به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، لورن ای سیگل - Lauren A. Siegel مدرس دانشگاه گرینویچ در مقالهای نوشت: در سالهای اخیر، مقاصد گردشگری محبوب، افزایش حوادث مربوط به گردشگران را شاهد بوده اند. گزارشهای مربوط به تخریب دیوار کولوسئوم رم نشان میدهد که رفتار گردشگران حتی در مکانهایی که در گذشته مشکلات کمتری داشتند، بدتر شده است.
در اوایل ماه گذشته، ویدیویی از مردی در در فضای مجازی پخش شد که از کلیدی برای حکاکی نام خود و زن همراهش بر روی دیوار بنای ۱۹۰۰ ساله کولوسئوم استفاده میکند.
مدرس دانشگاه گرینویچ با طرح این پرسش که پشت این اعمال زشت چیست؟ نوشت: تحقیقات من نشان می دهد که فقط یک پاسخ دارد: رسانه های اجتماعی.
ای سیگل، دیگر نگرشها و عادتهای بد سفر را شناسایی کرده که در نتیجه گردشگری مبتنی بر رسانههای اجتماعی پدیدار شدهاند: او مینویسد: از آنجا که گردشگران بیشتر مواقع در هتلها و استراحتگاههایی به دور از جوامع محلی پناه میآورند ممکن است (به اشتباه) بر این گمان باشند که سفر به مکانی دور از خانه فرصتی برای رفتار بد بدون پیامدهای رفتاری دیگران است. آنها تأثیری را که رفتارشان بر مردم محلی یا اقتصاد می گذارد را دستکم یا نادیده میگیرند.
او نوشته وقتی مردم به مکانی زیبا سفر میکنند، وسوسه اینکه تصویر یا فیلمی در شبکههای اجتماعی همرسانی کنند زیاد است اما طبق استدلالهایم، چنین چرخهای کمک به سفرهای خودسرانهتر است. در ابتدا، گردشگران وقتی عکسهایی که دوستانشان با کمک برچسبهای جغرافیایی از یک مکان همرسانی کردهاند را میبینند، تمایل دارند که از آن مکانها خودشان هم دیدن کنند و تصاویری مشابه از خود در آنجا بگیرند که در نهایت اقدام به انتشار تصاویر خود در همان شبکههای اجتماعی میکنند.
به عقیده این استاد دانشگاه، در برخی موارد، مسافران انرژی بیشتری را صرف ایجاد محتوا میکنند تا اکتشاف، کشف یا احترام به آداب و رسوم محلی.
بالی یکی از مقاصد با شهرت گردشگری زیاد ناشی از رسانههای اجتماعی است. جزیره فتوژنیک مملو از استراحتگاههای یوگا است که جذابیت زیادی برای اینفلوئنسرها دارد. این مکانها قوانینی درباره لزوم رفتار مناسب در معابد مقدس، اطراف جزیره و با مردم محلی و احترام به محیط طبیعی دارند.
در زمان حاضر در بالی، گردشگران برای اجاره موتورسیکلت نیاز به مجوز دارند و ممکن است به دلیل طبیعت مقدس که دارد پا به هیچ کوه یا آتشفشانی در این جزیره نگذارند. آنها تنها میتوانند در هتلها یا ویلاهای ثبت شده اقامت کنند.
در بالی، یک گروه ویژه گردشگری برای اعمال محدودیتها معرفی شده است؛ یکی از دستورالعملهای جدید برای این منطقه گردشگری این است که هنگام حضور در جزیره بهویژه در زمان آنلاین بودن هرگز رفتار تهاجمی نداشته باشید یا از کلمات تند نسبت به مردم محلی، مقامات دولتی یا دیگر گردشگران استفاده نکنید. این نشان از نقش رسانههای اجتماعی به عنوان بخشی از مشکل در رفتار بد گردشگران دارد.
مدرس دانشگاه گرینویچ در بخش دیگری از مقاله خود نوشته، در دیگر مقاصد گردشگری جهان هم اقدامهایی این چنین انجام شده است؛ ایسلند، هاوایی، پالائو، نیوزیلند، کاستاریکا و ... . در این مناطق بازدیدکنندگان ملزم به رعایت تعهداتی در خصوص رعایت قوانین و آداب و رسوم محلی هستند. در این زمینه، کمپینهایی مانند No Drama در سوئیس، See Vienna – not #Vienna در اتریش، بیشتر شبیه فنلاندی باش - Be more like a Finn و How to Amsterdam در هلند با هدف جذب گردشگران خوش رفتار ایجاد شده است.
البته در جاهایی هم تلاشها موفقیتی به دنبال نداشته است؛ مانند خلیج معروف مایا در تایلند که دستکم به طور موقت به روی گردشگران کاملا بسته شده است.
نظر شما