۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۲
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85185890
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیشترین غرق شدگی در اصفهان مربوط به کودکان زیر پنج سال است

اصفهان-ایرنا-معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بیشترین موارد غرق شدگی در استان مربوط به کودکان کمتر از پنج سال بوده، به همین دلیل اتخاذ تمهیدات ویژه و حساس‌سازی جامعه در این زمینه ضروریست.

به گزارش ایرنا، علی پارسا روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در مرکز بهداشت اصفهان افزود: پس از کودکان یک تا چهار سال، بیشترین موارد غرق شدگی مربوط به کودکان پنج تا ۹ سال است.

وی با بیان اینکه غرق‌شدگی، سومین عامل مرگ و میر ناشی از حوادث غیرعمدی است، اظهار داشت: استان اصفهان در زمینه آمار غرق شدگی در سال های ۹۴ و ۹۵ در رُتبه چهارم و در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ در رُتبه پنجم کشوری قرار داشت.

پارسا با اشاره به اینکه اصفهان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ جزو پنج استان اول در آمار غرق شدگی نبود، خاطرنشان کرد: اما در سه ماه نخست امسال، این استان رُتبه اول کشور را در این زمینه بر اساس آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته است.

وی، میزان تلفات ناشی از غرق شدگی در استان بر اساس گزارش پزشکی قانونی را از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۵۲، ۹۲، ۸۷، ۴۷ و ۶۰ نفر اعلام کرد و گفت: در سه ماه نخست امسال نیز ۲۲ غرق شدگی در ۱۰ شهرستان استان گزارش شد که بر اثر آن ۱۵ نفر فوت کردند.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان افزود: در سه ماه نخست امسال بیشترین موارد غرق شدگی در استان یعنی ۱۳ مورد مربوط به کودکان کمتر از پنج سال و پس از آن بین ۶ تا ۱۸ سال بود.

وی با بیان اینکه بیشترین موارد غرق شدگی سه ماه نخست امسال به ترتیب در شهرستان‌های نجف‌آباد، اصفهان و فلاورجان اتفاق افتاده است، ادامه داد: بیشتر حوادث غرق شدگی در استخرهای کشاورزی با ۳۶ درصد، رودخانه ۲۳ درصد، استخر ۱۸ درصد و کانال‌های آب ۹ درصد بوده است.

پارسا با تاکید بر لزوم ایمن سازی و حصارکشی اطراف استخرها بویژه استخرهای کشاورزی گفت: تاکنون جلسه‌های زیادی با دستگاه های اجرایی مختلف بمنظور اتخاذ تمهیدات ویژه برای پیشگیری از غرق شدگی در استان برگزار شده است.

وی با اشاره به مُصوبات این جلسه‌ها افزود: وظایف هر یک از دستگاه‌های مرتبط مانند شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها و اداره کل ورزش و جوانان در این زمینه مشخص شده و لازم است مداخلات لازم توسط آنها بمنظور پیشگیری از غرق شدگی صورت گیرد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان از رسانه‌ها خواست تا وظایف دستگاه‌های اجرایی مختلف را در زمینه پیشگیری از غرق شدگی بطور مداوم پیگیری کنند.

به گفته وی، بر اساس مصوبات، ایمن‌سازی استخرهای آب کشاورزی و پرورش ماهی مبنی بر الزام به رعایت موارد ایمنی، نصب فنس و تابلوهای هشدار شنا ممنوع و بکارگیری اصول ایمنی از جمله استقرار طناب نجات و نصب نردبان فلزی در استخر بر عهده سازمان جهاد کشاورزی با همکاری فرمانداری‌ها و آب منطقه ای و نصب تابلوی هشدار در محل منابع آبی، سدها، رودخانه و تشکیل تیم های گشت و کنترل مستمر بر عهده شرکت آب منطقه ای با همکاری شهرداری هاست.

وی همچنین به "هفته جهانی پیشگیری از غرق شدگی"(مصادف با یکم تا هفتم مرداد) اشاره و خاطرنشان کرد: امسال شعار "برای جلوگیری از غرق شدگی کاری انجام دهید" برای این هفته انتخاب شده بود.

رُتبه نخست اصفهان در تغذیه انحصاری با شیر مادر

رییس گروه سلامت نوزادان و سلامت مرکز بهداشت اصفهان نیز در این نشست با اشاره به هفته جهانی "ترویج تغذیه با شیر مادر" گفت: بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۹۶ در کشور انجام شد، تغذیه انحصاری با شیر مادر تا ۶ ماهگی در این استان ۶۵ درصد است و اصفهان رُتبه نخست کشوری را در این زمینه دارد.

مریم کاظمی با بیان‌اینکه مطالعه جدیدی در این زمینه در حال انجام است، افزود: تغذیه انحصاری با شیر مادر به این معنی است که تا ۶ ماهگی، نوزاد فقط از شیر مادر تغذیه کند مگر مواردی که با تجویز پزشک استفاده شود.

کاظمی با بیان‌اینکه تغذیه با شیر مادر، احتمال ابتلا به سرطان را کمتر می‌کند، اضافه کرد: در هر یک سی سی شیر مادر، یک میلیون سلول زنده دفاعی وجود دارد که سبب افزایش سطح ایمنی در نوزاد می‌شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت "بانک شیر مادر" از بهمن سال ۱۴۰۰ در بیمارستان الزهرا(س) اصفهان، گفت: اگر مادر شیردهی، شیر مازاد بر نیاز فرزند خود داشته باشد می‌تواند آن را به این بانک اهدا کند تا در اختیار نوزادان نیازمند به شیر مادر قرار گیرد.

کاظمی با بیان‌اینکه شیرهای اهدایی به بانک شیر مادر ابتدا مورد آزمایش میکروبی قرار می‌گیرد و سپس پاستوریزه می شود، افزود: شیرهای اهدایی به این بانک بطور رایگان در اختیار نوزادانی قرار می‌گیرد که تجویز پزشک فوق تخصص اطفال را داشته باشند.

وی تصریح کرد: بر اساس استفتا صورت گرفته از مراجع، استفاده از شیر مادری که در بانک شیر ذخیره شده است، سبب ایجاد محرَمیت و خویشاوندی نمی شود.

رییس گروه سلامت نوزادان و سلامت مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: در این قانون مصوباتی درباره حمایت از زنان شیرده که شاغل هستند وجود دارد که لازم است بطور کامل در همه اداره‌ها اجرا شود.

به گزارش ایرنا، دهم تا شانزدهم مرداد به نام "هفته ﺗﺮﻭﯾﺞ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺑﺎ ﺷﯿﺮ ﻣﺎﺩﺭ" نامگذاری شده که شعار امسال آن "ﻧﮕﺎﻫﯽ ﻧﻮ ﺑﻪ ﺷﯿﺮﺩﻫﯽ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﺷﺎﻏﻞ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ، ﻣﺤﻞ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ" است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha