شیلات کهگیلویه و بویراحمد در مسیر شکوفایی

یاسوج- ایرنا- سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد خیر و برکات زیادی در حوزه های مختلف زیرساختی، اقتصادی، عمرانی داشته است و برای بخش شیلات استان هم در این سفر مصوبات چشمگیری تصویب شده و طرح های کلانی انعقاد قرارداد شده که تحول آفرین خواهد بود.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه ،دارای ظرفیت های خوبی در حوزه منابع آبی است و بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

این سرزمین با در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب زمینه را برای توسعه بخش شیلات به خوبی فراهم کرده طوری که در حال حاضر تولید سالیانه آبزیان در استان به مرز ۲۲ هزار تن رسیده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد سومین پرورش دهنده ماهی در ایران بشمار می رود و به شرط فراهم کردن زمینه‌ های لازم برای توسعه صنعت شیلات به ویژه در مناطق دورافتاده و محروم نرخ بیکاری در اینجا به حداقل می رسد و شاخص‌های توسعه اقتصادی ارتقا می یابد.

یکی از راهبردهای دولت سیزدهم توسعه و تقویت بخش‌های شیلات است که در استان های مختلف کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد در سفرهای استانی هیات دولت گام هایی در جهت فعال شدن اقتصاد این بخش برداشته شده است.

تقویت زیر ساخت های بخش کشاورزی به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه استانهای مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم تاکنون به خوبی مد نظر قرار گرفته و مصداق آن اختصاص یک سوم مصوبات اقتصادی سفراخیر دولت به حوزه کشاورزی این استان است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر توسعه بخش شیلات، افزود: این استان در حوزه اقتصادی در زمینه اشتغال و معیشت نسبت به دیگر استان ها نیازمند توجه بیشتر است و طرح های آبزی پروری هم یکی از ظرفیت هایی است که می توان از آن در جهت رفع معضل بیکاری و بهبود معیشت مردم بهره برد.

سید احسان عسکری افزود: با توجه به ظرفیت های استان برای تولید آبزیان باید طرح های کلانی در این خصوص ارائه شود و رایزنی های لازم صورت گیرد تا شاهد تحول در این بخش و در پی آن تولید و اشتغال باشیم.

مهم ترین رویدادهای حوزه شیلات استان در سفر رئیس جمهور

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در سفر ۲۶ و ۲۷ تیرماه امسال هیات دولت به استان یک طرح مجتمع پنج هزار تنی پرورش ماهی در قفس پشت سد چمشیر با سرمایه گذاری بخش خصوصی تفاهم نامه امضا شده است.

اسحاق رستمی افزود: این تفاهم نامه ۱۰هزار میلیارد ریالی با امضای استاندار و سرمایه گذار در حضور رئیس جمهور در سفر اخیر هیات دولت منعقد شده است.

وی ابراز کرد: چنانچه این مجتمع اجرایی شود جزو برگترین مجتمع های پرورش ماهی در قفس در کشور محسوب می شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این طرح پشت سد چمشیر که بزرگترین سد غلتکی و بتنی خاورمیانه است اجرایی می شود.

رستمی گفت: همچنین در این سفر تفاهم نامه ۲ کارخانه خوراک آبزیان رد و بدل شد که یکی در چرام با پیش بینی مبلغ سرمایه گذاری سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و دیگری در شهرک صنعتی سپیدار با حجم سرمایه گذاری هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ هزار تن تولید ماهی در طرح های شیلات استان دارد اما تاکنون یک گرم تولید خوراک آبزیان و خوراک دام نداشته است البته طرح های به بهره برداری نرسیده ای وجود داشت.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر هشت کارخانه خوراک آبزیان در استان وجود دارد که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند.

وی به درخواست این سازمان از رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: ارتقای تشکیلاتی شیلات استان یکی از خواسته های ماست که از مدیریت به اداره کل ارتقا یابد البته دستور رئیس جمهور مبنی بر بررسی این موضوع است که در صورت ضرورت مشکلی ندارد.

رتبه نخست استان در ارتقای بهره وری تولیدات آبزی پروری

استان کهگیلویه و بویراحمد با بهره وری هزار تن با استفاده از شرایط مکانیزاسیون اضافه تناژ داشته که رتبه نخست در ارتقای بهره وری تولیدات آبزی پروری را کسب کرده است.

در مقایسه با سایر استان ها این رقم بسیار قابل توجه بوده البته در برنامه تحولی ۵۸۰ تن برآورد شده بود که با هزار تن تولید عملکرد مطلوبی استان داشته است.

بهره وری هزار تن کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با استان دوم (ایلام) که ۴۲۰ تن بوده، تفاوت فاحشی در تناژ دارد.

سال ۱۴۰۰ میزان تولید ماهی در استان ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن بوده که در سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۲ درصدی به ۲۲ هزار تن تولید رسیده است.

وضعیت شیلات کهگیلویه و بویراحمد در یک نگاه

این استان ظرفیت تولید حدود ۲۲ هزار تن تولید آبزیان را داراست و ۲۷۱ مزرعه پرورش ماهی و سه مجتمع پرورش ماهی در استان وجود دارد و عمده مزرعه های پرورش ماهی استان زیرشاخه کارون است و در محدوده مارون و زهره برای توسعه مزارع پرورش ماهی هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.

پتانسیل بخش شیلات استان میان تمام تولیدات حوزه کشاورزی از جمله تولیدات مزارع، باغات، گلخانه ها و صنعت دام و طیور استان بسیار چشمگیر است.

رودخانه های پرآب و خروشانی همچون زهره و مارون در استان ظرفیت های بی بدیلی برای توسعه شیلات در حوزه مناطق گرمسیری استان هستند که می توان ماهیان خاویاری و ماهیان گرمابی تولید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha