برداشت گلرنگ از مزارع آذربایجان غربی آغاز شد

ارومیه - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برداشت محصول گُلرنگ از ۱۶۸ هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت این محصول در سطح این استان آغاز شد.

مهدیه فلاح روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح زیر کشت گلرنگ در این استان در سال زراعی جاری بیش از سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

وی میزان پیش بینی تولید امسال را ۱۱۰ تُن اعلام کرد و ادامه داد: ارقام کشت شده در استان شامل رقم فرامان، صفه و گلدشت است.

فلاح اظهار کرد: کشت در استان به صورت پاییزه و انتظاری بوده و بیشترین سطح زیر کشت گلرنگ در شهرستان‌های بوکان، ارومیه، نقده، شاهیندژ، مهاباد و ماکو است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: خرید این محصول به صورت تضمینی بوده و هر کیلوگرم به قیمت ۲۷۰ هزار ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه روغن گلرنگ یکی از سالم ترین روغن‌های نباتی به شمار می‌رود، گفت: اصلاح بافت خاک، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و تناوب زراعی با محصولات دیگر از جمله‌ گندم دیم از دیگر مزایای کشت دانه‌های روغنی گلرنگ است.

فلاح تاکید کرد: کاشت گیاه گلرنگ به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است زیرا این محصول بازار پسندی بسیار خوبی دارد.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام کارشناسان کشاورزی دانه روغنی گلرنگ در طول مدت برداشت فقط به دو مرحله آبیاری نیاز دارد و با توجه به کمبود آب و خشکسالی، کاشت این محصول در مقایسه با سایر محصولات جالیزی مزیت بیشتری دارد.

همچنین در صورت کشت گلرنگ، ضمن اجرای عملیات زراعی با توجه به خصوصیات زراعی گلرنگ موجب افزایش تولید گندم در واحد سطح بعد از زراعت گلرنگ در مزرعه می‌شود.

گلرنگ که به ترکی به آن «فطیر گلی» گفته می‌شود، بومی ایران بوده و از قدیم الایام جهت رنگرزی و تزیین فطیر و به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفته است اما امروزه از دانه گلرنگ که شبیه گندم و به رنگ سفید است، روغن استخراج می‌شود که بسیار با ارزش است.

از گلچه‌های گلرنگ به عنوان گیاه دارویی، همچنین در رنگرزی و تزیین، از دانه برای استخراج روغن و از شاخ و برگ آن به عنوان علوفه دام استفاده می‌شود و هر کیلوگرم گل آن بین ۶ تا هفت میلیون ریال به فروش می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha