۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85183497
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برنامه‌ریزی هند برای تبدیل شدن به ابرقدرت تولید ریزتراشه

تهران- ایرنا- نشست نخست وزیر هند و بزرگترین شرکت‌های آمریکایی تولیدکننده نیمه رساناها و ریزپردازنده‌ها، نشان می‌دهد پنجمین اقتصاد بزرگ جهان، برنامه‌هایی برای معرفی خود را به عنوان یک ابرقدرت جهانی ریزتراشه دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سی ان بی سی، مدیران اجرایی برخی از شرکت های بزرگ نیمه رسانای آمریکا روز جمعه در رویدادی در با حضور نخست وزیر هند نارندرا مودی درباره سرمایه گذاری های جدید در این کشور توضیح دادند. این رویداد با حضور برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید تراشه در جهان، برنامه‌های هند برای تبدیل شدن به قطب اصلی نیمه‌رساناها در کنار شرکت‌هایی مانند آمریکا، تایوان و کره جنوبی را نمایان می‌کند.

این نشست در حالی برگزار می شود که ماه گذشته، مودی در سفر به آمریکا گفت: هند با آمریکا در زمینه نیمه رساناها و سایر زمینه ها همکاری خواهد کرد.

«آجیت منوچا»، مدیر عامل شرکت صنعتی سِمی مستقر در آمریکا گفت: برای اولین بار در تاریخ هند، ژئوپلیتیک، سیاست‌های داخلی و ظرفیت بخش خصوصی برای تبدیل شدن هند به نقش اصلی در تولید نیمه‌رساناها هم راستا می‌شوند.

استراتژی تراشه هند

استراتژی تراشه هند از دو بخش عمده تشکیل شده است، نخست قانع کردن شرکت های خارجی برای راه اندازی عملیات و سرمایه گذاری در این کشور و دوم ایجاد اتحاد با سایر کشورهای کلیدی تولید نیمه رسانا مانند آمریکا است.

دهلی نو سیاست های حمایتی را برای بخش نیمه رساناها معرفی کرده است. در دسامبر (مهر ماه ۱۴۰۱)، دولت هند یک طرح تشویقی ۱۰ میلیارد دلاری برای صنعت نیمه رساناها را آغاز کرد که استفاده از آن برای شرکت های خارجی نیز امکان پذیر است.

در این نشست که به SemiconIndia شناخته می شود، شرکت‌های آمریکایی درباره سرمایه‌گذاری‌های خود در هند صحبت و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را نیز اعلام کردند.

شرکت آی ام دی(AMD) اعلام کرد که قصد دارد در پنج سال آینده حدود ۴۰۰ میلیون دلار در هند سرمایه گذاری کند، این شامل یک پردیس جدید در بنگلور است که بزرگترین مرکز طراحی این شرکت خواهد بود.

«مارک پیپرمستر»، مدیر ارشد فناوری آی ام دی، گفت: تیم‌های هندی در پیشرفت یادگیری ماشینی هوش مصنوعی و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نقش اساسی خواهند داشت.

ماه گذشته، شرکت میکرون (Micron) اعلام کرد قصد دارد یک مرکز مونتاژ و آزمایش نیمه رسانا در ایالت گجرات در هند راه اندازی کند، سرمایه گذاری میکرون در مجموع به ۸۲۵ میلیون دلار خواهد رسید.

«سانجی مهروترا»، مدیرعامل میکرون گفت: ما امیدواریم که این سرمایه‌گذاری به تسریع سایر سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش، تقویت قابلیت‌های تولید بومی، تشویق نوآوری و حمایت از ایجاد شغل بیشتر کمک کند.

«آشوینی وایشناو»، وزیر فناوری اطلاعات هند، درباره همکاری با شرکت میکرون گفت: ساخت این کارخانه به زودی آغاز خواهد شد.

شکست فاکسکان در هند

یکی دیگر از شرکت کنندگان این نشست، «یانگ لیو»، رئیس فاکس‌کان بود که شرکت تایوانی مونتاژ کننده آیفون های اپل است، در طول چند سال گذشته، فاکسکان به سمت تولید نیمه رساناها حرکت کرده است.

سال گذشته، شرکت فاکس‌کان با شرکت هندی ودانتا برای راه اندازی کارخانه تولید نیمه رسانا و نمایشگر در هند به عنوان بخشی از سرمایه گذاری مشترک ۱۹.۵ میلیارد دلاری به توافق رسید با این حال فاکس‌کان در ماه جاری میلادی از این سرمایه گذاری خارج شد و ضربه برزگی به برنامه های شرکت ودانتا و هند وارد کرد.

به نظر نمی رسد لغو قرارداد، منجر به عدم همکاری میان فاکس‌کان و هند باشد، حضور لیو در این رویداد نشان دهنده برنامه ریزی فاکس‌کان برای ادامه سرمایه گذاری در هند است، لیو گفت: فاکسکان به دنبال سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری در هند در پنج سال آینده است.

«آنیل آگاروال»، رئیس گروه ودانتا، گفت این شرکت شرکایی در سطح جهانی برای فناوری شناسایی کرده است و در حال ایجاد ارتباط با آنها در حوزه نیمه رساناها است.

تحلیلگران به بازار بزرگ داخلی هند و عوامل دیگری مانند مشوق ها به عنوان دلایل خوش بینی در بازار تراشه های این کشور اشاره کرده اند.

نخست وزیر هند در بخشی از این نشست با اشاره به این که مهندسان و طراحان ماهر نقطه قوت ما هستند، گفت: هر کسی که می خواهد بخشی از پویاترین و متحدترین بازار جهان باشد، به هند اعتماد می کند.

به گزارش ایرنا، نشست دو روزه Semicon India ۲۰۲۳ از جمعه، ۲۸ ژوئیه تا یکشنبه، ۳۰ جولای (۶ تا ۸ مرداد) در گاندینگر در ایالت گجرات هند برگزار می شود، رهبران چندین شرکت جهانی و استارت آپ های صنعت نیمه رسانا به همراه سیاستمداران در این رویداد شرکت می کنند.

این دومین دوره این کنفرانس است و نخستین دوره آن در سال ۲۰۲۲ برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha