۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۴۷
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85184831
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برای جلوگیری از جعل تاریخ، باید تاریخ شفاهی نوشته شود

تهران- ایرنا- اکبر براتی در نشست رونمایی از کتاب «رفیق بروجردی» گفت: در ایران دیر به تاریخ شفاهی پرداخته شد، اگر تاریخ شفاهی را ننویسیم، جعلی آن را می‌سازند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست رونمایی از کتاب رفیق بروجردی خاطرات اکبر براتی یکشنبه هشتم مرداد در موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران برگزار شد. در این نشست اکبر براتی همرزم شهید محمد بروجردی، مجتبی شاکری از جانبازان دوران دفاع مقدس و گروهی از فعالان فرهنگی حضور داشتند.

اکبر براتی درباره صحبت‌هایی که در قالب تاریخ شفاهی در مرکز اسناد تهیه می‌شود، گفت: به این دلیل که ۴۰ سال از انقلاب گذشته بود توانستیم مباحث بیشتری را در مرکز اسناد مطرح کنیم. در نتیجه بحث‌های بعد از انقلاب مفصل‌تر مطرح شد. برای این کتاب مسائل و موضوعات را تا سال ۸۸ مطرح کردم؛ اما آنچه در کتاب چاپ شده مطالب بیان شده تا سال ۶۲ و ۶۳ است و فقط اشاراتی به مباحث بعدی کردند. از سال ۶۵ تا ۸۸ زمانی بیش از ۲۰ سال از صحبت‌های من حذف و نه خلاصه شده است. فکر می‌کنم مسئولیت با مسئولین این مساله است و نه انتشارات.

همرزم شهیدمحمد بروجردی درباره دلیل حذف بخشی از کتاب توضیح داد: شاید به این دلیل که تمام مسائل در یک جلد نمی‌گنجید کتاب را کوتاه کردند، احتمال دیگر این است که افرادی کتاب را تهیه می‌کردند، برای حفظ میز این طور کرده باشند. در نتیجه این کتاب مانند شیر بی یال و اشکم شد.

او با اشاره به اینکه انتشارات ایران کتاب‌های زیادی را به همین سبک چاپ کردند، ادامه داد: کتاب‌هایی در این سبک را در غرفه انتشارات ایران در نمایشگاه کتاب دیدم، شاید این کتاب به نمایشگاه نرسید.

به گفته براتی افرادی صحبت درباره جنبه‌های نرم و پرنعمت انقلاب را دوست دارند و حاضر نیستند به مسائل و مشکلات آن بپردازند.

برای جلوگیری از جعل تاریخ، باید تاریخ شفاهی نوشته شود

کمتر از ۴۰ درصد محتوا چاپ شده است

براتی با بیان اینکه وقتی فرصتی پیش می‌آمد، بزرگان دست لطف سر سرباز نظام می‌کشند، افزود: باقی بدنه که کمتر در حل مشکلات نظام نقش دارند، سعی داشتند این طور افراد را دور از خود نگه دارند. فارغ از اینکه امثال اکبر براتی‌ها صدها نفر هستند که مورد بی‌مهری صاحبان سفره انقلاب قرار گرفتند و به دلیل اینکه بی‌تفاوت به سفره‌ها بودند هیچ کس آنها را نمی‌پسندید.

همرزم شهید محمد بروجردی با بیان اینکه این کتاب چند مشکل ویراستاری دارد که قابل چشم‌پوشی است، گفت: در کتاب رفیق بروجردی بخشی از واقعیت‌ها که به نظر بنده بعد از ۴۰ سال قابل بیان بودند، مطرح شد؛ این در حالی است که ۴۰ درصد آن هم چاپ نشده است. امیدوارم باقی متون هم چاپ شود.

او ادامه داد: کتاب‌هایی مانند رفیق بروجردی بخشی از تاریخ شفاهی است. طبق گفته مقام معظم رهبری اگر تاریخ شفاهی را ننویسیم، جعلی آن را می‌سازند. این در حالی است که متاسفانه گروهی اجازه نمی‌دهند، مسائل مطرح شود. شاید هم می‌خواهند بعد از اینکه دفن شدم اینها را بیان کنند.

به گفته براتی اهل رسانه باید با شجاعت بیشتری در بیان تاریخ شفاهی داشته باشند، زیرا اگر مشکلی باشد برای بیان کننده تاریخ است و برای مراکز رسانه‌ای و مردم مشکلی نخواهدشد.

در ایران دیر به تاریخ شفاهی پرداخته شد

براتی با تاکید بر اینکه باید در زمینه مسائل امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و دیگر مسائل بحث شود، بیان کرد: در نتیجه این گفت‌وگوها مشکلات نظام مشخص می‌شود. متوجه می‌شویم که چرا به اینجا رسیدیم؟ چرا با زمینه اقتصادی و پتانسیل طبیعی که در ایران وجود دارد، اقتصاد باید به جایی برسد که بسیاری از مردم در شرایط سختی زندگی کنند؟ و مدیران با ارائه آمار از بهبود وضعیت اقتصادی خبر دهند؟

همرزم شهید محمد بروجردی با تاکید بر اینکه امیدواری بسیار زیاد است، توضیح داد: اگر مدیران ضعیف در دوره‌های مختلف نمی‌بودند و از این به بعد هم نباشند، امیدواری زیاد است. در دولت‌های مختلف آمار ارائه می‌شود، میانگین تحصیلات بالا است، اما خروجی چه شد و کجا رفت؟ متخصصی می‌خواهیم که متعهد باشد، در جیبش چسب خورده باشد و به دنبال مشکلات مردم باشد وگرنه آمار را می‌توان به بهترین یا بدترین وضعیت تفسیر کرد.

به گفته او کشور به مدیر تربیت شده، جوان با استعداد متخصص نیاز دارد. به مدیرهای امام حسینی (ع) نیاز است، مدیرانی که جانشان را برای نظام و خروجی کارشان را برای مردم ارائه دهند.

براتی با بیان اینکه تاریخ شفاهی می‌تواند ابزاری برای جلوگیری از انحراف تاریخ باشد، گفت: تاریخ شفاهی اسنادی است برای افرادی که دهه‌های بعد می‌خواهند تاریخ را تحلیل کنند، تا از آن استفاده می‌کنند. اگر تاریخ شفاهی به درستی نوشته شده باشد افراد می‌توانند از آن در حوزه‌های مختلف استفاده کنند. اما به مساله تاریخ شفاهی در ایران دیر پرداخته شد و افرادی که می‌خواستند به تاریخ شفاهی بپردازند، دیرتر این اقدامات را شروع کردند.

شخصیت شهید بروجردی پایانی نداشت

مجتبی شاکری با بیان اینکه شاید این جلسه بتواند لایه‌هایی از اقدامات گذشته را به نمایش بگذارد، ادامه داد: زیرا روایت صحیح تاریخ بسیار مهم است و می‌تواند برای ملت‌ها و مردم تجربه مفید و منشا عمل باشد.

این جانباز دوران دفاع مقدس ادامه داد: انسان‌ها به میزان روح بزرگی که در درون دارند، دیگران را جذب می‌کنند، شهید بروجردی هم انسان‌ها را جذب می‌کرد و با انسان‌شناسی که داشت، افراد را به صحنه می‌آورد، در میان رفقای شهید بروجردی طیف وسیعی از افراد اقشار جامعه و فرهیختگان همه وجود داشتند. اما دعوت به دین، قرآن و ائمه دعوت به خود نبود، شخصیت شهید بروجردی پایانی نداشت زیرا برای خودش دیگران را دعوت نمی‌کرد و به همین دلیل ماندگار بود.

او افزود: در تاریخ افرادی که دعوت به خود کردند، حذف می‌شوند، اما افرادی که نردبان دیگران بودند، جامعه همیشه به آنها نیاز دارد.

برای جلوگیری از جعل تاریخ، باید تاریخ شفاهی نوشته شود

هنوز به مرحله تولید رمان فاخر در انقلاب نرسیدیم

شاکری با تاکید بر اینکه هنوز به مرحله تولید رمان فاخر در انقلاب رسیده نشده است، ادامه داد: در حوزه انقلاب چند داستان کوتاه داریم اما رمان نه. زیرا اطلاعات ما از صدر اسلام و حتی دفاع مقدس دچار نقص است، زیرا افراد یادداشت روزانه ننوشتند، وصیت نامه نوشتند اما وصیت‌نامه شخصیت افراد را به درستی نشان نمی‌دهد.

به گفته او شاید بهترین مساله واگویه‌های فردی است، اگر راوی نفس خود را روایت کند و تحلیل تاریخ را نداند که در روزگار او استعمار و نظام سلطه چه کار می‌کرد، مانند کتابی است که از وسط خوانده شود و مخاطب نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha