۷ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۴۶
کد خبر: 85183310
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

لزوم توسعه فضای حسینیه امام (ره) تفت استان یزد

۷ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۴۶
کد خبر: 85183310
محمد حسین فلاح
لزوم توسعه فضای حسینیه امام (ره) تفت استان یزد

یزد- ایرنا- دیروز جمعه و همزمان با روز عاشورا، حسینیه تاریخی امام "ره" (شاه ولی) تفت استان یزد، میزبان خیل عزاداران حسینی از سراسر کشور برای برپایی آیین سنتی و معروف نخل برداری در این شهر بود.

به گزارش ایرنا، این آیین مذهبی همه ساله قبل از غروب روز عاشورا و همچنین سالروز شهادت حضرت علی (ع) در حسینیه تاریخ شاه ولی برگزار و مورد استقبال عاشقان اهل بیت از سراسر کشور قرار می گیرد؛ آیین روز عاشورای تفت که نخل برداری اصلی ترین بخش آن است در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در نوبت ثبت جهانی است؛ حسینیه نیز به تازگی از سوی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حکم بزرگترین حسینیه ایران را دریافت کرد.

عصر دیروز و همزمان با روز عاشورا، همچون سال های قبل، دهها هزار نفر از مردم سراسر ایران با حضور در این حسینیه و شرکت در مراسم نخل برداری به یاد سیدالشهدا(ع) و شهدای دشت کربلا، اشک ماتم ریختند و به سر و سینه زدند.

حضور عاشقان ابا عبدالله(ع) همچون سال های گذشته به حدی بود که درصد بالایی از جمعیت حاضر در خارج حسینیه مستقر و عزاداری می کردند؛ علاوه بر فضای حسینیه، میدان روبروی آن و خیابان جنب این مکان مذهبی هم مملو از جمعیت بود.

لزوم توسعه حسینیه امام (ره) تفت استان یزد

پلاک خودروهای پارک شده در رودخانه خشک تفت و خیابانهای اطراف آن نیر نشان میداد که درصد بالایی از شرکت کنندگان در این مراسم معنوی از سایر نقاط استان یزد و کشور عازم این مکان شده اند اما حسینیه، پاسخگوی این خیل جمعیت نبود.

سالهاست که بحث توسعه حسینیه امام (ره) تفت مطرح است و اما تاکنون عملی نشده است و به جز یک مورد که چند سال قبل، اندکی به فضای این حسینیه اضافه و کف آن مرمت شد همچنان دست نخورده باقی مانده است.

این حسینیه تاریخی، نیاز به توسعه دارد و لازم است به هر نحوی که متولیان و بویژه هیات امنای حسینیه صلاح می دانند نسبت به افزایش فضای موجود و توسعه آن اقدام کنند؛ این مکان با وضعیت موجود، نمی‌تواند پاسخگوی این خیل جمعیت باشد.

لزوم توسعه حسینیه امام (ره) تفت استان یزد

اما تامین مالی طرح توسعه این حسینیه باید از منابع استانی و ملی تامین شود زیرا علاوه بر اینکه مجموعه تاریخی شاه ولی تفت و آیین روز عاشورای آن به ثبت ملی رسیده، همه ساله میزبان عزاداران حسینی از سراسر کشور است پس باید توسعه احتمالی آن هم با دید ملی باشد.

لازم است کارشناسان، اهل فن و متولیان این حسینیه با همفکری مسوولان ارشد استان برای توسعه این مکان تاریخی اقدام کنند و به طریق کارشناسی، فضای این حسینیه را افزایش دهند؛ فضای موجود پاسخگوی این جمعیت کثیر نیست.

متولیان حسینیه و مسوولان شهرستان، همه ساله، تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر برگزاری مراسم روز عاشورا و بویژه آیین سنتی نخل برداری آن که به صورت مستقیم از شبکه های مختلف سراسری سیما پخش می شود به کار می گیرند که جای قدردانی دارد.

دیروز نیز امکانات خوبی نسبت به سالهای گذشته در اختیار عزاداران قرار گفته بود که جای تحسین دارد؛ فضای حسینیه با پوش های پارچه ای پوشانده شده بود که شدت گرما را کاهش داده بود، صحن حسینیه با گلاب ناب محمدی عطر آگین شده بود و شربت و مایعات خنک نیز به وفور به عزاداران داده میشد.

لزوم توسعه حسینیه امام (ره) تفت استان یزد

رودخانه خشک تفت، کمک کار خوبی برای مسولان این مراسم بود تا خودروهای عزاداران را که اغلب آن ها از سایر نقاط کشور عازم این شهر بوده بودند در خود جای دهد؛ امسال انتظامات نیز نظم خوبی داشت و نیروهای انتظامی و راهور نیز همچون سالهای گذشته پای کار بودند که جای قدردانی دارد.

نکته ای که سال گذشته نیز شاهد آن بودیم بسته شدن خیابان فرعی آن سوی رودخانه (خیابان آیت الله کاشانی) بود که به نظر میرسد طرح مناسبی نباشد؛ این خیابان چند کیلومتری می تواند خودروهای بسیاری را در خود جای داده و بخشی از جمعیت حاضر را به آن سمت سوق دهد و موجب کاهش بار جمعیت در خیابان امام "ره" (خیابان اصلی شهر) گردد.

در گفتگویی که با رییس پلیس راهور استان داشتیم، تسهیل در عبور و مرور خودروهای امدادی همچون آمبولانس و آتش نشانی دلیل مسدود شدن خیابان کاشانی اعلام شده بود و این در حالیست که عبور و مرور در خیابان اصلی برای تردد خودروهای امدادی به سادگی صورت می گرفت و نیازی به بستن خیابان آن سوی رودخانه نبود.

امید است با همت هیات امنای حسینیه و دیگر مسوولان شهرستان، طرح توسعه حسینیه شاه ولی تفت و افزایش فضای آن با همکاری و یاری مسوولان ارشد استان در دستور کار قرار گیرد.

تفت در ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha