۷ مرداد ۱۴۰۲، ۳:۳۰
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85183264
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست مصر برای تمدید توافقنامه صادرات غلات دریای سیاه

تهران- ایرنا- رئیس جمهور مصر روز جمعه در اجلاس سران روسیه و کشورهای آفریقایی گفت که امیدوار است توافقنامه صادرات غلات دریای سیاه تمدید شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، «عبدالفتاح السیسی» در سخنرانی خود در نشست دومین مجمع اقتصادی سران روسیه و آفریقا افزود: من مشتاقانه منتظر رسیدن به یک راه حل توافقی در مورد توافق صادرات غلات هستم که خواسته‌ها و منافع همه طرف‌ها را در نظر گرفته و به افزایش مستمر قیمت غلات پایان دهد.

رئیس جمهور مصر تمایل خود برای میانجیگری به منظور دستیابی به توافقی که در خدمت منافع همه طرف‌های توافق غلات باشد را ابراز داشت و بر لزوم در نظر گرفتن نیازهای کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای قاره آفریقا تاکید کرد.

وی توضیح داد که کشورهای آفریقایی در نتیجه درگیری‌ها و چالش‌های موجود، به ویژه چالش‌های مربوط به امنیت غذایی، زنجیره تامین و قیمت بالای انرژی، پیامدهای شدیدی را بر اقتصاد خود احساس می‌کنند.

السیسی همچنین گفت: شرایط کنونی جهانی چالش‌های بزرگی را بر کشورهای آفریقایی تحمیل می‌کند که امنیت این قاره و حقوق نسل‌های آینده را تهدید می‌کند.

رئیس جمهور مصر افزود: باید راه حل‌های فوری برای تامین مواد غذایی و کودهای شیمیایی با قیمت‌هایی که به آفریقا کمک می‌کند تا بر این بحران غلبه کند اندیشیده شود.

وی همچنین تاکید کرد که کشورهای آفریقایی کشورهای مستقل و با حاکمیت مستقل‌اند که به دنبال صلح و امنیت هستند و از درگیری‌ها فاصله می گیرند و به دنبال توسعه پایدار به نفع مردم خود هستند.

السیسی در ادامه تحریم‌های غیرقانونی خارج از چارچوب قوانین بین المللی اعمال شده علیه برخی کشورها را نیز محکوم کرد.

رئیس جمهور مصر گفت: حل و فصل منازعات باید بر اساس منشورهای سازمان ملل متحد و برخورد با عوامل بحران‌ها به‌ویژه بحران‌های مرتبط با الزامات امنیت ملی کشورها باشد.

وی همچنین بر تعهد و مشارکت مصر در تلاش‌ها برای تعمیق مشارکت راهبردی با روسیه از طریق بهره‌گیری از ابزارها و ظرفیت‌های مصر و فعال کردن همکاری‌های موجود بین شرکت‌های مصری و همتایان روسی آنها تاکید کرد.

دومین مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه – آفریقا عصر جمعه با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد که طی آن بر لزوم اصلاح ساختار سازمان تجارت جهانی تاکید شده است؛ طرفین همچنین برنامه همکاری دو جانبه برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ را تصویب کردند.

شمار زیادی از موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین دولتی و بین بخشی بین مسکو و کشورهای قاره سیاه در حاشیه این اجلاس امضا شد.

نخستین اجلاس در این چارچوب، سال ۲۰۱۹ میلادی به میزبانی شهر سوچی در روسیه برگزار شد، ‌رویدادی که از نگاه برخی تحلیلگران به عنوان نقطه عطفی برای بازگشت روس‌ها به آفریقا قلمداد شد.

از سال ۲۰۱۹ و برگزاری نخستین اجلاس سران روسیه و آفریقا تاکنون، روسیه کمیسیون‌های بین دولتی دوجانبه برای همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فناوری با بسیاری از کشورهای این قاره راه اندازی کرده است و قرار است شبکه سفارت‌ها و نمایندگی‌های تجاری روسیه در آفریقا توسعه یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha