همدان آماده انتقال تجارب روش‌های نوین آبیاری به عراق است

همدان- ایرنا- رئیس پارک علم و فناوری همدان گفت: شرکت های دانش بنیان این استان آمادگی انتقال تجارب برای ارتقای روش های نوین سیستم های آبیاری و اجرای طرح های انتقال آب به کشور عراق را دارند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی پارک علم و فناوری همدان، مجید کزازی در نشست مشترک با مدیرعامل سهامی عام آب و فاضلاب کشور عراق با اشاره به ظرفیت های خوب همکاری ایران و عراق اظهار داشت: مسئولان و مردم ایران علاقه مند به حضور شرکت ها و تولیدات ایرانی در عراق هستند چرا که فرهنگ و تاریخ مشترک با هم دارند.

وی افزود: کشور ایران و عراق علاوه بر همسایگی خود در بسیاری از مزایا و مشکلات از جمله کمبود منابع آبی و مشکلات عدیده در خصوص ریزگردها دارای موضوعات یکسانی هستند که با چالش هایی مواجه شده اند.

رئیس پارک علم و فناوری همدان خاطرنشان کرد: کمبود منابع آبی زیرزمینی و ریزگردها از مشکلات کشور عراق است به طوری که با کاهش سطح آب های زیرزمینی، فرسایش خاک به وجود می آید و با بهره گیری از تکنولوژی می توان برای رفع این مشکل کمک کرد.

کزازی با بیان اینکه ایران از روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی استفاده کرده است، اظهار داشت: پارک علم و فناوری همدان دارای شرکت هایی با ظرفیت بالا در زمینه الگوی کشت محصولات کشاورزی و زه کشی و سیستم های آبیاری تحت فشار است که می تواند کشور عراق را در این زمینه یاری دهد.

وی افزود: شرکت دانش بنیان «الوند مکش» یکی از شرکت های زیر مجموعه و عضو پارک علم و فناوری همدان است که در زمینه آبیاری نوین مهارت و تجربیات بالایی دارد همچنین می توان از ظرفیت سایر شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه آبیاری های نوین بهره برد.

رئیس پارک علم و فناوری همدان درباره نحوه همکاری پارک علم و فناوری همدان و کشور عراق گفت: پارک علم و فناوری همدان به عنوان یک نهاد حاکمیتی تمایل به معرفی تمامی شرکت های فناور و دانش بنیان و استفاده از ظرفیت آنان در کشور عراق دارد.

کزازی اضافه کرد: پارک علم و فناوری همدان از حضور شرکت‌های دانش بنیان در بخش آب برای ارتقای روش های نوین سیستم‌های آبیاری و اجرای طرح‌های انتقال آب استقبال می‌کند و در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری می توان به کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم.

معاون فناوری پارک علم و فناوری همدان نیز گفت: پارک علم و فناوری همدان یک مجموعه جامع است که مراکز تخصصی و شرکت های مختلف را در خود جای داده و محلی برای تحقیق و توسعه در زمینه های مختلف فنی و مهندسی، کشاورزی، دامی، ژنتیک، پزشکی، دارویی است.

حمید زارع ابیانه افزود: پارک علم و فناوری همدان دارای شرکت هایی در زمینه تولید و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های آب کشاورزی، آبیاری هوشمند بر اساس اقلیم و شرایط آب و هوایی، تولید پهباد در خصوص پیمایش و بررسی میزان رطوبت اراضی کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از خام فروشی و تبدیل محصولات کشاورزی به فرآوری توسط شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری همدان نیز رقم می خورد بیان کرد: شرکت های فناور و دانش بنیان پارک علم و فناوری همدان در زمینه های گیاهان دارویی و تلقیح زنبورعسل نیز فعالیت می کنند که می توان از ظرفیت و پتانسیل آن برای کشور عراق نیز بهره برد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری همدان اظهار داشت: تجارب ایران در حوزه فناوری های نوین آبیاری، الگوی مناسبی برای عراق است.

مدیرعامل شرکت سهامی عام آب و فاضلاب کشور عراق نیز گفت: این شرکت با محوریت موضوعات مربوط به امور آب و آبیاری اراضی، زیر نظر وزارت نیروی کشور عراق است.

غنی مهدی محمد افزود: به دلیل تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، استفاده بهینه از منابع آبی و مدیریت این منابع در عراق در دستور کار است.

وی با بیان اینکه الزام به استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو از جمله ایران را داریم، گفت: استفاده از تکنولوژی جدید آبیاری کشور ایران می تواند در کشور عراق توسعه یابد و از آن بهره برد.

مدیرعامل شرکت سهامی عام آب و فاضلاب عراق اظهار داشت: نیازمند همکاری کشور ایران در زمینه پروژه روش های نوین آبیاری هستیم تا بتوانیم استفاده بهینه در خصوص منابع آبی داشته باشیم.

مهدی محمد خاطرنشان کرد: در راستای بهره‌برداری بهینه از منابع آبی موجود در کشور عراق باید با استفاده از شیوه‌های جدید آبیاری به ویژه آبیاری زیرسطحی حداکثر برداشت در بخش کشاورزی را داشته باشیم که امیدوارم با حضور شرکت‌های ایرانی در کشور عراق و انتقال تجارب ارزشمند در این زمینه شاهد پیشرفت‌های هر چه بیشتر کشور عراق در حوزه مدیریت منابع آب و بخش کشاورزی باشیم.

مدیرعامل شرکت سهامی عام آب و فاضلاب کشور عراق به دعوت از شرکت الوند مکش در پارک علم و فناوری همدان گردهم آمدند و نشست مشترکی در خصوص پیاده سازی روش های نوین آبیاری برگزار کردند.

۲۹۳ واحد فناور و ۴۰ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری همدان مستقر هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha