سبزتر از قبل؛ اروپا در مسیر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

تهران- ایرنا- شورای اتحادیه اروپا قوانین جدیدی را به تصویب رسانده است که سفر کردن در سراسر اروپا را برای دارندگان وسایل نقلیه الکتریکی راحت‌تر می‌کند و در عین حال به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای مضر منجر می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که تا پایان سال ۲۰۲۵ بزرگراه‌ها را با شارژرهای سریع برقی خودروها پوشش دهد. مقررات جدید قرار است از سه طریق برای دارندگان خودروهای برقی مفید باشد؛ با گسترش زیرساخت شارژ EV در امتداد بزرگراه‌های اصلی اروپا، اضطراب ناشی از در راه ماندن کاهش پیدا می‌کند.

از سال ۲۰۲۵ به بعد، مقررات جدید مستلزم نصب ایستگاه های شارژ سریع با حداقل ۱۵۰ کیلووات برق در هر ۶۰ کیلومتر (۳۷ مایل) در امتداد شبکه حمل و نقل اتحادیه اروپا است. شبکه شارژ سریع در امتداد بزرگراه‌های اروپایی در حال حاضر بسیار قوی است و این قانون جدید می‌تواند اضطراب ناشی از در راه ماندن را برای کسانی که از این جاده‌ها استفاده می‌کنند، از بین ببرد.

نکته قابل توجه این است که این ایستگاه‌های شارژ در امتداد شبکه جاده‌ای هستند که مهم‌ترین شهرهای اروپا را به هم وصل می‌کند و از این نظر خودروها و افراد زیادی به این ایستگاه‌های شارژ سریع دسترسی پیدا می‌کنند. نکته دیگر آن که میزان خروجی برق این ایستگاه‌ها در آینده افزایش پیدا می‌کند تا خودروهایی که از توانایی شارژ سریع برخوردار هستند، بتوانند در زمان کمتری شارژ شوند.

سبزتر از قبل؛ اروپا در مسیر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

استقرار اجباری شارژرهای سریع EV در امتداد شبکه جاده‌ای اصلی اروپا که مناطق اتحادیه اروپا را به شبکه اصلی متصل می کند، در بازه زمانی طولانی تری اتفاق خواهد افتاد و احتمالا فقط حدود ۵۰ درصد از جاده‌های این شبکه جاده‌ای تا پایان سال ۲۰۳۰ به این ایستگاه‌های شارژ مجهز می‌شوند. این مقررات می‌گویند که جاده‌های کم تردد یا مکان‌هایی که صرفاً منطق اقتصادی-اجتماعی ندارند، می‌توانند از این الزام حذف شوند.

علاوه بر پوشش خودروهای برقی، این مقررات اهدافی را برای شارژ مجدد خودروهای الکتریکی سنگین نیز در نظر دارد و بنادر و فرودگاه‌های دریایی و همچنین سوخت‌گیری هیدروژنی برای خودروها و کامیون‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد.

این مقررات جدید بخشی از بسته ابتکاری موسوم به «مناسب برای ۵۵» است که هدف آن کمک به اتحادیه اروپا برای رسیدن به هدف خود برای کاهش انتشار گلخانه‌ای تا ۵۵ درصد قبل از سال ۲۰۳۰ (در مقایسه با سطوح ۱۹۹۰) است. گفته می‌شود که حمل و نقل مسئول ۲۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا است که ۷۱ درصد آن ناشی از استفاده از جاده است.

راکل سانچز خیمنز، وزیر حمل و نقل اسپانیا، گفته: «قانون جدید نقطه عطفی از سیاست «مناسب برای ۵۵» ما است که ظرفیت شارژ عمومی بیشتری را در خیابان‌ها، در شهرها و در امتداد بزرگراه‌های سراسر اروپا فراهم می‌کند. ما خوشبین هستیم که در آینده نزدیک، شهروندان بتوانند مانند امروز در پمپ بنزین‌های سنتی، خودروهای برقی خود را به راحتی شارژ کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha