۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85184270
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لایروبی ۶ رشته قنات شهرستان گرمه خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد- ایرنا- فرماندار شهرستان گرمه خراسان شمالی گفت: لایروبی ۶ رشته قنات و کانال در بخش‌های آب و خاک شهرستان گرمه با ۲۵ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال اعتبار استانی آغاز شد.

عبدالحسین قاضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح لایروبی و مرمت قنات "کلاته کال" شهر گرمه با اعتباری افزون بر چهار میلیارد ریال، لایروبی قنات "کلاته" شهر ایور با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال و کانال بتنی شجاع آباد شهر گرمه با اعتبار پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از جمله مهمترین این طرح ها است.

وی افزود: طرح کانال انتقال آب منطقه "چهارچوبه" با اعتبار ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال، قنات "قزل حصار علیا" با اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، قنات "قزل حصار سفلی" با اعتبار افزون بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از دیگر طرح های در دست اجرا است.

فرماندار شهرستان گرمه افزود: یک لیست واحدی از قنات های این شهرستان مشخص است و سهم و وظیفه هر دستگاه و همچنین محل تخصیص اعتبارات برای لایروبی مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه آبیاری با تمرکز بر قنوات، آب شرب و کشاورزی باید به یک نقشه راه واحد رسید، افزود: لازم است در حفظ حریم قنوات و چاه‌های غیرمجاز برخوردهای جدی انجام شود.

به گزارش ایرنا، ۶۹۵ رشته قنات خراسان شمالی در سامانه قنوات ثبت شده است که از این تعداد؛ ۶۵۳ رشته دارای حجم تخلیه سالانه ۸۶.۲ میلیون متر مکعب آب است و اراضی و باغات استان را آبیاری می کنند.

از مجموع این قنات ها ۲۲۳ رشته قنات در اسفراین، ۱۳۱ رشته در جاجرم، ۱۰۳ رشته در گرمه، ۷۷ رشته در فاروج و مابقی در سایر شهرستان های استان است.

شهرستان ۲۵ هزار نفری گرمه در غرب خراسان شمالی واقع و با استان های سمنان و گلستان همسایه است.

این شهرستان دارای سه شهر، ۲ دهستان و ۱۵ روستا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha