۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۱۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85185484
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیرینی دستاوردهای دولت سیزدهم به کام مردم خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- افزایش ۷۱ درصدی صادرات کالا، بازگشت ۴۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید، راه اندازی و کلنگ زنی حدود یک هزار و ۱۰۰ پروژه عمرانی و تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل جاده بجنورد - جنگل گلستان بخشی از دستاوردهای ملموس دولت سیزدهم در دو سال گذشته برای شیرینی کام اهالی «دیار قومیت ها» است.

به گزارش ایرنا، حدود ۲ سال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، استانی که وارث بسیاری از وعده های زنگ زده از دولت های قبلی بود و با سفر رییس جمهور در دوم تیرماه ۱۴۰۱ و پیگیری مطالبات مردمی روزنه‌هایی از امید و انگیزه به روی مردم این دیار گشوده شد.

مطالباتی که معمولا به جاده نیمه تمام بجنورد به جنگل گلستان، بی توجهی به ظرفیت مرزی خراسان شمالی، جذب نشدن سرمایه گذار و یا رها شدن طرح های بی شمار نیمه تمام باز می گشت که این روزها شاهد تحقق بخشی زیادی از آن هستیم.

این مطالبات محقق نمی شد مگر با سیاستگذاری های هدفمند، همفکری با نخبگان و سفرهای استانی که دولت به راه انداخت به گونه ای که از نزدیک مشکلات مردم را لمس و پیوند خاک‌ گرفته دولت و مردم در سال های گذشته را پاک کرد.

این ریل گذاری صحیح برای شتاب بخشیدن به روند توسعه در بسیاری از نقاط کشور به ویژه در استان مرزی خراسان شمالی با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران سبب شده ۱.۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب و ارزش صادرات کالا در این استان نسبت به دولت قبل ۷۱ درصد رشد پیدا کند.

همچنین خبرها از بررسی بازگشایی گذرگاه مرزی «پرسه سو» در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان و تخصیص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل جاده بجنورد به جنگل گلستان می رسد که نشان از عزم جدی دولت برای حرکت به سوی آینده ای بهتر در این خطه از شمال شرق کشور دارد.

این دستاوردهای امید بخش جدا از اقداماتی است که دولت در حوزه های عمرانی، آموزشی و روستایی برای محرومیت زدایی از قامت این استان محروم انجام می دهد که در گفت و گو با استاندار خراسان شمالی به تبیین آنها می پردازیم:

شیرینی دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم به کام مردم خراسان‌شمالی

افزایش ۷۱ درصدی صادرات

در حوزه اقتصادی مسوولان ملی و استان دولت سیزدهم به توفیق هایی همچون، افزایش ۷۱ درصدی صادرات، بازگشت ۴۰ واحد صنعتی به چرخه تولید، جذب ۱.۱ میلیون دلار سرمایه گذار خارجی، خرید ۱۱ هزار تند گندم مازاد کشاورزان، خرید ۳۴ هزار دام زنده و کسب رتبه دوم اشتغال روستایی دست یافته اند که بازخوانی این دستاوردها برای امیدبخشی به جامعه هدف خالی از لطف نیست.

استاندار خراسان شمالی در این باره گفت که ارزش صادرات کالا از استان در دولت سیزدهم (از مردادماه ۱۴۰۰ تاکنون) نسبت به دولت قبل ۷۱ درصد رشد یافت و در این دولت ۷۷۹ هزار تُن کالا به ارزش ۳۸۳ میلیون دلار از استان صادر شد.

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد که میزان صادرات کالا از استان در دولت سیزدهم به لحاظ وزنی پنج درصد نسبت به دولت قبل افزایش داشته است.

وی افزود: در دولت سیزدهم ۳۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار از گمرک استان صادر شد که نسبت به مدت زمان مشابه در سال های قبل از لحاظ ارزش ۷۴ درصد افزایش دارد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی بیان کرد: این میزان کالا به ۳۹ کشور از جمله افغانستان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، آلمان، پاکستان، گرجستان، تاجیکستان، اتریش، ترکیه،عمان، رومانی، جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان، امارات متحده عربی، اندونزی، اوکراین، بلژیک، بورکینافاسو، لهستان، قزاقستان، چین، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، اسلوونی، مالزی، هند، موریس، اسپانیا، بلغارستان، جمهوری چک، قرقیزستان، مونته نگرو، ایتالیا، کانادا، سوریه، لیبی و کویت صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره، ملامین، آمونیاک و ازت)، محصولات فولادی، سیمان، ابزارهای طرح‌دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، اسید سیتریک، شمش و سنگ آلومینیوم است.

بازگشت ۴۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید

خراسان شمالی با دارا بودن یک میلیون نفر جمعیت که ۴۴ درصد آن‌ها در روستاها زندگی می کنند، دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است.

در نواحی و شهرک های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره برداری دارند که میزان اشتغالزایی آن ها چهار هزار و ۹۱۱ نفر و ارزش سرمایه گذاری در این واحد ها نیز هشت هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است.

حسین نژاد در خصوص اقدامات دولت در خصوص اشتغالزایی و احیای واحدهای تولیدی گفت: ۴۰ واحد تولیدی راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در دولت سیزدهم با اعطای تسهیلات و رفع موانع تولید به چرخه تولید بازگشت.

وی افزود: کمک به رونق تولید و فعالیت واحدهای صنعتی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم محسوب می شود و در این باره حمایت های مناسبی از تولیدکنندگان انجام می شود.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: بیشتر این واحدهای تولیدی به دلیل نبود نقدینگی راکد مانده بودند که پرداخت تسهیلات در دستور کار قرار گرفت و برخی از واحدهای صنعتی هم با واگذاری به سرمایه گذار جدید به صورت اجاره و یا انتقال به چرخه تولید بازگشتند ضمن اینکه در این مدت ۲۰۰ واحد تولیدی استان رصد و مشکلات آنها بررسی شد.

خرید تضمینی ۱۰۱ هزار تن گندم

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر رونق بخش کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه استان ظرفیت ویژه ای در حوزه کشاورزی دارد، استفاده از فناوری های نوین و آبیاری تحت فشار برای رونق تولید و کاهش مشکلات این بخش ضروری است.

وی افزود: در راستای حمایت از کشاورزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان این استان در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۱ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی ادامه داد: همچنین در راستای حمایت از کشاورزان جدای از اجرای مصوبات سفر رییس جمهور با هم افزایی مدیران دستگاه های اجرایی موضوع آزاد سازی آب سدها برای کشاورزی آبی و تکمیل زنجیره غذایی پیگیری می شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

کشاورزان این استان امسال در سطح ۴۷ هزار هکتار اراضی گندم آبی، ۹۴ هزار هکتار گندم دیم، ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار جو آبی و ۲۳ هزار و ۲۰۰ هکتار جو دیم کشت کرده اند.

خرید حمایتی ۳۴ هزار دام زنده

خراسان شمالی یکی از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می شود در این خطه ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک و ۷۹ هزار راس دام سنگین وجود دارد که دامداران این استان سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می کنند.

حسین نژاد افزود: از آنجا که دامپروری سهم بالایی در نرخ اشتغال خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است در این راستا بیش از ۳۴ هزار راس دام روستاییان و عشایر استان به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان (از جمله وعده‌های رییس جمهور در سفر دوم تیرماه جاری به دامداران این خطه بود) خریداری شد و شرایط بازار دام استان را تا حد زیادی سامان داد.

وی با بیان اینکه معیشت بسیاری از روستاییان خراسان شمالی از این محل تامین می‌شود، بیان کرد: مشکلات دامداران به علت استمرار خشکسالی در سال های اخیر بی سابقه بوده است که دولت با رویکرد جهادی و طرح های حمایتی خود در حال سر و سامان دادن به این بخش است.

استاندار خراسان شمالی با ابراز امیدواری نسبت به اقدامات دولت در حل مشکلات تولید کنندگان بخش دام گفت: بی تردید این اقدامات مشکلات دامداران خراسان شمالی را کاهش می دهد و موجب رونق دوباره صنعت دامپروری در خراسان شمالی می شود.

ایجاد هشت هزار شغل

استاندار خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی سال گذشته برای هشت هزار نفر شغل ایجاد کردند، افزود: دستگاه های اجرایی استان ۱۶ هزار و ۳۰۰ شغل را تعهد کردند که بیش از ۵۰ درصد آن محقق شده است.

وی یادآور شد: اتاق اصناف، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، بنیاد برکت و کمیته امداد امام خمینی(ره) از دستگاه های برتر در زمینه ایجاد اشتغال در استان هستند.

حسین نژاد ادامه داد: در راستای اشتغال پایدار روستایی نیز خراسان شمالی با پرداخت ۴۹۰ میلیارد تومان وام اشتغالزایی به متقاضیان روستایی و عشایری این استان رتبه دوم کشور را کسب کرد و با پرداخت این میزان تسهیلات پنج هزار و ۴۴۸ طرح اشتغال اجرایی و برای هشت هزار و ۸۶۲ نفر در استان شغل ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اشتغال روستایی در بخش های کشاورزی و دامپروری سهم بالایی در نرخ اشتغال خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است، افزود: حمایت از این بخش همیشه وجود داشته است اما دولت سیزدهم با بیشترین توجه به این حوزه تاکنون اقدام های کم سابقه ای در حوزه اشتغال استان انجام داده است.

شیرینی دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم به کام مردم خراسان‌شمالی

آیت الله رییسی و مسوولان استانی دولت سیزدهم از همان ابتدای کار وارث پروژه های نیمه تمامی بودند که خیلی از آنها به علت مشکلات مالی و گاه مدیریتی به سرانجام نرسیده بود اما دولت سیزدهم با برنامه ریزی هدفمند و حضوری میدانی در مناطق گوناگون نهضت تکمیل و بهره برداری از پروژه های عمرانی را در دستور کار قرار داد.

خراسان شمالی نیز از نگاه عدالت محور دولت مردمی دور نماند و زدودن غبار محرومیت با بهره برداری و کلنگ زنی از یک هزار و ۹۴ پروژه عمرانی با اعتبار یک هزار و ۶۱۳ میلیارد تومان در این خطه آغاز شد.

پروژه هایی که بیشتر در مناطق روستایی و کم برخوردار استان اجرا و به بهره برداری رسید تا این استان به میانگین شاخص های گوناگون کشوری نزدیک و گامی بلند برای توسعه با نگاه ویژه دولت بر دارد.

تخصیص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل جاده بجنورد به جنگل گستان، اجرا و روکش آسفالت ۱۳۸ کیلومتر راه روستایی، بهره برداری از ۳۳ هزار مترمربع فضای آموزشی، جذب سه هزار و ۴۰۰ تن قیر رایگان، بهره برداری از نیروگاه خورشیدی غلامان، ساخت چهار هزار واحد مسکن روستایی و ۱۹ هزار واحد مسکن دولتی در حال ساخت بخشی از اقدامات دولت مردمی برای زدودن غبار محرومیت و آغاز توسعه استان یک میلیون نفری خراسان شمالی است.

تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد ریال به جاده بجنورد- جنگل

طرح چهار خطه شدن راه بجنورد- جنگل گلستان ( موسوم به جاده مرگ ) به عنوان تنها مسیر اصلی خراسان شمالی با استان‌های شمالی کشور با گذشت ۱۳ سال به دلیل کمبود اعتبار راکد مانده بود که این طرح با تزریق اعتبار در دولت سیزدهم جان دوباره ای گرفت.

مسیر چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از راه سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است که سال هاست در این خطه از شمال شرق کشور قربانی می گیرد و در روزهای پیک مسافرت قربانگاه گردشگران می شود.

این راه سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد. تاکنون بخش زیادی از این مسیر چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در این باره گفت: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به تازگی برای تکمیل پروژه راهسازی بجنورد- جنگل گلستان تخصیص یافت و تکمیل این طرح شتاب می گیرد و این اعتبار به صورت نقدی تخصیص یافته و ویژه اجرای این پروژه است.

وی با بیان اینکه در سفر دولت به استان هشت هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح راهسازی بجنورد- جنگل گلستان مصوب شد، بیان کرد: بخشی از این اعتبار تخصیص یافته و بخش دیگر سال آینده تخصیص می یابد.

حسین نژاد تصریح می کند: سهم سازمان برنامه و بودجه از اجرای مصوبه مزبور تامین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۱۴۰۲ است که این مهم محقق شد.

اجرا و روکش آسفالت ۱۳۸ کیلومتر راه روستایی

استاندار خراسان شمالی در ادامه یادآور شد: این استان در برخی شاخص های توسعه در انتهای جدول استان های کشور قرار دارد که با نگاه عدالت محور دولت مردمی سیزدهم و هم افزایی مسوولان ملی و استانی اقدامات امیدبخشی برای جبران این عقب ماندگی ها انجام شده است.

حسین نژاد عنوان کرد: یکی از این عقب ماندگی ها، بهره مندی از راه ها به ویژه در حوزه روستایی است که در این راستا در یک سال اخیر ۱۳۸ کیلومتر راه روستایی استان آسفالت شد و با بهره برداری از این راه ها شاخص بهره مندی روستاییان استان از راه مناسب ۲ درصد ارتقا یافت.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود هنوز هم در حوزه راه ۱۰ درصد از میانگین کشوری عقب هستیم که جبران آن نیازمند بهره گیری ظرفیت دیگر نهادها برای سرعت بخشیدن به پروژه های راهسازی در راه های روستایی دارد.

بهره برداری از ۳۳ هزار مترمربع فضای آموزشی

حسین نژاد با اشاره به برنامه های دولت برای توسعه فضاهای آموزشی و برچیدان مدارس کانکسی گفت: توجه به توسعه فضاهای آموزشی و تجهیز آن نشان از اهمیت این موضوع در این دولت دارد به طوری که در یک سال گذشته ۳۳ هزار متر مربع به گستره فضاهای آموزشی مناسب استان افزوده شده است.

وی اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای برچیدن مدارس کانکسی را مصداق بارز توجه دولت مردمی سیزدهم به حوزه آموزش دانست و تصریح کرد: اکنون تنها ۱۶۸ مدرسه کانکسی در مناطق محروم استان وجود دارد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: ایمن سازی مدارس کانکسی در دستور کار قرار دارد و با حذف این مدارس و تبدیل آن به محیط ایمن، پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع به فضای آموزشی خراسان شمالی افزوده و یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.

به گفته وی مجموع فضای آموزشی خراسان شمالی، ۱۸۷ هزار مترمربع و سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش آموز پنج متر و ۲۱ سانتی متر است که این رقم در استان ۱۰ سانتیمتر بیشتر است.

بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی سدغلامان

بهره برداری از نیروگاه خورشیدی از دیگر دستاوردهای عمرانی در خراسان شمالی است که در سال جاری با ظرفیت تولید برق این نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی و رفع کمبود برق منطقه غلامان به بهره برداری رسید.

حسین نژاد در این باره گفت: این نیروگاه دارای توان تولیدی برق ۱۰۰ کیلو وات و شامل چهار خطوط تولید برق با ۲۷۸ پنل واتی است که برای احداث آن ۳۲ هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شد.

وی بیان کرد: برای به دست آوردن برق باید از پنل های خورشیدی و ایجاد نیروگاه های بادی کمک گرفت زیرا این نیروگاه ها افزون بر حفظ محیط زیست، موضوع پدافند غیرعامل را نیز به درستی مدیریت خواهند کرد.

سد غلامان بر روی رودخانه فصلی «سومبار» با هدف مهار سیلاب ها و جلوگیری از فرسایش خاک حاصل خیز، بهبود کشاورزی و افزایش درآمد و اشتغالزایی برای مرزنشینان «رازو جرگلان» با اعتبار بیش از هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و تاج آن ۹۰۳ متر و ارتفاع آن از پی ۲۳ متر است.

۷. ۱۹ هزار واحد مسکن دولتی در حال ساخت است

وی درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: اکنون بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی در قالب پروژه های نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، خودمالکی، گروه های ساخت و بافت فرسوده در استان در حال ساخت است.

حسین نژاد با بیان اینکه تاکنون برای ۱۴ هزار و ۳۳۸ واحد تخصیص پروژه انجام شده است، تصریح کرد: ۱۰ هزار و ۷۱۸ واحد اخذ پروانه و تجهیز کارگاه صورت گرفته و پیشرفت فیزیکی این واحدها تا ۵۷ درصد است.

وی افزود: سهم استان از ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن، تولید ۴۸ هزار واحد مسکونی است که سالانه حدود ۱۲ هزار واحد ساخته می شود، در سال نخست، ساخت ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست اجرا است.

نماینده عالی دولت با اشاره به توجه دولت به توسعه روستاها و تامین مسکن مناسب برای روستاییان، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته چهار هزار واحد مسکن روستایی در استان ساخته و بهسازی شد که نشان از توجه ویژه در دولت سیزدهم به این حوزه دارد و همچنین سقف تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی در این دولت به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور ۵۴ درصد است و این شاخص در خراسان شمالی سه درصد از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: ۶۳ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان مقاوم سازی شده است که نسبت به سایر استان ها در موقعیت مناسبی قرار داریم.

پیگیری بازگشایی گذرگاه مرزی «پرسه سو»

پیوند ایران و همسایه شمالی با آغاز به کار دولت سیزدهم عمیق تر شد و رییس جمهور کشورمان با دعوت رسمی از رییس جمهور ترکمنستان و انعقاد تفاهم نامه های تجاری در پی شروع فصل جدیدی برای دیپلماسی اقتصادی کشور است و در این راستا با سفر سردار «بردی محمداف» در ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، برای گسترش روابط تجاری ۲ کشور ۱۶ سند همکاری به امضا رسید تا افق روشنی برای دیپلماسی اقتصادی کشور ترسیم شود.

خراسان شمالی نیز با داشتن ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور، مشترکات فرهنگی و ظرفیت هایی در حوزه های کشاورزی، بهداشت و سلامت، محصولات پتروشیمی، محصولات فولادی، مصالح ساختمانی و بنگاه های کوچک تولیدی در محور این همکاری ها قرار دارد تا این خطه با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه نقشی ویژه در تکمیل پازل مراودات تجاری با همسایگان داشته باشد.

مسوولان خراسان شمالی نیز با درک این موضوع در حال هموار کردن این مسیر مهم در دیدار چهره به چهره و رایزنی های اقتصادی هستند به گونه ای که استاندار خراسان شمالی ۲۵ مهرماه سال گذشته به همراه فعالان اقتصادی استان راهی عشق آباد شد تا از نزدیک با مقامات محلی این کشور دیدار و گره کور برخی از زیرساخت های مراودات همچون گذرگاه مرزی «پرسه سو» که سال ها فعالان اقتصادی منتظر بازگشایی آن هستند را باز کند.

همچنین استاندار خراسان شمالی تیرماه ۱۴۰۲ نیز به دعوت وزیر امور خارجه ترکمنستان به منظور شرکت در آیین افتتاحیه شهر تازه تاسیس آرکاداغ به این کشور سفر کرد.

استاندار خراسان شمالی در خصوص ره آورد این سفر و تلاش ها برای بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو گفت: با پیگیری های انجام شده بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان با حضور وزیران خارجه و راه و شهرسازی بررسی خواهد شد.

وی افزود: بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو محور مذاکرات با همتای خود در ترکمنستان بود.

حسین نژاد تصریح کرد: گرچه دیدارهایی با فعالان اقتصادی و بازدید هایی فشرده از صنایع نساجی و پالایشگاه گاز این کشور انجام شد ولی در این سفر پنج روزه مباحث زیادی برای تسهیل روابط تجاری بین خراسان شمالی و استان «آخال» ترکمنستان انجام شد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی بیان کرد: مقدمات دعوت از استاندار آخال ترکمنستان برای حضور در خراسان شمالی و بازدید از برخی طرح های اقتصادی و فرهنگی این خطه فراهم شده است و با حضور استاندار آخال در استان و دیدارهایی که برای تعمیق روابط فرهنگی و اقتصادی انجام می گیرد، مسیر برای بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو هموارتر خواهد شد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی افزود: دو کشور نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند ولی متاسفانه تاکنون بهره ای از این ظرفیت مهم نشده است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، شامل ۱۰ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، بام و صفی آباد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه است.

خراسان شمالی در سال ۸۳ پس از تقسیم خراسان به سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در جغرافیای سیاسی کشور پدیدار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha