۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85183614
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت بازنگری در راهبرد امنیت انرژی اروپا

۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85183614
ضرورت بازنگری در راهبرد امنیت انرژی اروپا

تهران-ایرنا- یک تارنمای خبری اروپایی با اشاره به اینکه راهبرد امنیت انرژی اتحادیه اروپا تحت تاثیر بحران آب و هوایی و جنگ اوکراین دچار ضعف های جدی شده است، بازنگری در این راهبرد را ضروری و یک نیاز فوری دانست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای یورواکتیو نوشت: راهبرد امنیت انرژی اروپا در سال ۲۰۱۴ که بلافاصله بعد از الحاق کریمه به روسیه تصویب شد، هیچگاه به طور کامل اجرا نشده و حتی برخی از مفاد آن منسوخ شده است.

کشورهای اتحادیه اروپا به طور جمعی دچار کمبود انرژی سوخت فسیلی هستند و منابع نفت و گاز و زغال سنگ این قاره اندک است، این در حالیست که ایجاد وابستگی های جدید در بخش انرژی، یک چالش ژئوپلیتیکی رو به رشد است به طوری که خرید سوخت در سال گذشته ۷۲۰ میلیارد یورو برای اتحادیه اروپا هزینه به همراه داشته است.

براساس این گزارش، بحران آب و هوایی و آلودگی محیط زیست از دلایل فاصله گرفتن کشورها در استفاده از سوخت های فسیلی هستند اما اینها تنها دلایل استفاده نکردن از این سوخت ها نیست.

به نوشته این رسانه، ۱۰ سال پیش گزینه های اندکی برای جایگزین در استفاده از سوخت فسیلی وجود داشت اما اکنون فناوری های جدید از جمله انرژی های تجدیدپذیر، ذخیره سازی و استفاده از فناوری دیجیتال، صنعت انرژی را تغییر داده و باعث تحول در شیوه های مقابله با بحران ها شده است.

اما امنیت انرژی در اتحادیه اروپا تعریف واحد و منسجمی ندارد. با استناد بر تعریف ارائه شده از سوی آژانس بین المللی انرژی، امنیت انرژی دسترسی بی وقفه به منابع انرژی مقرون به صرفه است .این تعریف چند دهه پیش نوشته شده و دیگر با واقعیت های امروز تطابقی ندارد.

اتحادیه اروپا سالها سوخت فسیلی را از روسیه وارد کرده است اما تنش های سیاسی و بحران در عرضه و مواد خام عملکرد سیاستگذاران را متوقف کرده و وسوسه دستیابی به منابع انرژی ارزان را برانگیخته است.

یکی از نقاط ضعف رویکرد قدیمی این بود که گزینه دیگری وجود نداشت و تاکید بر امنیت انرژی، مانع هر گونه بحث دیگری در این حوزه می شد. برای مثال کشوری مانند لهستان که ابتدا در بخش زغال سنگ مستقل بود و یک منبع داخلی ارزان قیمت داشت که باعث استقلال انرژی این کشور می شد به تدریج با گران شدن زغال سنگ و کاهش ۳۰ درصدی استخراج آن مواجه شد. مسئولان این کشور به جای یافتن گزینه های دیگر، شکاف به وجود آمده را با واردات این محصول و در وهله نخست از روسیه پر کردند. از این رو سایر گزینه ها برای تولید برق مورد توجه قرار نگرفت.

امروزه، امنیت انرژی بستگی به سرمایه گذاری در بخش فناوری دارد و راه حل های قدیمی دیگر کارساز نیستند.

این رسانه با اشاره به اینکه نوسانات قیمت انرژی ادامه خواهد داشت و کشورهای اروپایی از تعادل در عرضه سوخت فاصله دارند، نوشت: این تغییرات برنامه ریزی در این بخش را با مشکل مواجه می کند و سرمایه گذاری در این صنعت را که بسیار نیز به آن نیاز هست، به تاخیر می اندازد.

یورواکتیو یکی از نقاط ضعف اتحادیه اروپا را تاخیر در انتقال انرژی عنوان کرد که باعث افزایش هزینه ها و تاثیر منفی در امنیت انرژی می شود.

این گزارش می افزاید: تعریف جدید امنیت انرژی باید بر اساس الکتریکی کردن بخش های کلیدی اقتصاد و تامین برق نامحدود از منابع کربن صفر همراه با بهره‌وری انرژی باشد.

این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود بر ضرورت اتخاذ رویکردی جدیدی در اطلاع رسانی عمومی درباره تغییرات جدید تاکید و فقدان دانش کافی و دستکاری در اطلاعات مربوط به سیاست های آب و هوایی را عامل نگران کننده توصیف کرد.

همچنین اشتباهات در سیاست های آب و هوایی را نیز در ضعف امنیت انرژی اروپا موثر دانست و آن را شامل فقدان درک تهدید ناشی از وابستگی به واردات سوخت از جمله از روسیه عنوان کرد.

یورواکتیو در پایان خواستار انجام اصلاحات در سیاست انرژی اروپا شد و نوشت: امنیت انرژی باید مبتنی بر بهره وری انرژی و انرژی های تجدیدپذیر باشند. همچنین با توجه به افزایش تقاضا باید تامین دیگر مواد خام لازم را نیز در آن لحاظ کرد. امنیت انرژی به رفع نگرانی ها از طریق تقویت نهادهای مسئول در اجرای سیاست های انرژی و آب و هوایی نیاز دارد که باید در اولویت دستور کار این اتحادیه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha