از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

تهران- ایرنا- توسعه دیپلماسی فناوری، افزایش شرکت‌های دانش بنیان و تلاش جدی به منظور تقویت محصولات ساخت داخل از طریق رفع موانع، اجرایی سازی کامل قانون جهش تولید دانش بنیان، تغییر نظام ارزیابی مجوزدهی به دانش بنیان ها و برگزاری نمایشگاه آبادایران، از مهمترین اقدامات نویدبخش یک‌سال گذشته دولت سیزدهم در حوزه علم و فناوری بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در دولت مردمی سیزدهم در طول یکسال گذشته باهدف تحقق هرچه بیشتر اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان و شعار سال، مجموعه ای از فعالیت ها را به منظور توسعه جدی تر زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور هدف گذاری و البته اجرایی سازی کرده است.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان که عنوان دانش بنیانی آن امسال به عناوین این مجموعه دولتی اضافه شد، در واقع سازمان نوپایی است که در اوائل دهه ۱۳۸۰ با شعار حرکت از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان وبا اهدافی همچون افزایش توانمندی های فناورانه و نوآورانه به منظور تولید ثروت از دانش و ارتقاء کیفیت زندگی مردم پایه گذاری شد.

مجموعه ای متشکل از ۱۲ ستاد فعال و پیشرو در توسعه فناوری های راهبردی و ۲۴ نهاد وابسته و همکار و همچنین ۱۰ سامانه سرویس دهی به فعالان عرصه نوآوری و فناوری درصدد توسعه هرچه بیشتر و تکمیل زیست بوم نوآوری و فناوری در سراسر کشور است.

۹ هزار شرکت دانش بنیان، سلامت حوزه پیشران دانش بنیان ها

اما زیست بوم نوآوی و فناوری کشورمان در طول یکسال گذشته با حمایت های لازم و کاهش برخی قوانین و مقررات مزاحم، شاهد افزایش تعداد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان بوده است. به طوری که هم اکنون و بر اساس اعلام این معاونت بیش از ۷ هزار مجموعه دانش‌بنیان و ۱۶۰۰ شرکت خلاق به ثبت رسیده است.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

مجموعه های نوآوری که به صورت ویژه در حوزه‌های فناورانه مختلف همچون «فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی»، «دارو و فرآورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان»، «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی»، «ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته»، «وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی»، «برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات»، «فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای»، «خدمات تجاری‌سازی» و «صنایع فرهنگی، خلاق، علوم انسانی» فعالیت می‌کنند و محصولات و خدمات متفاوتی را به جامعه و صنایع ارائه کرده‌اند.

اما معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در دولت سیزدهم در طول یکسال گذشته به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان، مجموعه ای از فعالیت ها را برای توسعه هرچه بیشتر زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور شامل جلب مشارکت وزارتخانه های مرتبط در اجرایی سازی شعار سال، تصویب و اجرای سریع قانون جهش تولید دانش بنیان، گسترش فعالیت های مرتبط با قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داد.

حوزه سلامت از حوزه‌های پیشران دانش بنیان در کشور است و امروز شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت، از نسبت قابل توجهی در مقایسه با تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور برخوردارند.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

با توجه به نقش وزارت بهداشت در سیاستگذاری این بخش، معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان و همچنین صندوق نوآوری به دنبال همکاری‌هایی است که جهشی بزرگ‌تر و اساسی‌تر را در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت رقم زنند.

دانش‌بنیان‌های این حوزه به طور کلی در دو دسته فعالیت می‌کنند؛ دسته اول در حوزه دارو و فرآورده‌های پیشرفته است که تعدادشان به نزدیک ۶۰۰ شرکت می‌رسد و دسته دوم شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در طراحی و تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی است که نزدیک به ۴۰۰ شرکت هستند. در مجموع تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت ۹۲۵ شرکت است که ۱۱ درصد از جمعیت دانش‌بنیان‌های کل کشور را به خود اختصاص داده است.

عارضه یابی و تعریف نظام جدید ارزیابی دانش بنیان ها در سال دوم دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در طول یک دهه گذشته به همت جوانان پرتلاش کشورمان تحولی شگرف در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور رقم خورده و اکنون آنچه در کشور با عنوان اکوسیستم دانش‌بنیان شناخته می‌شود به درختی تنومند تبدیل گشته است.

به گفته روح‌اله دهقانی فیروآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری «زمان آن فرا رسیده است که خروجی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در جامعه مشاهده شود و مردم ثمره تلاش‌های جوانان نخبه ایرانی را حس کنند.»

پس از ابلاغ و اجرایی شدت قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال ۱۳۹۱ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به منظور راهبری و ارزیابی مستمر شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را در سال ۱۳۹۳ تصویب و به کارگروه دایمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان ابلاغ کرد.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

بر اساس آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شرکت‌هایی که مجوز فعالیت به عنوان شرکت دانش‌بنیان را دریافت می‌کنند باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند و پس از اخذ مجوزهای تأیید شده از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های قانونی اختصاص داده شده به شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار می شدند.

ضرورت اصلاح نظام ارزیابی دانش‌بنیان‌ها با رشد اکوسیستم

به دلیل گسترده‌تر شدن ابعاد کمی و کیفی زیست‌بوم فناوری و نوآوری طی یک دهه اخیر و تنوع خدمات ارائه شده از سوی مجموعه‌های دانش‌بنیان به تدریج نواقص آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان نمایان گشت و درخواست‌های متعددی از سوی بازیگران اکوسیستم برای تغییر و اصلاح این قانون بیان شد.

بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه مجموعه‌های فعال در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی نظام ارزیابی کنونی دانش‌بنیان‌ها را ناکارامد و فاقد ابزارهای استاندارد برای طبقه‌بندی شرکت‌های فناورو خلاق می دانستند.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

در واقع فعالان زیست‌بوم فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی معتقدند بر اساس شیوه ارزیابی کنونی صنایع فرهنگی قادر به دریافت مجوز دانش‌بنیانی نیستند.

نواقص شیوه کنونی ارزیابی دانش‌بنیان‌ها

در شیوه کنونی ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان سنجش شرکت‌ها در دوره‌های دو یا سه ساله و به صورت مقطعیِ لحظه‌ای انجام شده و مسیر رشد طی شده توسط شرکت در طول زمان در ارزیابی‌ها و حمایت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

از جمله معایب ارزیابی مقطعی، می توان به مواردی همچون امکان درجا زدن شرکت های دانش بنیان و اخذ حمایت های دانش بنیان بدون استمرار تحقیق و توسعه طی دوره تایید دانش بنیان، اشاره کرد.

بنابراین با اصالت بخشیدن به مسیر رشد شرکتهای دانشبنیان، میتوان حمایتهای مرتبط را بر اساس نیازمندی شرکت ها و میزان رسیدن به تعهدات آنها تنظیم کرد.

همچنین در مدل فعلی، شاخص‌های ارزیابی برای همه شرکت‌ها اعم از نوپا، متوسط و بزرگ و تولیدی و خدماتی تقریباً یکسان است. به عبارت دیگر مدل ارزیابی یک شرکت بالغ با درآمد چند صد میلیارد تومان، با مدل ارزیابی یک شرکت نوپا تفاوتی ندارد و همگی در صف ارزیابی واحد قرار می گیرند.

روشن است طرح کسب و کار شرکتهای بزرگ و مدل توسعه قابلیتهای فناورانه در آنها کاملاً متفاوت بوده و باید ارزیابی محصولات هر دسته شرکت، با در نظر گرفتن ویژگیهای کسب و کاری خاص خود، انجام شود.

از سویی مدل ارزیابی فعلی صرفاً بر موضوع سطح و پیچیدگی فناوری تمرکز داشت و نسبت به مطلوبیت‌های ملی از قبیل ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، اشتغال‌آفرینی، ارتقاء بهره‌وری و نظایر آنها، تقریباً بی‌اعتنا بود.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

در این رابطه فهرستی از محصولات شامل کالاها و خدمات فناورانه برخوردار از فناوری‌های برتر نسبت به تراز متوسط فناوری‌های موجود در کشور منتشر خواهد شد که بر اساس ضوابط شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان توسط دبیرخانه تدوین، به‌روزرسانی می شود.

در تدوین این فهرست علاوه بر ملاحظات سطح فناوری، محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه مرتبط با اولویت های راهبردی و ملی و مزیت های رقابتی بخش های اصلی اقتصادی کشور مورد توجه قرار میگیرد.

طراحی نظام جدید حمایت از دانش بنیان ها

اما معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در طول یکسال گذشته ضمن عارضه یابی دقیق نحوه مجوز دهی به دانش بنیان ها و همچنین چگونگی حمایت از دانش بنیان ها، بسته جدیدی را در این خصوص تعریف و برای اجرا آماده کرده است.

به منظور رفع موانع قانونی برای اخذ مجوز دانش‌بنیانی و حمایت بیشتر از مجموعه‌های خلاق و فناور معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نظام جدیدی را برای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین و به زودی ابلاغ و اجرایی می‌کند.

بر اساس شیوه نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر از اسامی دانش‌بنیان درجه یک، دانش‌بنیان درجه ۲ و دانش‌بنیان درجه ۳ استفاده نمی‌شود و شرکت‌هایی که برای دریافت مجوزهای قانون به معاونت علمی مراجعه می‌کنند پس از ارزیابی‌های تخصصی در سه دسته شرکت‌های «نوپا»، «فناور» و «نوآور» قرار می‌گیرند.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

بر اساس نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، شرکت‌هایی هستند که هنوز به بلوغ اقتصادی نرسیده‌ و فروش قابل توجهی ندارند و در مراحل اولیه رشد خود هستند.

به طورمعمول سن این شرکت‌ها کم و در حال توسعه فناوری هستند. در آیین نامه جدید برای این شرکت‌ها، حمایت‌های خاصی در نظر گرفته شده و با استفاده از سایر ذینفعان اکوسیستم فناوری و نوآوری مانند ستادهای توسعه فناوری، پارک‌های علم و فناوری و سایر نهادهای پشتیبان دانش‌بنیان‌ها، برنامه‌های رشد برای این شرکت‌های نوپا تدوین می شود تا طی دوره‌ای پنج ساله به شرکت های فناور تبدیل شده یا از شمول شرکتهای دانش بنیان خارج شوند.

شرکت‌های فناور، شرکت‌هایی هستند که به بلوغ اقتصادی رسیده و دارای محصولی هستند که قادر به فروش آن بوده و جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده‌اند. این شرکت‌ها حداقل‌هایی را از لحاظ سطح فناوری خواهند داشت و در حوزه فناوری، دانش فنی خوبی را نیز دارند و در حوزه‌های با فناوری بالا و متوسط در حال فعالیت هستند.

همانطور که موضوع توسعه فناوری برای این شرکت‌ها اهمیت دارد، شاخص های اقتصادی آنها نیز به صورت خاص پیگیری شده و تلاش می شود از بین این شرکت‌های فناور، شرکت‌هایی که به‌عنوان ابرشرکت‌ها شناخته می‌شوند توسعه دهیم تا این شرکت‌های بزرگ، لوکوموتیو سایر شرکت‌های نوپا شده و بتوانند آنها را در زنجیره ارزش خود جای بدهند.

شرکت‌های دانش‌بنیان نوآور، شرکتهایی هستند که در مدل‌های ارزیابی قبلی به آنها توجهی نشده بود. شرکت‌های نوآور، شرکت‌هایی هستند که حداقل یک محصول در فهرست کالا و خدمات دانش‌بنیان داشته باشند، بر فرآیند طراحی و تولید محصولات دانش‌بنیان خود مسلط بوده و دارای رشد پایدار در تولید و فروش آنها باشند. سهم فروش دانش بنیان در این شرکت‌ها کمتر از ۵۰ درصد است.

برای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در نظام جدید شاخص‌هایی از قبیل حجم سرمایه‌گذاری در زیست بوم، شبکه نوآوری بنگاه و همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، منابع انسانی تخصصی و میزان هزینه‌کرد بنگاه در تحقیق و توسعه در نظر گرفته شده است.

حمایت از شرکت‌های نوآور، فناور و نوپا

هر کدام از شرکت‌های دانش‌بنیان که در سه دسته اعلام شده نظام ارزیابی جدید قرار گیرند، از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهور تحت حمایت قرار خواهند گرفت و پراکندگی حمایت‌ها و نحوه استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان از حمایتها به شرح ذیل است:

شرکتهای دانش بنیان نوپا: معافیت مالیاتی، استقرار و پروانه بهره برداری، تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، معافیت حق بیمه و بیمه قرارداد، معافیت گمرکی و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی

شرکتهای دانش بنیان نوآور: اعتبار مالیاتی، استقرار و پروانه بهره برداری، تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، معافیت بیمه قرارداد، معافیت گمرکی و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی

شرکت های دانش بنیان فناور: معافیت مالیاتی، استقرار و پروانه بهره برداری، تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، معافیت بیمه قرارداد، معافیت گمرکی، اعتبار مالیاتی و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

باتوجه به جزئیات عنوان شده از نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به نظر می‌رسد اکنون فرصتی فراهم شده تا بار دیگر مجموعه‌های صنعتی و شرکت‌های فعال در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق نقش‌آفرینی گسترده‌تری در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور داشته و از حمایت‌های دستگاه‌های متولی امر در حوزه فعالیت خود برخوردار شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اخیرا در نشست خبری با اشاره به تدوین نهایی‌سازی آئین‌نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: این آیین‌نامه که اساس و پایه کل جریان اقتصاد دانش‌بنیان کشور بر اساس این ارزیابی صورت می‌گیرد، بر اساس تجربه و مطالعه ۶ ماهه ارزیابی دانش‌بنیان‌ها تدوین شده و بزودی اجرایی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ تعداد ۵۰ شرکت دانش‌بنیان شناسایی شده بودند، اما هم‌اکنون ۹ هزار شرکت فعالیت می‌کنند. در حال حاضر ابعاد شرکت‌ها، توسعه بازار، نقش آنها در بازار و ... با سال‌های گذشته متفاوت است، لذا تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان لازم بود.

گفتنی است این نظام جدید ارزیابی و آیین نامه مربوطه با همکاری بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان، دستگاه‌های اجرایی این حوزه و شورای راهبری دانش‌بنیان‌ها تعریف شده است و سعی شد با تجمیع نظرات به ارتقای قانون ارزیابی دانش‌بنیان‌ها پرداخته شود و به این واسطه نقاط قوت توسعه و نقاط ضعف پوشش داده شود تا در دوره جدید معاونت تاثیرگذاری‌ را در اقتصاد دانش‌بنیان را شاهد باشیم.

امتیازات جدید برای دانش بنیان ها؛ از معافیت مالیاتی و حق بیمه تا معافیت گمرگی

اما در نظام جدید امتیازات دانش بنیان ها شامل حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان نوپا، فناور و نوآور را معافیت مالیاتی، استقرار و پروانه بهره برداری، تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، معافیت حق بیمه و بیمه قرارداد، معافیت گمرکی و حمایت‌های صندوق نوآوری است.

مسیر ارزیابی ها نیز در وهله نخست از سوی ستادهای توسعه فناوری راهبردی و پارک‌های علم و فناوری ناجام می‌شود که اعتبارسنجی و تایید مستندات ارزیابی بر اساس دستورالعمل مصوب، اعتبارسنجی برنامه رشد برای هر شرکت و رصد فرایند رشد و ارسال گزارش های دوره‌ای از وظایف آن ها به شمار می رود.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

مسیر دوم ارزیابی توسط کارگزاران ارزیابی دانش بنیان‌ها انجام می‌شود که وظیفه بررسی مستندات ارزیابی اولیه بررسی برنامه رشد شرکت و رصد فرایند رشد و ارسال گزارش‌های دوره‌ای را بر عهده دارند.

همچنین به منظور فعالیت بازیگران زیست بوم به عنوان مبادی ارزیابی شرکت‌های نوپا متقاضیان بر اساس چهار شاخص مورد بررسی قرار می‌گیرند. شاخص اول تیم کارشناسی است که بهره‌مندی از نیروهای انسانی آموزش دیده را شامل می‌شود. شاخص دوم نظام ارزیابی استاندارد به معنای دارا بودن نظام ارزیابی فعال و سیستم مستندسازی ارزیابی و شاخص سوم دارا بودن برنامه حمایتی مشخص و در حال اجرا و همچنین پاسخگویی و مسئولیت پذیری تعهد و پاسخگویی در زمان مناسب را شامل می‌شود.

چشم انداز سهم اقتصاد ۷ درصدی دانش بنیان ها از (GDP) در برنامه هفتم

خوشبختانه در حال حاضر و به اهتمام دولت سیزدهم حوزه دانش‌بنیان در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده اند و به طورحتم این جایگاه به واسطه حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب و توجه ویژه تر دولت سیزدهم به اقتصاد دانش‌بنیان بوده است.

از طرفی در طول سالهای اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان نیز خوش درخشیده‌ و توانسته‌اند در چالش‌های بزرگ کشور وارد شوند و با ساخت و بومی سازی بسیاری از ملزومات مورد نیاز کشور بسیاری از مسائل کشور را مرتفع کنند.

افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور از مهمترین ماموریت‌های معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۲ است.

این مسئله جهت‌گیری محوری این دو مجموعه پشتیبان حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور را نشان می دهد و در برنامه هفتم توسعه نیز بر افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان به هفت درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) تاکید شده است.

همچنین در نظام ارزیابی جدید ضمن ایجاد انگیزه برای دانش بنیان ها، به تخصیص بهتر معافیت‌ها به شرکت‌های نوپا که برای رشد و بلوغ نیاز مبرمی به این جنس حمایت‌ها دارند، کمک شایانی خواهد کرد.

اعطای ۱۴ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به دانش بنیان ها

با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در زیست‌بوم تامین مالی فناوری کشور، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با همکاری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری انواع خدمات مالی را برای شرکت‌های دانش‌ بنیان طراحی کرده است.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

امروز بیش از ۷۷ خدمت در چهار دسته اصلی تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌ بنیان ارائه می‌ شود و تاکنون ۱۴ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به دانش بنیان ها انجام شده است.

گسترش و توسعه دیپلماسی فناوری در سال دوم دولت سیزدهم

اما همکاری با کشورهای همسایه و همسو در راستای دیپلماسی فناوری در دولت سیزدهم رو به گسترش است و در حال حاضر یکی از موضوعات مهم در برنامه سفرهای رییس جمهور به کشورهای خارجی، پیگیری همکاری ها در حوزه علم و فناوری است.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با دستاوردهای دانش بنیان خود حضور پررنگی در این سفرها دارد تا بتواند در ایجاد بازارهای جدید برای شرکتهای دانش بنیان در کنار بازارهای سنتی اقداماتی را به نتیجه برساند.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

هرچند در گذشته با کشورهایی معدودی همکاری وجود داشت اما دولت سیزدهم طبق برنامه ای برای همکاری با کشورهای آسیای شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین برای همکاری ورود کرده است و این مهم امیدواری ها به افزایش هرچه بیشتر سهم صادرات دانش بنیان ها را به دنبال داشته است.

برای نمونه شرکت های دانش بنیان کشورمان در یک ماه اخیر بیش از ۹۰ میلیون دلار با کشور ونزوئلا قرارداد منعقد کرده اند و در سفر رییس دولت سیزدهم به کشورهای آفریقایی فرایند ثبت قرارداد بیش از۵۰ وسیله و تجهیزات پزشکی در کنار چندین قلم داروی ضد سرطان در حال طی شدن است و این از جمله فرصت هایی است که در تعاملات بین‌المللی در حال شکل گیری است.

علاقمندی چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی کنیا و اوگاندا برای ایجاد مراکز خدمات پهپادی کشاورزی در این کشور با کمک دانش فناوران ایرانی از دیگر اتفاقات خوب حوزه معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در سفر آیت الله رئیسی به این دو کشور است.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

همچنین به دنبال سفر رییس جمهور به کشور اندونزی در اوائل خردادماه امسال نیز تاسیس دو شرکت مشترک برای تامین دارو وتجهیزات پزشکی اندونزی در دستور کار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان قرار گرفته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور یکی از توافقات سه گانه با مسوولان اندونزی در سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به این کشور را توافق برای تاسیس دو شرکت مشترک با سهم ۵۰ درصد ایران و ۵۰ درصد اندونزی بیان کرد.

راه اندازی سامانه ای برای جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور

اما معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برنامه های جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور را در طول یکسال گذشته در دستور کار خود قرار داده است.

گروهی از این افراد پیش از این در قالب هیات علمی و فرصت مطالعاتی با دانشگاه های کشورمان در ارتباط بودند و تمام تلاش معاونت علمی بر این است که نگاه ویژه‌ای به این نخبگان داشته باشد.

بر همین اساس نیز در مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور به آدرس https://connect.isti.ir فراهم شده است تا آنان با زیست بوم علم و فناوری داخل کشور در ارتباط باشند.

در برنامه جدید که در قالب این سامانه در نظر گرفته شده است و با اقدام مشترکی بین معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت جدیدی برای ایجاد شرکت توسط این نخبگان در نظر گرفته شده است و در این سامانه تاکنون بیش از ۷۵۰۰ همکاری موفق به ثبت رسیده است.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

نخبگان ایرانی خارج از کشور می‌توانند درخواست ثبت شرکت به همراه اطلاعات خود را بر روی این سامانه بارگزاری کنند تا پس از بررسی پیشنهادها و در صورت تایید پیگیری کار، ثبت شرکت صورت پذیرد.

با این اقدام شاهد رشد و ایجاد شرکت‌های دانش بنیانی خواهیم بود که توسط متخصصان و نخبگان ایرانی فعال خواهد شد و ظرفیتی برای انتقال تجربه به کشورمان فراهم می‌شود.

یکی از موضوعات جذاب همکاری فناورانه در حوزه هوش مصنوعی است و درخواست‌های قابل توجهی در این خصوص به ثبت رسیده است و به نظر می رسد براساس این ظرفیت، در آینده نزدیک شاهد تحولاتی در زیست بوم علم و فناوری کشور باشیم.

اینوتکس، بزرگترین رویداد نوآوری جنوب غرب آسیا

اما یکی دیگر از اقدامات مهم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، برگزاری در اردیبهشت ماه امسال برگزاری رویداد نمایشگاهی اینوتکس (INOTEX) ۲۰۲۳ در محل پارک فناوری پردیس این معاونت بود، مهمترین رویداد نوآوری و فناوری کشور و البته منطقه جنوب غرب آسیا شده که دوازدهمین دوره خود را تجربه کرد.

بزرگترین گردهمایی شرکت های دانش بنیان، نوپا و نوآور که از سال ۱۳۹۰ تاکنون در حال برگزاری است و هم اکنون تبدیل به مهمترین رویداد نوآوری و فناوری کشور و البته منطقه جنوب غرب آسیا شده و هر ساله افتخار میزبانی بیش از ۷۰ هزار مخاطب از سراسر جهان به صورت حضوری و مجازی را دارد.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

توانمندسازی کارآفرینان از طریق ارائه موفقیت‌هایشان، تامین منابع مالی، پیدا کردن مسیر مناسب جهت ورود به بازار و نیز برقراری ارتباط میان اجزای مختلف زیست‌بوم نوآوری و فناوری از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه اینوتکس است.

نمایشگاه آبادایران، پلی میان فناوری و محرومیت زدایی

اما معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، یکماه بعد از برگزاری رویداد بزرگ اینوتکس، برگزاری رویداد جدید دیگری را رقم زد و آن برپایی نمایشگاهی تحت عنوان «آباد ایران» با همکاری ۲۸ نهاد و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور بود.

چراکه دهقانی فیروزآبادی معتقد است: وجود محرومیت در مناطق دورافتاده کشور به دلیل نبود امکانات و ظرفیت ها نیست بلکه ناشی از کم توجهی است.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

نخستین نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا(آبادیران) با هدف کمک به توسعه مناطق محروم از طریق معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، پاسخ به چالش‌ها و ایجاد اشتغال پایدار و همچنین توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات‌ این شرکت‌ها جهت محرومیت‌زدایی برگزار شد.

این نمایشگاه مهم به منظور مردمی سازی اقتصاد دانش بنیان، توسعه بازار شرکت های دانش بنیان وخلاق و فناور و در راستای آبادانی و پیشرفت هرچه بیشتر مناطق محروم با تکیه بر توان زیست بوم فناوری و نوآوری کشور و با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در محل مصلی امام خمینی در پنج بخش «مسکن و زیرساخت های توسعه شهری و روستایی»، «کشاورزی، دامپروری و شیلات»، «سلامت، بهداشت و توانبخشی»، «ماشین آلات کوچک مقیاس» و «فناوری های نرم و آموزشی» برپا شد.

از تقویت دیپلماسی فناوری و محرومیت زدایی تا عارضه‌یابی دانش بنیان‌ها

انعقاد چندین قرارداد همکاری با شرکت های دانش بنیان توسط موسسه دانشمند وابسته به بنیاد مستضفعان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با دانش بنیان ها برای رفع محرومیت با استفاده از فناوری های بومی سازی شده توسط دانش بنیان ها از جمله نتایج ارزنده آباد ایران بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha