عملیات اجرایی مرمت قلعه فرادنبه چهارمحال و بختیاری اجرایی شد

شهرکرد- ایرنا- مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بروجن با اشاره به آسیب دیدن قلعه تاریخی فرادنبه گفت: عملیات اجرایی مرمت قلعه ضرغام‌السلطنه اجرایی شده است.

بهادر نوروزی بلداجی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای مرمت بخشی از قلعه ضرغام‌السلطنه فرادنبه شهرستان بروجن ۱۲ میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری اختصاص داده شد.

وی افزود: عملیات اجرایی مرمت قلعه ضرغام‌السلطنه فرادنبه شامل خاک‌برداری، بندکشی، استحکام‌بخشی، مقاوم‌سازی و عملیات اضطراری است.

نوروزی تصریح کرد: اعتبارات استانی برای ادامه عملیات اجرایی و تکمیل مرمت قلعه ضرغام‌السلطنه فرادنبه کافی نیست و به اختصاص اعتبارات ملی نیاز دارد.

عملیات اجرایی مرمت قلعه فرادنبه چهارمحال و بختیاری اجرایی شد

وی با اشاره به حجم بالای بارش برف سنگین زمستان سال گذشته در چهارمحال و بختیاری و وارد شدن خسارت به بخشی از قلعه فرادنبه یادآور شد: هزینه مورد نیاز برای حفظ وضعیت کنونی و مقاوم‌سازی این قلعه تاریخی ۱۰ میلیارد ریال و مرمت کامل آن حداقل ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

نوروزی اظهار داشت: از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان بروجن دعوت می‌شود برای مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی واجد شرایط این شهرستان اعلام آمادگی کنند.

به گزارش ایرنا، قلعه ضرغام‌السلطنه فرادنبه بنا به کتیبه آجُری کنار دروازه اصلی آن در سال ۱۲۷۹ هجری قمری در زمینی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع و در ۲ طبقه برپا شد.

ارتفاع قابل‌توجه بُرج‌ها و حصار، ساخت تمامی فضاهای مورد نیاز همچون اتاق‌ها، آشپزخانه، حمام اختصاصی، سربازخانه، انبار در محدوده حصار و به‌کارگیری تزئینات آینه‌کاری، گچ‌بُری، نقاشی و حَجاری از ویژگی‌های این بنای تاریخی ۱۶۰ ساله به‌شمار می‌رود.

قلعه تاریخی ضرغام‌السلطنه در شهر فرادنبه شهرستان بروجن واقع شده و سال ۱۳۸۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

فرادنبه در ۵۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha