف به عزاداری می‌پردازند.
حجت الاسلام جهانشاهی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان از ترکیب قومیتی و مذهبی تشکیل شده و بخش قابل توجهی از مردم این استان را هموطنان اهل سنت تشکیل می‌دهند.
وی افزود: اهل سنت در این ماه، مراسمات خاص خود را داشته بە ویژه در روز عاشورا که آن را با فضیلت می‌شمارند و بر این اساس با آغاز ماه محرم خود را در سوگ سرور و سالار شهیدان سهیم دانسته و با اجرای برنامه‌های وعظ و سخنرانی در محافل مذهبی بە استقبال از این ماه می‌روند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: امام حسین(ع) شخصیتی فرا اسلامی داشته و همه ادیان الهی و غیر الهی برای ایشان احترام قائل هستند و در زمینه شخصیت اباعبدالله الحسین(ع) کتاب نوشته و شعرگفته و یا تحقیقات گسترده ای انجام داده اند.
وی ضمن تاکید به شرکت در مراسمات عزاداری‌ها، خواستار تامل و تفکر بیشتر در زندگی امام حسین (ع) شد.

ولایت مداری؛ افتخار دارالولایه سیستان

وی بیان کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در منطقه سیستان افتاد و نشان از بصیرت و ولایتمداری ویژه مردم این خطه به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دارد موضوع قیام به خونخواهی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بعد از ماجرای کربلا است.

حجت الاسلام جهانشاهی افزود: در تاریخ نقل شده که مردم دارالولایه سیستان پس از دریافت خبر شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام در کربلا، قیامی را علیه حاکم وقت سیستان که از سمت بنی امیه منصوب شده بود(برادر عبیدالله بن زیاد)، بر پا کرده و این فرد را از حکومت خلع و مجبور به فرار کردند.

تبلور شور حسینی در میان شیعه و سنی سیستان‌ و بلوچستان

عشق به امام حسین(ع) شیعه و سنی نمی‌شناسد

امام جمعه اهل سنت خاش گفت: عشق و ارادت و محبت به ساحت اهل بیت علیهم السلام شیعه و سنی نمی شناسد و همانگونه که اهل تشیع به خاندان نبوت احترام قائل هستند، حب اهل بیت از ایمان اهل سنت به شمار می رود.

مولوی محمدعلی شهنوازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جامعه اهل‌سنت نسبت به پیامبر و صحابه و اهل بیت احترام ویژه‌ای قایل بوده و محبت آن‌ها را در دل و سینه دارند.

وی افزود: این عشق و ارادت و محبت جزیی از ایمان اهل سنت محسوب می شود و هیچ فردی از امت اسلامی اجازه ندارد نسبت به خاندان نبوت بی‌ادبی کند.

این عالم اهل‌سنت بیان کرد: در شهرستان خاش و شهرهای سیستان و بلوچستان بسیاری از مسلمانان شیعه مذهب مطابق با مذهب خود در ایام شهادت امام حسین علیه السلام و سایر بزرگان دینی با امنیت کامل به عزاداری و سوگواری می پردازند و حتی از اهل سنت نیروهایی برای حفاظت عزاداران با نیروهای امنیتی و انتظامی همکاری دارند.

وی ادامه داد: تفرقه افکنی و توهین به مقدسات امت اسلامی از اهداف شوم دشمنان بوده و یقیناً مردم ما در این منطقه و کشور با ترفندها و توطئه‌های دشمنان مقابله و نقشه‌های آنان را نقش بر آب می‌کنند.

امام جمعه اهل‌سنت شهرستان خاش با محکوم کردن اهانت به ساخت مقدس کلام الهی در کشورهای غربی و اروپایی، بیان کرد: به آتش کشیدن قرآن کریم و صدور مجوز برای انجام این اقدام شنیع به بهانه آزادی بیان و عقیده، بالاترین جهالت بوده و انتظار می رود ملت‌ها و دولت‌ها در کشورهای اسلامی سوئد و دانمارک را تحریم کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه در ایام دهه نخست ماه محرم الحرام قرار داریم و در روز نخست آن مربوط به شهادت نخستین شهید محراب حضرت فاروق اعظم بوده و در تاسوعا و عاشورای حسینی نیز امام حسین علیه السلام و بسیاری از خاندان پیامبر اسلام صلی الله و علیه وسلم مظلومانه به شهادت رسیده اند، بنابراین جامعه اهل سنت نیز در این ایام به نوعی محزون بوده، اما مطابق با عقیده خود عمل کرده و برای عزاداری‌ها و سوگواری‌های جامعه اهل تشیع نیز حرمت قائل هستند.

اهل‌سنت در ایام محرم کنار برداران تشییع خود عزادار هستند

امام‌جمعه اهل‌سنت مسجد حضرت محمد (ص) زاهدان بیان کرد: امام حسین(ع) چنان محبوبیتی در میان اهل‌سنت دارد که در هر خانواده اسم یکی از فرزندان به نام حسین مزین شده است که این عشق و محبت به اهل‌بیت را نشان می‌دهد اهل‌سنت با افتخار نام فرزندان خود را حسین می‌گذارند.

مولوی یوسف گرگیج ادامه داد: در ایام محرم به‌ ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا برنامه‌های مختلفی توسط اهل‌سنت برگزار می‌شود، مثل پخت‌وپز غذا، توزیع کمک‌های مؤمنانه، کمک به نیازمندان حاشیه شهر را در این روزها داریم؛ زیرا تأکید بزرگان بوده است که در این ایام کمک‌های مؤمنانه و نذورات انجام شود.

وی اظهار کرد: در ایام محرم در مساجد اهل‌سنت ختم قرآن برگزار می‌شود، در این ایام اهل‌سنت در کنار برادران اهل‌تشیع خود هستند و خود را عزادار امام حسین علیه‌السلام می‌دانند.

این عالم اهل سنت گفت: هدف و راه امام حسین علیه‌السلام امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بود قیام امام حسین علیه‌السلام وحدت و همدلی میان تمام مذاهب بود امام حسین علیه‌السلام متعلق به تمام مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha