۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۱۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85185552
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنجان پیشگام در درمان بیماران سکته مغزی

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۱۶
کد خبر: 85185552
زنجان پیشگام در درمان بیماران سکته مغزی

زنجان - ایرنا - سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در ایران است ولی مراجعه به هنگام و درمان‌های موثر از عوارض آن جلوگیری می‌کند که استان زنجان با انجام این اقدامات در چند سال اخیر به یکی از مراکز مهم کشوری و جهانی در درمان این بیماری تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با توجه به گسترش شهرنشینی بیماری های مختلفی در جهان ظهور بروز و یافته است و هر روز بر تعداد مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از آنها افزوده می شود.

در این میان سکته مغزی به عنوان سومین عامل مرگ انسان در دنیا شناخته شده ولی این بیماری در ایران بعد از سکته قلبی، دومین عامل مرگ و میرها اعلام شده است.

به گفته متخصصان امر، تشخیص به موقع و سریع سکته مغزی به درمان مؤثر این بیماری کمک و از پیشرفت آن تا حدود زیادی جلوگیری می کند.

اگر بیمار به موقع به بیمارستان مراجعه نکند، شانس درمان را از دست می‌دهد و ممکن است دچار ناتوانی شدیدی شود که تا آخر عمر، او را کاملا معلول و از کار افتاده کند.

بر این اساس، واحد درمان‌ سکته حاد مغزی بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان از سال ۹۸ افتتاح شد و خدمات دهی به گروه‌های هدف را آغاز کرد و توانست با بهره گیری از درمان های موثر به عنوان یکی از مراکز معتبر داخلی و حتی جهانی در این زمینه مطرح شود.

این مرکز به عنوان مرکز شاخص درمان سکته مغزی در ایران و منطقه (خاورمیانه) شناخته شد و سال ۲۰۱۸ تأییدیه انجمن اروپایی سکته مغزی (ESO) را با توجه به شاخص‌های جمیعتی و پوشش ۲۰ درصدی جمعیت استان دریافت کرد.

بنا بر اهمیت این موضوع خبرنگار ایرنا با دکتر عبدالرضا قریشی مسوول واحد درمان سکته حاد مغزی بیمارستان ولیعصر(عج) استان زنجان گفت و گو کرده است.

زنجان پیشگام در درمان بیماران سکته مغزی

ایرنا: در خصوص واحد درمان سکته حاد مغزی بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان توضیح دهید.

قریشی: این مرکز فعالیت خود را با هدف خدمات رسانی به بیماران دچار سکته مغزی از سال ۹۵ آغاز کرد و در مدت ۶ سال فعالیت به رشد و شکوفایی رسید.

این مرکز هم اکنون به یکی از مراکز معتبر جهانی تبدیل شده و در کشور نیز پیشرو است و در سال ۹۶ به عنوان واحد نمونه کشوری شناخته شد.

این مرکز در سال ۲۰۱۸ از سوی انجمن اروپایی سکته مغزی، نشان بهبود کیفیت ارایه خدمات را دریافت کرد و از آن زمان تاکنون نیز به صورت مستمر موفق به دریافت آن شده است.

این نشان هر سه ماه یکبار به مراکز با توجه به عملکرد آنها داده می شود و ممکن است مرکزی نتواند همواره این نشان را دریافت کند.

زنجان پیشگام در درمان بیماران سکته مغزی

ایرنا: وضعیت بیماری سکته در استان و تاثیر اقدامات انجام شده را بیان کنید؟

قریشی: طبق آمارهای جهانی، میزان مرگ و میر سکته مغزی در جهان ۳۰ درصد است اما با اقدامات انجام شده این میزان در استان زنجان به ۹.۶ درصد رسیده که عدد بسیار قابل توجهی است.

چند مرکز در جهان مثل ژاپن و تعدادی کشور از اروپا هستند که میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در آنها زیر ۱۰ درصد است که این میزان در ایران ۲۷ تا ۳۴ درصد اعلام شده و کاهش ۲۰ درصدی آن در استان به این معناست که در مراجعه ماهانه از میان ۱۰۰ بیمار، تعداد ۲۰ نفر ممکن است، نجات یابند.

از آن رو که سکته مغزی به عنوان دومین عامل مرگ و میر و شایع‌ترین عامل ناتوانی در کشور ما محسوب می‌شود، کاهش درصد مرگ و میر، یک افتخار و دستاورد بزرگ به شمار می‌رود.

مرکز درمان سکته حاد مغزی بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان با هفت تخت در حال خدمت رسانی است و علاوه بر جمعیت این شهر، خدمات خود را به مراجعه کنندگان استان های مجاور هم ارائه می کند.

طبق برنامه ریزی انجام گرفته عملیات بهسازی و توسعه فضای فیزیکی واحد SCU (سکته حاد مغزی) بیمارستان ولیعصر(عج) شهر زنجان از محل کمک خیران و بخش دولتی آغاز شده است.

این اقدام برای خدمت‌رسانی بهتر و مطلوبتر به مراجعه‌ کنندگان واجد شرایط(سکته حاد مغزی) انجام می شود و با انجام عملیات بهسازی تعداد تخت آن به ۱۴ تخت افزایش خواهد یافت.

یک دستگاه آنژیوگرافی به این مرکز به دلیل موفقیت های کسب شده با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعطا شد که نصب آن زمان بر است.

این مرکز با نصب آن به مرکزی جامع تبدیل می شود و خدمات با کیفیت‌تری را به مراجعه کنندگان ارایه خواهد کرد.

زنجان پیشگام در درمان بیماران سکته مغزی

ایرنا: چه عواملی در بروز بیماری سکته مغزی دخالت دارد؟

قریشی: از زمان راه اندازی این مرکز تاکنون هشت هزار بیمار به این مرکز مراجعه کرده اند که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۳۰۰ بیمار تحت درمان اختصاصی سکته حاد مغزی با داروی حل کننده لخته قرار گرفتند.

خدمات این مرکز صرفا به بیماران سکته مغزی معمولی اختصاص ندارد بلکه خونریزی های مغزی را نیز شامل می شود.

متاسفانه شمار مبتلایان سکته مغزی در کشور و در این استان به دلیل بروز فاکتورهایی از قبیل مسن شدن جمعیت، نوع تغذیه و سبک زندگی، فشار خون بالا و همچنین کم تحرکی و دیگر مولفه ها در حال افزایش بوده به طوری که حتی افراد در سن کمتر از ۵۰ سال را نیز گرفتار کرده است.

بروز سکته مغزی به لحاظ جنسیتی تفاوت چندانی ندارد، اما در مردان بیش از زنان دیده می شود، از طرفی اینکه آیا عامل استرس و اضطراب در بروز سکته مغزی دخالت دارد تاکنون ثابت نشده است.

طبق برنامه و در صورت راه اندازی مرکز جامع درمان سکته مغزی، فوق تخصص سکته مغزی تربیت خواهد شد و تلاش می شود تا ۲ سال آینده فلوشیب این رشته نیز اخذ شود که اقدام بسیار بزرگی محسوب می شود.

هرچند این واحد با محدودیت منابع انسانی مواجه است، اما خدمت رسانی به صورت مستمر انجام می گیرد و ماهانه حدود ۱۳۰ بیمار مورد پذیرش قرار می گیرند.

از علائم سکته مغزی، اختلال در تکلم است.

در چنین شرایطی گاهی فرد نمی‌تواند حتی یک کلمه حرف بزند یا به طور سنگین کلمات را ادا می‌کند.

انحراف صورت هم از علائم دیگر است و قسمتی از صورت فرد به طور ناگهانی کج می‌شود، که گاهی خفیف یا شدید است.

سرگیجه ناگهانی در کنار سایر علائم مانند بالا بودن فشار خون و گزگز و ضعف دست هم می‌تواند به عنوان علائم بروز سکته مغزی به شمار آید.

اختلال بینایی در صورت تاری دید و دوبینی هم می‌تواند از علائم بروز سکته مغزی محسوب شود.

سایر علائم هم توسط پزشک متخصص تشخیص داده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha