استیضاح بایدن؛ نمایش مجدد دودستگی جمهوریخواهان

تهران– ایرنا– گرچه برخی از جمهوریخواهان مجلس آمریکا به استناد مدارکی که به تازگی از فساد مالی جو بایدن منتشر شده خواهان آغاز فرآیند استیضاح او هستند، با این حال تعداد دیگری از هم حزبی‌های این اقلیت ماجراجو معتقدند که این اقدام شتابزده در نهایت به پیروزی وی در انتخابات ۲۰۲۴ منجر خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، کوین مک کارتی رئیس‌ جمهوریخواه مجلس هفته پیش در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز با اشاره به تحقیقات در مورد نقش بایدن در فعالیت‌های تجاری خارجی خانوادگی، احتمال استیضاح وی را ممکن دانست.

وی گفت: ممکن است تحقیقات مجلس نمایندگان در مورد فعالیت های تجاری خارجی خانواده بایدن به سطح استیضاح برسد.

مک کارتی با اشاره به زمانی که بایدن نامزدی خود را برای انتخابات اعلام و به مردم گفته بود که هرگز در مورد تجارت با پسرش هانتر بایدن صحبت نکرده، افزود: بایدن گفته که خانواده اش هرگز یک دلار از چین دریافت نکرده، اما ما ثابت می کنیم این درست نیست.

مجلس نمایندگان دریافته که میلیون ها دلار وجوه خارجی از طریق شرکت های صوری به حساب اعضای خانواده و همکاران بایدن واریز شده است.

چند روز پیش از این مصاحبه، سناتور چاک گراسلی نمانیده ایالت آیووا و جیمز کومر رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان گزارشی از پلیس فدرال آمریکا (FBI) را منتشر کردند که در آن ادعاهایی مربوط به فساد در همکاری هانتر بایدن با شرکت انرژی اوکراینی «بوریسما» مستند شده بود.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز به نقل از جِیمی راسکین، نماینده دموکرات مجلس و عضو کمیته نظارتی این نهاد قانونگذاری نوشت که جمهوریخواهان استیضاح بایدن را فرصتی برای تلافی صدور کیفرخواست جدید علیه ترامپ که نامزد اصلی این حزب در انتخابات ۲۰۲۴ به شمار می آید، می دانند.

از سوی دیگر، در کنار تردید برخی از جمهوریخواهان به لزوم توسل به استیضاح در غیاب شواهد و مدارک متقن از تخلفات بایدن، به نظر می آید که جمعی از جمهوریخواهان در پی آن باشند که در گردونه انتخابات ۲۰۲۴ ترامپ تنها نامزد استیضاح شده باقی نماند و دامن بایدن نیز به این ننگ آلوده باشد.

فاکس نیوز نیز نوشت که برخی از جمهوریخواهان با توجه به اتهام ارتشاء و اعمال نفوذ مطرح شده علیه بایدن به نحو محتاطانه ای در مورد احتمال آغاز فرآیند استیضاح وی سخن گفته و برخی از منتقدان بر این باورند که آغاز چنین فرآیندی به پیروزی رئیس جمهوری دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری کمک می کند.

دودستگی در اردوی جمهوریخواهان در حالی نمایان شده که دموکرات های کنگره، یکپارچه با استیضاح مخالف هستند. کِن باک نماینده جمهوریخواه ایالت کلرادو معتقد است که مطرح کردن زودهنگام استیضاح موجب ایجاد توقع میان آمریکائیها شده و از سوی دیگر جان کندی سناتور جمهوریخواه ایالت لوئیزیانا باور دارد مادامی که جرم و تخلف چشمگیری رخ نداده نباید بحث استیضاح را پیش کشید و صرف مخالفت سیاسی با یک رئیس جمهور به فکر چنین اقدامی افتاد.

به نظر می رسد اقلیت جمهوریخواهان حامی ترامپ که با مخالفت های خود انتخاب رئیس مجلس را چندین روز به تاخیر انداختند، اکنون به دنبال آنند تا از حربه استضیاح برای کمک به رئیس جمهوری پیشین در انتخابات آتی بهره برداری کنند، غافل از آنکه ممکن است به نوشته فاکس نیوز «برخی از رای دهندگان از سر دلسوزی و ترحم به بایدن استیضاح شده رای دهند».

تعطیلات تابستانی مجلس از ۶ مرداد آغاز شده و تا ۲۱ شهریور ادامه خواهد داشت. آیا جمهوریخواهان می توانند این فرصت را غنیمت شمرده و از آن برای هماهنگی بیشتر تلاش هایشان استفاده کنند یا آنکه حس انتقامجویی هواداران ترامپ بر سیاست ورزی دیگر جمهوریخواهان چیره شده و با پیگیری بی فایده استیضاح، راه بر پیروزی دوباره دموکرات ها در انتخابات ۲۰۲۴ هموار خواهد شد؟

در این میان، صراحت و گزندگی اسناد و مدارک تخلفات خانواده بایدن نقشی کلیدی را ایفا کرده و فرصت را در اختیار جمهوریخواهان قرار می دهد تا با توسل به آنها اقدام های قانونی خود را نزد رای دهندگان موجه جلوه داده و جلوی مظلوم نمایی بایدن را بگیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha