پایگاه انتقال خون بوکان افتتاح شد

مهاباد - ایرنا - پایگاه انتقال خون بوکان روز دوشنبه در مراسمی با دستور معاون اول رییس جمهور و از طریق ویدیو کنفرانس همزمان با چندین پایگاه دیگر در مناطق مختلف کشور، افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، پایگاه انتقال خون شهرستان بوکان با دستور «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهور و «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق ویدیو کنفرانس و با حضور فرماندار بوکان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان‌غربی در حاشیه آیین افتتاح این پایگاه گفت: این پایگاه ثابت خونگیری در زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع در محوطه بیمارستان شهید قلی پور بوکان احداث شده و دارای ۹ تخت خون‌گیری آقایان و بانوان است.

مجتبی قهرمان رضاییه افزود: هم اکنون پزشک و پنج نیرو به صورت طرح در این پایگاه به شهروندان خدمات ارایه می‌دهند و در آینده نزدیک سهمیه مجوز استخدامی برای این مرکز تعیین خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای تجهیز و تکمیل این پایگاه انتقال خون در مجموع بیش از ۲۵ میلیارد ریال هزنیه شده که پرداخت بخشی از این هزینه را یکی از خیرین این شهرستان تقبل کرده است.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان‌غربی ادامه داد: در این پایگاه امکان ارایه خدمات روزانه به بیش از ۵۰ نفر وجود دارد و خون های اهدا شده برای فرآوری به پایگاه انتقال خون مهاباد انتقال داده می‌شود.

پایگاه انتقال خون بوکان افتتاح شد

وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک مرکز فرآوری خون‌های اهدا شده در این شهرستان راه‌اندازی شود و دیگر نیاز به انتقال خون برای فرآوری به مهاباد رفع شود.

قهرمان رضاییه گفت: قبل از راه اندازی این پایگاه، در طول سال و به مناسبت‌های مختلف تیم‌هایی از پایگاه انتقال خون مهاباد برای خونگیری به بوکان اعزام می‌شدند و یا شهروندان بوکانی برای اهدای خون به پایگاه اهدای خون در مهاباد مراجعه می‌کردند.

وی با بیان اینکه نیاز به خون یک امر همیشگی و مستمر است، افزود:: عمر فرآورده‌های خونی پایین بوده و در صورت تداوم کاهش اهدای خون از سوی شهروندان جان بیماران پیوندی، تالاسمی، سرطانی، آسیب دیدگان تصادفات، بیماران هموفیلی، مادران باردار و نوزادان با زردی و بسیاری دیگر از بیماران که به خون و مشتقات آن نیازمندند، به خطر می‌افتد.

قهرمان رضاییه با تاکید بر اینکه از عموم شهروندان با هر گروه خونی برای اهدای خون دعوت می‌کنیم به اداره انتقال خون مراجعه کنند، یادآور شد: تمام وسایل و تجهیزات اهدای خون، محیط و شرایط خون‌گیری انتقال خون کاملا استرلیزه، بهداشتی و یکبار مصرف است و هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در مراکز فرآوری خون، علاوه بر پلاسما، گلبول قرمز فشرده، سی‌پی، سی‌پی‌پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و پلاکت خون فرآوری می‌شود و بر اساس نیازهای بیمارستان‌ها در اختیار این مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، ۹ مرداد به نام روز ملی اهدای خون نامگذاری شده و امسال چهل و نهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون ایران است.

بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha