۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85183446
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرگردانی " ارباب رجوع " در مجتمع اداری امیرکبیر اصفهان

اصفهان - ایرنا - معضل یافتن جای پارک خودرو درکنار نبود امکانات رفاهی، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فروشگاه مواد غذایی و حتی محلی برای ادای نماز، در مجتمع اداری امیر کبیر اصفهان، مشکلاتی است که انبوه ارباب رجوع مراجعه کننده به دوایر اداری و خدماتی این مجتمع را گاهی کلافه می‌کند.

به گزارش ایرنا، مجتمع اداری امیر کبیر اصفهان به شکل هیات امنایی حوالی سال ۱۳۷۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت که به گفته یکی از موسسان اولیه این مجموعه؛ در گذشته به نام‌های مجموعه غدیر یا ۲۲ بهمن هم نامیده شده است.

هدف اولیه این مجتمع ایجاد فضای متمرکز اداری در اصفهان بود تا مراجعه‌کنندگان و شهروندان برای امور اداری خود تمامی اقدامات را همزمان انجام دهند.

شاید آن زمان که مجتمع اداری امیرکبیر افتتاح شد، موسسان آن فکر نمی‌کردند شهروندان این چنین در ترافیک این مجتمع گرفتار شوند.

در مجموعه اداری امیرکبیر ۳۵ اداره دولتی، نیمه دولتی و خصوصی وجود دارد که اداره کل صنعت، معدن و تجارت، فرمانداری اصفهان، اداره کل ثبت احوال، سازمان بازرسی، دادسرای انقلاب، معاونت میراث فرهنگی، حوزه علمیه خواهران، سازمان همیاری شهرداری‌ها، مرکز تحقیقات آبفا، شرکت گاز و شهرداری منطقه ۴ از مراکز مهم آن هستند.

با گسترش روز افزون زندگی شهری و نیاز به دریافت خدمات و افزوده شدن دستگاه‌های اجرایی، حجم مراجعات حضوری به این مجموعه زیاد شده است به طوری که به شکل مرتب صدها دستگاه خودرو داخل مجموعه تردد دارند.

عرض کم خیابان‌ ۲۲ بهمن در جوار این مجتمع از یک سو و مجاورت با بزرگراه صیاد شیرازی و دسترسی محلی و پارک خودرو سمت درب شرقی از سوی دیگر موجب شده است که این مکان هر روز با مشکل ترافیکی ناشی از شلوغی خیابان مواجه باشد.

نبود سقاخانه یا محل آب آشامیدنی، نبود کافی شاپ یا محل خرید و کمبود سرویس‌های بهداشتی در سراسر مجتمع اداری از جمله مهمترین کمبودهای این مجموعه اداری است.

همچنین تابلوهای راهنمای ادارات و مسیرهای دسترسی و نیز حفظ حریم‌پیاده‌روها در این مجتمع نیز از دیگر کمبودها و مشکلات این مجتمع است به گونه ای که برخی مراجعه کنندگان گاهی قادربه یافتن در خروجی پس از ورود به مجتمع نمی‌شوند.

این مجتمع عریض و طویل، پس از حدود ۳۰ سال هنوز مسجدی برای فریضه نماز مراجعه کنندگان و سایت اطلاع‌رسانی از جزییات مجتمع جهت هماهنگی ادارات و نیز ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مجموعه جهت سهولت ارائه خدمات ندارد.

نیم ساعت در محوطه دنبال جای پارک می‌گشتیم

سرگردانی " ارباب رجوع " در مجتمع اداری امیرکبیر اصفهان

ملوک صادقی یکی از شهروندان ساکن خوراسگان اصفهان که به همراه دو پسر خود برای امور قضایی به این مجتمع مراجعه کرده بود، به خبرنگار ایرنا گفت که با خودروی شخصی آمده‌ایم اما حدود نیم ساعت در محوطه دنبال جای پارک می‌گشتیم تا با خروج یک خودرو توانستیم به جای آن پارک کنیم.

یکی از نگهبانان در ورودی به ایرنا گفت: بخش عمده‌ای از زمان ما صرف هدایت خودروها به سمت در خروجی و پاسخ به نارضایتی شهروندان از نبود جای پارک خودرو می‌شود. بین ساعت ۱۰ تا حوالی ظهر بیشترین مراجعه به این مرکز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تابلوهای اطلاع‌رسانی برای راهنمایی مردم در این مجموعه کم و موجب سردرگمی می‌شود، افزود: برخی از دستگاه‌های اجرایی چنانچه جلسه‌ای داشته باشند بر حجم خودروهای مجتمع اضافه و ما درگیری بیشتری برای کنترل و نظم بخشیدن به محوطه بین خودروهای شهروندان و دستگاه‌های اجرایی داریم، ضمن اینکه بسیاری از مراجعه کنندگان محل مرکز مراجعه مورد نظر خود را به خوبی نمی‌دانند و باید چندین بار محوطه را دور بزنند.

رضا جمشیدی یکی از کارمندان قدیمی در یکی از مجموعه‌های اداری مستقر در این مجتمع است، وی به ایرنا گفت: از ابتدای استقرار مرکز اداری خود در این مجموعه حضور داشته‌ام و متاسفانه هر روز بیشتر از گذشته با مشکلات حل نشده این مجتمع مواجه بوده‌ایم.

این کارمند در پاسخ به اینکه آیا محل کار شما پارکینگ دارد یا خیر، بیان داشت: واحد اداری ما ظرفیت چند خودرو را بیشتر ندارد که بیشتر اوقات این پارکینگ توسط سایر همکاران اشغال شده است و ما هر روز با کمبود فضای پارک خودرو مواجه هستیم.

وی ادامه داد: افزایش واحدهای اداری در سال‌های گذشته بر حجم ترافیک و سردرگمی مردم و حتی کارمندان این مجتمع افزوده است و این در حالی است که مجموعه اداری کانون وکلای که در مجاورت محل کار ما قرار دارد، هیچ پارکینگی برای کارمندان خود ندارد و هر روز کارمندان این مجموعه یا در حال پیدا کردن جای پارک هستند و یا انتظار استفاده از ظرفیت سایر پارکینگ‌های ادارات اطراف را دارند که با این شرایط کمبود فضا چنین خواسته‌ای امکان‌پذیر نیست.

ادارات بیشترین فضای پارک خودرو را اشغال کرده‌اند، شهروندان سهم کمی دارند

سرگردانی " ارباب رجوع " در مجتمع اداری امیرکبیر اصفهان

حمید شیرانی یکی از رانندگان تاکسی در ورودی این مجتمع به ایرنا گفت: حجم مراجعات با خودروی شخصی روزانه زیاد است و بسیاری از شهروندان تا مدتی درگیر جا پیدا کردن برای خودرو هستند و حتی با هم سر جای پارک مشاجره و درگیر هم می‌شوند.

وی افزود: به دلیل تراکم بالای ورودی خودرو در داخل مجتمع اداری، رانندگان ویژه این خط مجبور هستند در ورودی و کنار خیابان منتظر بمانند. این راننده معتقد است؛ خودروهای مربوط به دستگاه‌های اداری مستقر در این مجموعه خود بیشترین فضای جای پارک را اشغال کرده‌ و شهروندان سهم کمی برای پارک خودرو دارند.

البته ناگفته نماند که اعتراضات پی در پی راجع به احداث پارکینگ موجب شد تا در نهایت پروژه مجموعه تجاری اداری و پارکینگ عمومی طبقاتی با زیربنایی بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع و در زمینی به مساحت یک هزار و ۹۶۹ متر مربع شامل چهار طبقه در این مجموعه آغاز شود.

این مجموعه شامل پارکینگ عمومی در زیرزمینی با ظرفیت پارک ۲۶۰ دستگاه خودرو و همکف با کاربری تجاری مختص فعالیت‌های مرتبط با مجموعه اداری مانند شعب بانک‌ها، دفاتر خدمات ارتباطی، انتظامی، قضایی است که کار ساخت ۲ طبقه با کاربری اداری روی همکف، اسفند ماه سال ۱۳۹۹ با سرمایه اولیه ۷۵ میلیارد تومان شروع شده است. البته به نظر می رسد فضای پارک خودرو در این طرح پس از افتتاح، بازهم تکافوی نیاز انبوه ارباب رجوع را نمی‌کند.

ساخت مجموعه اداری تجاری پارکینگ‌دار مجتمع اداری بامدیریت بخش خصوصی است

سرگردانی " ارباب رجوع " در مجتمع اداری امیرکبیر اصفهان

محسن زمانی مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان و یکی از اعضای هیات مدیره مجتمع اداری امیرکبیر در این خصوص به ایرنا گفت: عمده‌ترین معضل موجود در مجموعه کمبود فضای پارک خودروست و یکی از مطالبات چندین ساله ادارات مستقر در مجتمع اداری امیر کبیر، احداث پارکینگ است.

وی افزود: شهرداری با تملک زمین واقع در ضلع جنوبی مجموعه برای احداث مجموعه‌ای شامل پارکینگ عمومی طبقاتی و واحدهای تجاری و اداری مرتبط با نیازمندی ارباب رجوع و کارمندان اقدام کرده است.

وی اضافه کرد: ساخت این پروژه به صورت مشارکتی بین شهرداری منطقه چهار و بخش خصوصی شروع شده و در حال حاضر سفت‌کاری آن اتمام یافته و در مرحله نازک‌کاری و اجرای نماست.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان یادآور شد: مطابق برنامه زمان‌بندی شده و به گفته سرمایه‌گذار و مجری پروژه، کل مجموعه مذکور آذر ماه سالجاری قابل بهره‌برداری است.

مجتمع اداری امیرکبیر گنجایش بارگذاری جدید ندارد

سرگردانی " ارباب رجوع " در مجتمع اداری امیرکبیر اصفهان

جواد توفیقی مدیر مجتمع اداری امیرکبیر اصفهان نیر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت هر چند ظرفیت پارکینگ خودرو در طرح پارکینگ طبقاتی در دست ساخت در مجتمع اداری اصفهان محدود است اما باز هم موجب کاهش پارک خودور در محوطه مجتمع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توصیه ما این است که شهروندان صبح زود برای امور اداری خود مراجعه کنند، افزود: طرح ترافیکی برای این مجتمع و بازبینی ورودی ها و خروجی ها در برنامه کاری ما قرار گرفته است تا مردم را بهتر بتوان به سمت اتوبان و خیابان هدایت کرد.

مدیر مجتمع اداری امیرکبیر اصفهان در پاسخ به اینکه بخش زیادی از شلوغی مجتمع مربوط به پارک خودروهای کارمندان آن است و برای رفع آن چه اقدامی شده است؛ تصریح کرد: با مجموعه‌های خدماتی در این زمینه تعامل شده که هر اداره که حاضر به پرداخت هزینه سرویس برای کارمندان خود هستند، برای آن‌ها سرویس رفت و برگشت گذاشته شود.

وی ادامه داد: البته برخی از شرکت‌های خصوصی خدماتی با توجه به هزینه پرداخت و تسویه ماهیانه استقبالی نسبت به این قضیه نشان نداده‌اند.

توفیقی در مورد طرح جابه‌جایی برخی از ادارات گفت: برخی از ادارت مجموعه قضایی با توجه به ساختمان جدید در حال ساخت جابه جا خواهند شد که این امر در تسهیل ترافیک مجموعه تاثیرگذار است.

وی بیان داشت: برخی از ادارات این مجموعه به هم‌مرتبط و مکمل هم هستند و یک فرد برای دریافت مجوز در یک روز می‌تواند تمامی خدمات مرتبط با درخواست خود را دریافت کند، اما مباحث ترافیکی به این خدمات سایه افکنده است.

مدیر مجتمع اداری امیرکبیر اصفهان با اشاره به اینکه رییس هیات امنای این مجموعه فرماندار و رییس هیات مدیره شهردار منطقه چهار است، گفت: تعداد کمی از ادارات دولتی از ابتدا در این مجموعه مستقر بودند اما هرچه پیش رفت برخی مدیران؛ استقرار در این مجتمع را نوعی بِرند برای اداره خود تلقی کرده، لذا در این چند سال به حجم ادارات مجموعه اضافه شده است.

وی افزود: در سه دهه اخیر درخواست‌های متعددی برای حضور ادارات دیگر مطرح شده که با کسب مجوز و طرح در هیات مدیره توانسته‌اند به مجموعه اضافه شوند و البته درحال حاضر به جز ساختمان کاسپین این مجتمع اداره خالی ندارد اما همچنان تقاضا برای حضور در این مجموعه وجود دارد.

سرگردانی " ارباب رجوع " در مجتمع اداری امیرکبیر اصفهان

۸۰درصد مراجعات مربوط به ادارات خدماتی است

توفیقی گفت: ۸۰ درصد ارباب رجوع مجتمع اداری به ادارات خدماتی مراجعه می کنند که تنها ۳۰ درصد واحدهای مستقر در این مجموعه را شامل می شوند، به عنوان مثال سازمان ثبت احوال هم ارباب رجوع شهرستانی و هم استانی دارد یا اداره امور مالیاتی مراجعه کننده روزانه زیادی دارد، لذا همین حجم مراجعات به فضای ترافیک و جمعیت خودرو در این مجموعه اضافه می‌کند.

وی در پاسخ به درخواست‌ها و شکایت‌های مردمی راجع به پارک خودرو بیان داشت: تمامی مدیران ادارات این مجتمع به راه‌اندازی پارکینگ بسیار خوشبین هستند. البته ناگفته نماند طرح احداث پارکینگ مجتمع در محل فعلی باغ موزه دفاع مقدس در ابتدای خیابان غدیر نیز مطرح شده است، اما طبق نظر سنجی رو در رو مردم تمایل بیشتری به حضور با خودرو در محل مجتمع دارند زیرا حاضر به پارک خودرو در محل دورتر از مجتمع و چند دقیقه پیاده‌روی نیستند.

مدیر مجتمع اداری امیرکبیر اصفهان درمورد جابه‌جایی برخی از ادارات این مجتمع پاسخ داد: در این مجتمع نقش هیات مدیره بسیار مهم است زیرا با جابه جایی برخی از ادارات مجتمع قضایی در آینده به منطقه شهید کشوری به طور قطع از حجم مراجعات کم خواهد کرد اما اینکه کدام اداره جایگزین شود که مجدد منجر به افزایش یا کاهش مراجعات شود، بسیار مهم است.

وی در مورد فضای خالی این مجتمع جهت احداث پارکینگ، گفت: دراین مجتمع هیچ فضای خالی یا زمین برای ساخت پارکینگ وجود ندارد و بهترین حالت احداث یک پارکینگ در مرکز این اداره بود که دسترسی برای همه مردم امکان‌پذیر باشد اما طرح اجرا شده به جای پارکینگ خودرو به واحدهای تجاری و اداری مشترک با بخش خصوصی اختصاص یافت.

توفیقی اضافه کرد: تنها نقطه‌ای از این مجموعه که می‌توان به عنوان ظرفیت آتی برای احداث پارکینگ مطرح کرد، قسمت محوطه پشت منطقه ۴ شهرداری اصفهان است.

وی در پایان به ایجاد برنامه‌های فرهنگی و وجود شهید گمنام در این مجتمع اشاره کرد و گفت: در مدیریت جدید مجتمع اداری امیرکبیر سعی شده از طریق برنامه‌های فرهنگی یک هم‌افزایی و هماهنگی بین ادارات مختلف ایجاد شود که این امر در آینده به تصمیم‌های درستی منجر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha